אושר תקן למערכות מיחזור שיחסכו עד 30% מחשבון המים

הערכות: כבר היום בעשרות אלפי משקי בית פרטיים פועלות מערכות של מים אפורים

העלייה הצפויה במחירי המים העלתה את הנושא על סדר היום הציבורי. חרף פעולות של גופים שונים המנסים להפעיל לחץ על הממשלה לבלום את ההתייקרויות הצפויות בינואר הקרוב - 2.8% לצרכן הביתי ו-17.5% לצרכני התעשייה - עד כה עדכון המחירים הצפוי לא נבלם.

ואולם הצרכנים מתבשרים היום על התקדמות משמעותית בדרך אחרת וסביבתית שתוכל לחסוך עד 30% מחשבונות המים: היום (א') אושר תקן למערכות מים אפורים באמצעות הגדרות מוסדרות לשימוש במים ממוחזרים במשקי הבית במסגרת מדיניות של מיחזור מים, כפי שנעשה באופן נרחב בחקלאות.

המערכות פועלות כבר היום

לפי הערכות, כבר היום בעשרות אלפי משקי בית פרטיים פועלות מערכות של מים אפורים. קיומו של התקן עשוי להגדיל את המספרים האלה ולהוות מדד לאיכות המערכות. משמעות התקן היא שלצרכן תהיה אפשרות לבחור מערכת הנושאת תקן ולמגר סיטואציה של רכישת מערכת שהיא "בלוף", שעלולה לסכן את בריאותו או לגרום לבזבוז כספי מיותר. התקן מפרט את הדרישות ממתקן ההתפלה ואת איכות המים שהוא מפיק.

את התקן מקדמת הקואליציה למחיזור מים אפורים (מלכ"ר) במשך חודשים ארוכים. נקודת המוצא של השימוש במים אפורים היא האבסורד שבשימוש במי שתייה עבור שימושים כמו הדחת מי אסלה, המהווה כ-35% מצריכת המים הביתית. הוועדה שכינס היום מכון התקנים דנה בתקן שגובש בידי צוות הכולל נציגים מתעשיית המים, ממשרד הבריאות, ממכון התקנים וכד'. התקן ייכנס לתוקפו בקרוב.

במקביל מנסה הקואליציה למיחזור מים אפורים לקדם הצעת חוק, בשיתוף משרד התשתיות ורשות המים, להכשרת השימוש במים אפורים. כיום, לטענתם, המתנגד העיקרי לחוק הוא משרד הבריאות. בשונה מהצעת חוק שניסה לקדם בזמנו ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), הצעת החוק הזו באה לאפשר, ולא לחייב כפי שהוצע בהצעת החוק הקודמת, את השימוש במים אפורים. בין היתר המטרה היא שמערכות למיחזור מים יוטמעו בהליך של בנייה חדשה, היכן שממילא נעשית עבודת תשתית.

ההערכות הן כי השימוש במים אפורים יפחית כ-30% מחשבונות המים כיום.