לקראת הסרת המכסים: גם תעשיית הרהיטים נערכת למאבק

יו"ר איגוד תעשיות הריהוט מזהיר כי הסרת המכסים תוביל להגברת היבוא של רהיטים זולים ובלתי איכותיים מסין בשיעור של 300% ותפגע בייצור המקומי

דריכות בענף הרהיטים בארץ לקראת הסרת מכסי המגן על יבוא של רהיטים מחו"ל, שצפויה לתחילת השנה: יו"ר איגוד תעשיות הריהוט בהתאחדות התעשיינים, אורי סגרה, מזהיר כי הסרת המכסים המתוכננת תוביל להגברת היבוא של רהיטים זולים ובלתי איכותיים מסין בשיעור של 300%, ולפגיעה אנושה בייצור המקומי.

לדבריו, מצב זה יסכן את הייצור המקומי ואת עתידם התעסוקתי של כ-10,000 איש שמועסקים כיום בענף.

המס שמשלמים יבואני רהיטים בשער הנמל לקופת המדינה עומד כיום על 12%. בעקבות ההמלצה של הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג, יש להסיר לחלוטין את מכסי המגן במסגרת תהליך מדורג שיימשך עד ינואר 2017. מטרת המהלך היא להגביר את התחרות בשוק, שתאפשר גם הוזלה ניכרת במחיר הרהיטים בארץ.

בעוד כשבוע וחצי אמורות להיכנס לתוקף גם ההקלות הצפויות על יבוא של מוצרי טקסטיל. בשל כך עתרו בשבועות האחרונים עשרות בעלי מתפרות ובעלי עסקים בענף הטקסטיל לבג"ץ, בבקשה להוציא צו שימנע את הרחבת יבוא הטקסטיל.

"אי-ודאות כלכלית"

לדברי סגרה, חרף המדיניות של הממשלה להסיר את מכסי המגן, מדינות רבות בעולם נוהגות בשנים האחרונות במדיניות הפוכה, להגנה על הייצור המקומי - כדי לשמור על מקומות עבודה ולהימנע מגלי אבטלה. כך, מדינות האיחוד האירופי מטילות מכס בשיעור של כמעט 13% על יבוא של רהיטים מטעמים אלה.

"תשלומי המכס לא מהווים יותר מ-1.5% משיעור הכנסות המדינה, והם לא מהווים את הסיבה העיקרית ליוקר המחיה. להפחתת המכס במקרה של יבוא רהיטים לא תהיה השפעה אמיתית על המחיר הסופי לצרכן, אך השפעתה תהיה כמכת גרזן הרסנית על התעשייה כולה: היא תוביל לסגירת קווי ייצור, לפגיעה ביישובי הפריפריה, לאובדן הכנסה ולחוסר ודאות כלכלית של מאות ואלפי משפחות בישראל", כתב סגרה במכתב ששיגר לשר האוצר יובל שטייניץ ולשר התמ"ת שלום שמחון.

בפנייתו אל השניים הדגיש סגרה כי ממילא יבוא רהיטים ממדינות האיחוד האירופי לישראל מתאפשר בלי תשלום מכס בעקבות הסכם לסחר חופשי, וכי הקלת היבוא בלי כל תנאי ממדינות המזרח הרחוק עלולה למנוע את הכדאיות של גיבוש הסכמי סחר עתידיים עם סין או הודו.

בשנה האחרונה עלתה תעשיית הרהיטים הישראלית לכותרות בעקבות רצף של קריסת רשתות, ובהן קיקה, 5 נגרים ודויט. חרף צבר המקרים, באיגוד תעשיות הריהוט הבהירו כי אין ביניהם מכנה משותף שמעיד על מצב השוק, שהיקף הפדיון שלו בשנה החולפת נאמד בכ-6 מיליארד שקל.

באיגוד תעשיות הרהיטים מגבשים תוכנית ליציאה למאבק במהלכים הצפויים של הממשלה בניסיון לבלום את מגמת הסרת המכסים. על רקע אלה ביקש כבר לפני שבועות יו"ר האיגוד דיון דחוף אצל שר האוצר, בניסיון לפרט בפניו את ההשלכות של המהלך.