אפריקה מוסיפה לחץ: לא בטוח שלבייב יזרים 259 מיליון שקל

ניתוח "גלובס": ‎במתאר הצעת רכש-חליפין שפירסמה אפריקה ישראל של לבייב, לא מופיעה התחייבות של בעל השליטה להשקיע את יתרת חלקו על-פי הסדר החוב משנת 2010 ■ איום מרומז - דעה/שי שלו

‎פרסום מאתמול של מתווה הצעת רכש-חליפין לאג"ח אפריקה ישראל גרר היום ירידה במניית החברה. לא עצם תוכנית החלפת האג"ח, שכבר הייתה ידועה בשוק, היא שגרמה לירידה, אלא הערת שוליים שהתייחסה לדוח תזרים מזומנים עתידי, שהופיעה במתווה.

‏‏לפי אותה הערה: "אין ודאות כי בעל השליטה יבצע את ההשקעות ההוניות ו/או יבחר לבצען במסגרת הנפקת זכויות". הערה זו לא הופיעה במתאר קודם להצעת רכש-חליפין למחזיקי האג"ח, שפרסמה אפריקה ישראל בחודש יוני השנה, ושנחלה כישלון.

משמעות ההערה היא כי לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, לא הבטיח לחברה להזרים לקופתה כ-259 מיליון שקל במהלך השנה וחצי הקרובות - יתרת ההשקעה אשר לה התחייב במסגרת הסדר החוב של אפריקה ישראל, שהושלם במאי 2010. סך ההתחייבות של לבייב עמד על 750 מיליון שקל, ומתוכה הוא הזרים עד כה שני שלישים מהסכום. יתרת ההזרמה אמורה להתבצע בשני תשלומים, במאי 2013 ובמאי 2014.

אם לבייב אכן יעדיף שלא להזרים את יתרת ההתחייבויות, הוא צפוי להיות מדולל לפי מחיר של כ-36 שקל למניית אפריקה ישראל - פי ארבעה ממחיר השוק, לאחר ירידה של 75% במניית החברה מאז שנחתם הסדר החוב. מדובר בדילול של אחוזים בודדים להחזקתו הנוכחית (47.3% מההון), שעשוי להיות כדאי מבחינתו.

מבחינת אפריקה ישראל, תסריט שבו לבייב יעדיף שלא להזרים לה את יתרת ההון לפי הסדר החוב יערער את יציבותה הפיננסית. לפי דוח התזרים שפורסם אתמול צופה החברה - שאמורה להחזיר 1.4 מיליארד שקל עד סוף ספטמבר 2014 - כי היא תסיים את שנת 2013 עם יתרה חיובית של 398 מיליון שקל, ואת 2014 עם יתרה של 257 מיליון שקל.

תחזית זו מסתמכת על השתתפות מלאה של לבייב ושל הציבור בגיוסי הון המתוכננים בתקופה זו - כ-550 מיליון שקל בסך הכול. אם תרחיש זה לא יתקיים, תמצא את עצמה חברת ההשקעות במצב שבו יחסרו לה מזומנים, והיא תידרש לגיוס מקורות הון חלופיים.

ניסיון ללחוץ על המחזיקים

‎הצעת הרכש חליפין הקודמת של אפריקה ישראל בוטלה, עקב היענות נמוכה של הציבור. לפיכך היו מי שהעריכו היום, כי הערת הספק לגבי עמידת לבייב בהתחייבותו היא ניסיון ללחוץ על מחזיקי האג"ח להיענות להצעת הרכש חליפין הנוכחית, המבטיחה להם החזר מיידי של חלק מהחוב.‏

סך התחייבויות האג"ח המתואמות של אפריקה ישראל עומד על 3.8 מיליארד שקל, בעוד שבקופת החברה יש נכון לסוף ספטמבר 2012 סכום של 800 שקל. האג"ח נסחרות בבורסה במחיר של 85 אג', המשקף תשואת זבל של 13%, לעומת תשואה חד-ספרתית שבה נסחרו האג"ח במועד הגשת ההצעה הקודמת.‏‏

בהצעת הרכש-חליפין מציעה אפריקה למחזיקים להחליף 75% מהאג"ח הקיימות (סדרה כ"ו) באג"ח חדשות. בד בבד, תפרע החברה במזומן 18% מהחוב הקיים (513 מיליון שקל) על חשבון תשלומים ב-2013-2015.‏

מטרת החלפת האג"ח היא חיסכון בתשלומי הריבית של החברה בשנים הבאות, שתקטין את הוצאות המימון האדירות שלה, ופריסה של החוב, שתבטיח ודאות גדולה יותר. האג"ח החדשות שתנפיק אפריקה (סדרה כ"ז) יישאו ריבית של 6.45% (לעומת 6%-10.75%), ויעמדו לפירעון בשנים 2015-2025 (לעומת 2013-2024 כיום).

על המומנטום השלילי שממנו סובלת חברת ההשקעות של לבייב נוספות תוצאותיה העסקיות. אפריקה ישראל סיימה את החודשים ינואר-ספטמבר עם הפסד עצום של 896 מיליון שקל, שנזקף בעיקר למחיקות שווי ענקיות בנכסי החברה ברוסיה. בעקבות הירידות החדות שחוותה נסחרת החברה לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל בלבד.

באשר למצבו של בעל השליטה, הדעות חלוקות. בחודש שעבר נחשף ב"גלובס" כי לבייב מנהל מגעים עם הבנקים בישראל לגיבוש הסדר חוב מולם, שבמסגרתו הוא אף נדרש להגדיל את הביטחונות לגופים המממנים, ואף עשה זאת. מדובר בחוב פרטי שנטלה חברת ממורנד שבבעלותו, שבאמצעותה מחזיק לבייב בשליטה באפריקה ישראל. ממורנד היא אחד הלווים הגדולים במשק, עם חוב של 2 מיליארד שקל לחמשת הבנקים הגדולים בישראל.

החוב לבנקים אמור היה להיפרע עד שנת 2016, כאשר במתווה הסדר החוב המתגבש יקדים לבייב את הפירעון בשנה, ובתמורה ימחלו לו הבנקים על חלק מהסכום (כ-330 מיליון שקל - "תספורת" של 18% מהחוב).

ככל הידוע, ההסדר אינו נובע ממצוקה פיננסית של לבייב, שלהערכת גורמים בשוק הנו נזיל בזכות עסקי היהלומים ועסקים נוספים שבבעלותו, ומסוגל לעמוד במלוא פירעון החוב. נראה כי לבייב זיהה אצל חלק מהבנקים רצון לשפר יחסים פיננסיים, על רקע דרישות ההון מהבנקים. הקדמת מועד פירעון החוב גם תשפר את נזילות הבנקים, ותאפשר להם להכיר ב"ריקברי" של החוב, שחלקו הופרש בשנים האחרונות, בשל השחיקה בשווי מניות אפריקה ישראל - הבטוחה המרכזית מול החוב.