מודיעין נחתכה - סולטן ודנקנר מפחיתים את דמי הניהול

(עדכון) - נמשכת הצניחה בשווי מודיעין, על רקע קשיי מימון שמונעים ממנה לבצע את תוכנית החיפושים ■ השותפות צפויה לצאת לגיוס באופן מיידי

צחי סולטן ונוחי דנקנר מוותרים על חלק מהתמלוגים במודיעין. שותפות חיפושי הנפט והגז הודיעה הבוקר (ג') על הפחתת תמלוגים ודמי מפעיל לשותף הכללי החל מ-1 בינואר, כך שהתמלוגים יופחתו ל-6% עד להחזר הוצאות של 4.95% ומשיעור של 13% לאחר החזר הוצאות לשיעור של 9.95%. דמי המפעיל יופחתו מ-7.5% ל-4.95%.

רון מאור, מנכ"ל מודיעין, אמר כי "במסגרת הארגון מחדש של תכניות השותפות והתמקדות ברישיון גבריאלה והיערכות לקידוח בו, החלה השותפות בתהליך לגיוס הון. במסגרת זו, ומתוך היותו של השותף הכללי בשותפות קשוב לקהל המשקיעים, הודיע היום השותף הכללי על מהלך להפחתת תמלוגי העל ודמי המפעיל, שלאחר הפחתתם יהיו בין הנמוכים בסקטור".

הפחתת התמלוגים באה על רקע הקריסה בשווי שותפות החיפושים מודיעין שבשליטת צחי סולטן ואי.די.בי. בעקבות קשיי מימון, שמונעים מהשותפות לבצע קידוח מתוכנן ברישיון "ים חדרה", וכן על רקע דיווח על גיוס הון מתוכנן. בשבוע האחרון נפלה מודיעין ב-36%.

במאי 2010 נסחרה השותפות בשווי שיא של יותר ממיליארד שקל, אך בעקבות כישלון הקידוחים שבהם הייתה מעורבת, ברישיונות "שרה" ו"מירה", היא השלימה בחצי שנה האחרונה צניחה של 86%, לשווי של 115 מיליון שקל בלבד. צניחה זו הורידה את שווי היה"ש שמחזיק סולטן עצמו בשותפות ל-2.3 מיליון שקל בלבד, והוא נמצא בהפסד על ההשקעה הישירה שביצע בשותפות במסגרת ההנפקות של החברה.

יחידות ההשתתפות של שותפות החיפושים רשמו היום עוד יום של ירידות שערים חדות, לאחר שזו עדכנה את המשקיעים בהסכמים החדשים שנחתמו עם חברת Noble Drilling, בעלת אסדת Noble Homerr Ferrington, אשר עמה התקשרה מודיעין לביצוע שני קידוחים ימיים.

על פי ההסכם המקורי הייתה מודיעין אמורה להעמיד לנובל דרילינג עד לשבוע שעבר מכתב אשראי בהיקף של כ-37 מיליון דולר להבטחת התשלום עבור קידוח "ים חדרה", אולם היות שלשותפות אין המקורות הכספיים, היא נכנסה למגעים על שינוי ההסכם.

היום דיווחה השותפות, שמנוהלת בידי רון מאור, כי ההסכם הראשון יבוטל, וכקנס על הביטול תעביר השותפות לנובל ציוד קידוח שנרכש בעבר על-ידי השותפות, ושיועד לביצוע קידוח "ים חדרה", אשר ערכו נאמד בכ-14 מיליון דולר. באשר להסכם לביצוע הקידוח השני, זה תוקן כך שכעת החיוב בגין יום עבודה של אסדת הקידוח הופחת בכ-17%, מ-500 אלף דולר ל-415 אלף דולר ליום.

נוסף על כך, הופחת החיוב בגין הימים שבהם נמצאת האסדה בהמתנה עד תחילת הקידוח, מסך של 407 אלף דולר ליום לסכום שהולך ויורד ככל שמתארך זמן ההמתנה. מודיעין תשלם לנובל באופן מיידי כ-3.3 מיליון דולר, שהם מקדמה עבור עלויות הקידוח וההובלה של האסדה ועלות הוצאת אישורים שונים.

מודיעין מחזיקה ב-100% מ"ים חדרה". הרישיון נמצא כ-30 ק"מ מערבית לחופי ישראל בין חדרה לחיפה. על פי תוצאות הסקר הסיסמי שפורסם בדצמבר אשתקד, קיים בשטח הרישיון פוטנציאל לתגלית נפט בהיקף של כ-133 מיליון חביות, על פי האומדן הטוב ביותר (P50) בהסתברות סטטיסטית של 25%-29%, ושל רזרבות גז בהיקף של כ-1.4 TCF (טריליון רגל מעוקבת) בהסתברות 17%-29%.

הכישלון ב"שרה" וב"מירה"

הסיבה העיקרית לצניחה בשוויה של מודיעין, אשר היו"ר שלה הוא חיים גבריאלי היא הכישלון בצמד הקידוחים ברישיונות "מירה" ו"שרה" לפני כמה חודשים. מודיעין החזיקה ב-29.2% בצמד הרישיונות הימיים, אשר עלות הקידוח בהם נאמדה בכ-155 מיליון דולר.

עם זאת, הנזק שנגרם למודיעין כתוצאה מכך שהקידוחים נמצאו יבשים גבוה יותר מחלקה היחסי ברישיונות, שכן טרם הקידוח היא רכשה 7.5% מהזכויות בהם משותפתה, הכשרה אנרגיה שבשליטת עופר נמרודי, במחיר של 30 מיליון דולר, אשר שיקף לצמד הרישיונות שווי כולל של 400 מיליון דולר.

כתוצאה מהרכישה במחיר זה (והתוספת לעלויות הקידוח בעקבות עלייה בשיעור ההחזקה), נגרם למודיעין הפסד נוסף בהיקף של כ-150 מיליון שקל - סכום אשר היה מסייע לה במימון הקידוח הנוכחי שאותו היא מתכוונת לבצע.

תחת הקידוח ברישיון "ים חדרה", שבוטל לפי שעה, תבצע מודיעין קידוח ברישיון "גבריאלה", שבו היא מחזיקה ב-70% מהזכויות, והיתרה בו מוחזקת על-ידי חברות אדירה ו-Brownstone באחוזים שווים. מודיעין התחייבה להעמיד לספק אסדת הקידוח מכתב אשראי בגובה של 20 מיליון דולר עד יום חמישי הבא, ומכתב נוסף בהיקף של 13.2 מיליון דולר עד סוף חודש ינואר.

בסוף הרבעון השלישי היו בקופתה של מודיעין כ-41 מיליון דולר, אולם היא השקיעה מאז כספים נוספים בקידוח "שרה" שהסתיים ללא תוצאות. רישיון "גבריאלה" ממוקם כ-24 ק"מ מצפון מערב לתל אביב, והוא משתרע על שטח כולל של 390 קמ"ר. על פי דוח המשאבים המותנים, האומדן המיטבי ביותר (P50) לכמות הנפט שקיימת ב"גבריאלה" עומד על 110 מיליון חביות, והאומדן נע בין 30 ל-264 מיליון חביות נפט ברישיון. המשאבים ברישיון "גבריאלה" מותנים (Contingent), שכן לפני כשני עשורים נערך במקום קידוח "ים-יפו 1" על-ידי שותפות ישראמקו, שבו זרם נפט בקצב של 500 חביות ליום.

היות שלמודיעין אין בקופתה כעת ההון למימון חלקה בקידוח, דיווחה השותפות כי היא תידרש לבצע הנפקה באופן מיידי לצורך גיוס ההון, וכן שהיא פועלת לצירוף שותפים נוספים, והפחתת שיעור זכויות ההשתתפות שלה ברישיון.

מודיעין לא פירטה אם אי.די.בי פתוח וצחי סולטן, השותף הכללי בשותפות, מתכוונים להשתתף בהנפקה, כפי שהיה בהנפקות קודמות של מודיעין.

מניית מודיעין
 מניית מודיעין