שבוע סוף: זה הזמן לסכם את שבוע האופנה - צפו בקולקציות המעניינות

עם שוך חגיגות שבוע האופנה גינדי תל-אביב שננעל אמש, אשר סיפקו מפגן גאווה מרשים של תוצרת מקומית, "גלובס" מפנה זרקור לכמה מהקולקציות המעניינות של 2013

האופנה הישראלית פנים רבות לה, ובחורף הנוכחי מצאנו את עצמנו חווים פעמיים את הבשורה האופנתית של המעצבים הישראלים הבולטים באופן בלתי אמצעי. רבות כבר דובר על היריבות בין שני מייסדי שבועות האופנה, אופיר לב ומוטי רייף, שהולידה שני שבועות אופנה נפרדים (שלא לומר מתחרים), שהתקיימו בהפרש של חודש בלבד. אחרי שהראשון יצא לדרך, מצויד בעיקר במעצבים הצעירים, השאלה הבוערת ביותר בעולם האופנה הישראלי בחודש האחרון עסקה בהצלחתו של שבוע האופנה השני - "גינדי תל-אביב", שכלל בעיקר את המעצבים הוותיקים והחשובים בארץ. לא פחות משישה מיליון שקל הושקעו באירוע, שכלל שרשרת של 18 תצוגות אופנה שהתקיימו אחת אחרי השנייה בהפרש של שעתיים, במשך שלושה ימים גדושים, במטרה לנסות להחזיר עטרה ליושנה ולהקנות לאופנה התל-אביבית הכרה בינלאומית, גאווה ואולי אפילו כסף. אמש, עם סיומו של האירוע, שהתקיים במתחם השוק הסיטונאי הישן בעיר, אפשר לסכם כי האירוע היה מרשים בהפקתו ובגודלו וכן, כי התוצרת המקומית ראויה לחגיגה.

במבט מסכם, הקולקציות של קיץ 2013 התאפיינו ברובן במשחקי שקיפות של חשיפה והסתרה ובהרבה עור. על אף שבד המשי הקליל והאוורירי שלט אף הוא ביד רמה בקולקציות, רק מעטים הצליחו ליצור ממנו אפקט מעניין וחדשני. הנה כמה מהתצוגות הבולטות ביותר של השבוע הזה.

דורית בר אור

את היום השלישי של שבוע האופנה, פתחה התצוגה של המעצבת והשחקנית דורית בר אור (דודו), בהשראת הגלאמור של שנות ה-60 וה-70, לצלילי השיר המקורי של דלידה. הפעם, את הגלביות השחורות והרקומות בזהב, שנחשבו לסנסציה של שבוע האופנה הקודם, החליפו אוברולים מתוכשטים וגלביות ממשי, אך הקבוצה המרשימה ביותר הייתה זו של פריטי העור, בדגש על סרבל מקורי ויפה ומכנסיים ספורטיביים מעניינים. אין ספק שהתצוגות של בר אור הם ההצגה הכי שווה בעיר, אך מעבר לשואו המרשים, לא בטוח שהיא הצליחה לשחזר את ההצלחה גם מבחינה עיצובית.

ששון קדם

פשתן, משי, שיפון וכותנה, ומעצב שיודע לפסל בדים נפגשים על קולב. זו לא התחלה של בדיחה, אלא ההסבר שעומד מאחורי אחת הקולקציות המעניינות ביותר שנראו על המסלול בשבוע הזה. "הטבע, האדמה ובעיקר האנושיות מחברים אותי, כשבכל קצה גוף האדם, יש יד שמכוונת את הבד מהחוץ והיא זו גם שעוזרת להכניס אותו פנימה", אמר ששון קדם על ההשראה לקולקציה שהציג, תחת הכותרת "מסע". לא תמצאו בה אלמנטים דקורטיביים ומקושקשים מדי - לכל פרט יש סיבה מוצדקת ופרקטית המזוהה היטב עם כתב ידו של המעצב. קדם, שזכה לסיקור בינלאומי חיובי אחרי שבוע האופנה אשתקד, הצליח שוב להתעלות על כל הציפיות.

אלמביקה

לצלילי הופעה חיה של ריף כהן, התהלכו הדוגמניות על המסלול לבושות בשמלות משי, ויסקוזה ושיפון, במשחקי שקיפות של אור וצל. כמי שהחלה את דרכה במחוזות הנשים המלאות, התגלגלה הגר אלמביק בשנים האחרונות אל עולמן של נשים באשר הן נשים. מקורות ההשראה שלה לקיץ 2013 הם תחילתה של המאה הקודמת, החל משנות ה-20 ועד ה-80, בפרשנות אישית שלה, בדגש על שחרור, קלילות ויופי. אלמנטים קליגרפיים של גרפיטי וקומיקס, לצד אלמנטים גיאומטריים, התכתבו יפה עם משחקים של צבע וגזרה, תוך התחשבות בסילואטה הנשית. את הפריטים של הקולקציה ליוו גם חגורות ותיקים מעור בעיצובה של אלמביק, והנעליים של "יונייטד ניוד", המיובאים לארץ באופן בלעדי על-ידי המותג.

לי גרבנאו

גרבנאו, בוגרת שנקר טרייה ומיוחסת (המעצבת המועדפת על חוג הסילון וכלתו של נוחי דנקנר), נחשבת לאחד השמות המסקרנים ביותר בסצנת האופנה המקומית. על אף שהיא המעצבת הצעירה ביותר שהציגה, היא הוכיחה שהיא ראויה לכל תשומת הלב שהיא מקבלת. אמנם בכל מה שקשור לגזרות, לא נרשמה כאן בשורה אופנתית חדשנית מדי, אך גרבנאו הפגינה את כישרונה האמנותי בטכניקות מרשימות של עבודת יד מוקפדת ברקמה של שלל פרחים, קישוטים מנצנצים ואבני חן, שנשזרו בשמלות הערב. את הקולקציה היפה ליוו כובעים דרמטיים משהו, שעוצבו על-ידי הכובענית תמי בר לב ותיקים בעיצובה של גרבנאו.

גדעון וקארן אוברזון

את התצוגה של בית האופנה, שיחגוג השנה יובל להיווסדו, פתחה רקדנית המתפלשת בחול, ששבתה מיד את לבו של הקהל עם התאורה המיוחדת של החול הנופל מן השמים, מתוך מופע המחול "בין קודש לחול", שבהשראתו עוצבה הקולקציה. מיד לאחר מכן, עלו הדוגמניות לבושות במערכות לבוש גיאומטריות בצבעי לבן וחול, עם פריטים במראה וינטג', חליפות עור בצבע חול, קולקציית שיפון ואורגנזה בגווני אקווה, חליפות מכנסיים בטאפט משי זהב ועוד. כמיטב המסורת, את התצוגה האלגנטית סיימה שמלת כלה ארוכה ויפהפייה, עשויה משי שיפון בצבע בז' ורקומה ב-700 צדפי ענק עם כובע תואם. התכשיטים עוצבו במיוחד לתצוגה על-ידי הסטודיו לעיצוב Imprint DNO.

אלון לבנה

"המקום שבו צבעים חדשים נוצרים" היה נקודת המוצא של המעצב אלון לבנה בהרכבת הסיפור העונתי של קולקציית חורף 2014 שהציג. את ההשראה לקולקציה שאב מהספר "עולם הקריסטל", של ג'יי.ג'י באלאד, המתאר עולם פוסט תעשייתי של התמכרות לנופים ולדימויים מרהיבים, במקביל ליצר ההרס הדורסני שלהם. בנימה הקודרת הזו 40 דגמים מוקפדים ושחורים בלבד, יכולים היו בקלות לשעמם את הקהל, אבל משחקי החשיפה וההסתרה באמצעות טקסטורות מעניינות ופיסולי הפלסטיק לצד אלמנטים ייחודיים של שזירת אבני סוורובסקי (שיתוף פעולה ייחודי בין ליבנה ל-Swarovski elements העולמית), הצליחו בקלות לשדרג אותה מאלגנטית למפוארת.

דורין פרנקפורט

בניגוד לשאר המעצבים המקומיים הבוחרים להתמקד בטרנדים התקופתיים והרומנטיים של העונה, המאפיין העיקרי והבלתי מעורער של הפריטים שפרנקפורט מעצבת הוא שהם תמיד מדברים בשפה המקומית. גם קולקציית קיץ 2013 "רוקוקו בת ים", היא הומאז' לתרבות המקומית, המגדירה סגנון בהפכים של גם וגם המאפיינים את הטעם המקומי: אקלקטי, גדוש ועמוס בערכים מתנגשים. הקולקציה היפה אכן התמקדה במערכת היחסים בין הצמוד לרפוי, ובמשמעותה עבור הגוף הנשי וכך נוצר על המסלול תמהיל של אריגים פשוטים המעומתים עם בדי ערב זוהרים.

את פריטי הלבוש הרכים ליוו הנעליים בעיצובה של דניאלה להבי (מגפי בוקרים עם נגיעות כסופות או נעליים שטוחות עם אף מחודד).

שי שלום

את יום התצוגות הראשון של שבוע האופנה פתח שי שלום, מעצב צעיר שמנסה למתוח את גבולות התפירה העילית בארץ לגברים ולנשים כאחד. הפעם, בחר לראשונה להתמקד בתצוגה שהוקדשה כולה לגברים. קולקציית קיץ 2013 שהציג, ביטאה יפה את הקו האישי שלו בביצוע מכוון ומושכל של הרכבת בדים משובחים, באוסף מרשים של חליפות מחויטות קלילות בגווני פסטל ססגוניים, לצד סריגים דקים וחליפות ערב רשמיות העשויות בדי קרפ וצמר קליל. הנישה הגברית המחויטת זכתה לתשומת לב מיוחדת ומוקפדת גם בתצוגה של דיוויד ששון, שכללה לראשונה גם קולקציית נעליים מרשימה ביותר וקולקציית תיקי גברים של המותג הישראלי "מיק אנ מור".