לאחר כ-4 שנות שידור: הערוץ האתיופי בסכנת סגירה

באוגוסט הוחלט על העברת 3.6 מיליון שקל לעידוד הפקות מקור באמהרית וטיגרינית, אך לטענת הערוץ, קשיים שמערים האוצר מנעו את קבלת הסכום

‎‎לאחר כ-4 שנות שידור, נראה כי עתידו של הערוץ האתיופי (‏IET‏) בכבלים ובלוויין לוט בערפל.

באוגוסט אשתקד נחקק תיקון לחוק התקשורת, שלפיו המדינה תקציב 4.8 מיליון שקל לעידוד הפקות מקור בשפה האמהרית והטיגרינית, בתנאי שישולבו במסגרתן עובדים מקהילת יוצאי אתיופיה.

‏לאחר עיכובים רבים, רק באוגוסט השנה הוחלט על הזוכים במבחני התמיכה הכספית, והערוץ האתיופי, שאליו מנויים בתשלום כ-15 אלף בתי-אב, זכה ב-3.6 מיליון שקל מהתקציב המיועד (73%).

עם זאת, לטענת הערוץ, קשיים שמערים משרד האוצר מנעו את קבלת הסכום ועלולים כעת להביא לסגירתו של הערוץ.‏‏

הערוץ, שניזון באופן שוטף מדמי המנוי שנגבים מהצופים, החליט להעסיק עשרות עובדים יוצאי אתיופיה ושכר ציוד ותשתיות מתאימים, בכפוף לתקציב שהיה אמור לקבל, כדי לייצר הפקות איכותיות יותר לקהל הצופים.

‏‏אך על אף ההבטחות, טוענים בערוץ כי משרד האוצר הסכים לתת את התקציב במלואו רק בתנאי שהערוץ יקיים את שהבטיח במכרז עד לתום השנה הנוכחית.

בערוץ הסבירו כי לא ניתן להרים 15 הפקות תוך חודשים בודדים, ולפיכך, האוצר החליט לתקצב את הערוץ ב-2.5 מיליון שקל בלבד.‏

‏הנושא הועבר לפתחו של חשב משרד התקשורת, שטען כי יעביר את הסכום רק בכפוף לקבלות וחשבוניות של הערוץ מול ספקים חיצוניים. בערוץ הסבירו כי ההפקות תוכננו להיעשות בתוך הבית וללא ספק חיצוני, אך החשב סירב להעביר את מלוא הסכום אלא רק 20% מתוכו - משמע, 500 אלף שקל.

‏‏‏"במקום לעשות טלוויזיה איכותית לבני הקהילה הזו, אנו עסוקים ללא הרף בפגישות ובכתיבת מכתבים, שלא מביאים לתוצאה שאליה התכוון המחוקק", כתב באחרונה מנכ"ל הערוץ, פסיל לגאסה, במכתב ליו"ר ועדת העלייה והקליטה, דני דנון.

‏נושא התקצוב לערוץ האתיופי צפוי לעלות מחר (ב') לדיון בפני היועץ המשפטי לממשלה, שיצטרך להכריע בנושא ולקבוע את גורלו.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "משרד התקשורת מודאג מאי-מימוש הוראת החוק בנושא. משרדנו עודכן על-ידי המועצה לשידורי כבלים ושידורי לוויין כי מחר יידון הנושא בין משרד האוצר ומשרד המשפטים. אנו תקווה שמיד לאחר ישיבה זו יבוצעו העברות הכספים ללא דיחוי נוסף".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "כמו בכל גוף שנתמך על-ידי המדינה, התמיכה משולמת כנגד הוצאות שהוצאו בפועל. במקרה זה, באופן חריג ניתן אישור במבחן התמיכה לשלם בתוספת להוצאות בפועל 10% רווח הפקה.

"הערוץ האתיופי בכבלים ובלווין מעוניין לקבל תשלום בגין מחיר תיאורטי של מכירת הפקה בשוק החופשי, שהינו מעל ומעבר למחיר עלות. אין חולק כי תקציב המדינה מיועד לכל היותר להחזיר הוצאות בפועל ולא לשלם בגין הוצאות שלא בוצעו.

"בעקבות פנייה של החברה, יתקיים דיון עקרוני בעניין בהשתתפות המשנה ליועמ"ש ביום שני הקרוב".