כתב אישום נגד הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי-דורון

הפרקליטות: בתקופת כהונתו של דורון כרב הראשי לישראל העניקה הרבנות תעודות הסמכה של הרבנות הראשית לקצינים ונגדים בצה"ל, במשטרה ובשב"ס, על מנת שאלה יקבלו תוספות שכר של 2,000-4,000 שקל בחודש

לראשונה בישראל הוגש היום (ב') לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום נגד רב ראשי לישראל לשעבר. פרקליטות מחוז ירושלים הגישה כתב אישום נגד הרב אליהו בקשי-דורון, לשעבר הרב הראשי הספרדי, בפרשת "תיק הרבנים", שבמרכזה הוצאת מאות מיליוני שקלים מקופת המדינה באמצעות הנפקה שיטתית של תעודות כוזבות של הסמכה לרבנות ליותר מאלף אנשי צבא ומשטרה. כתב האישום העיקרי נגד כלל הנאשמים בתיק הוגש לבית המשט ב-2007, והתיק עדיין מתנהל בבית המשפט.

האישומים המיוחסים לבקשי-דורון מתייחסים לפעולות שביצע במהלך כהונתו כרב הראשי לישראל, "הראשון לציון" - ראש מועצת הרבנות הראשית לישראל, בשנים 1998 עד 2003.

לאחר שהפרשה נחקרה במשטרה היה קיים ספק באשר למידת מעורבותו בפרשה, והוחלט לסגור נגדו את התיק, ואולם במהלך משפטם של המעורבים האחרים העיד גם בקשי-דורון בבית המשפט ומסר לטענת התביעה גירסה חדשה, שסתרה את גירסתו במשטרה. בעדותו החדשה הודה הרב כי הנחה את מנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית להעלים עין ולהנפיק את תעודות ההסמכה שלא על-פי הקריטריונים להוצאתן.

בעקבות זאת הוא זומן למסור עדות נוספת ביאח"ה, שבה חזר על גירסתו מבית המשפט. מעדותו עלה, לדברי הפרקליטות, כי בקשי-דורון היה מודע לנוסח הכוזב של התעודות היוצאות על-פי הנחייתו, ולפיכך הוחלט להעמיד גם אותו לדין בפרשה.

בקשי-דורון מואשם בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במירמה, מתן תעודה כוזבת ומירמה והפרת אמונים.

הטבות שכר של 2,000-4,000 שקל בחודש

בעבר איפשרו כוחות הביטחון, ובהם צה"ל, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר לקצינים ונגדים לקבל תוספת שכר המקבילה לזו המוענקת למי שמחזיקים בתואר אקדמי, בגין הסמכה לרבנות. מדובר בהטבת שכר שנעה בין 2,000 ל-4,000 שקל, המשדרגת מדי חודש לתמיד את שכרו של נגד או קצין, בהתאם לנתוניו האישיים.

לצורך ההכרה ומתן האישור לתוספות השכר בגין הסמכה לרבנות, דרשו כוחות הביטחון מהמשרתים שביקשו ליהנות מהתוספת האמורה תעודת הסמכה של הרבנות הראשית.

בין השנים 1999 ל-2003 הוקמו ברחבי הארץ כיתות לימוד פרטיות בשכר לאנשי כוחות הביטחון, שמטרתן הייתה לאפשר למשתתפים בהן לקבל בתום לימודיהם תעודה מהרבנות הראשית, שתוכר כתעודת "הסכמה לרבנות" ושתזכה כביכול את אותם תלמידים אנשי כוחות הביטחון בהטבות שכר.

בראש המוסדות שהפעילו את כיתות הלימוד עמדו ברוב המקרים רבנים מוכרים ובעלי תפקידים בכירים במערך הרבנות. הנאשמים בתיק הרבנים הם מנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית ואלה שהפעילו את כיתות הלימוד, הכינו והגישו עבור התלמידים מסמכים כוזבים שנמסרו לרבנות הראשית ולכוחות הביטחון, בחלק גדול מהמקרים ללא ידיעת התלמידים עצמם, על מנת ליצור מצג כוזב שלפיו הם הוסמכו לרבנות. התיק העיקרי בפרשה זו מצוי כעת בשלב הסיכומים בבית המשפט.

על-פי האישום, הנחה בקשי-דורון את מנהל מחלקת הבחינות וההסמכה ברבנות הראשית לנפק להם תעודות השכלה תורנית גבוהה. בקשי-דורון עשה זאת אף שהסתייג ממתן התעודות לאנשי כוחות הביטחון, בשל רמתם התורנית, וידיעתו כי מדובר בתלמידים שאינם מתקרבים אפילו לקריטריונים המאפשרים קבלת תעודה. בקשי-דורון אף הורה, על-פי האישום, למנהל מחלקת הבחינות וההסמכה ברבנות הראשית, הרב יצחק אוחנה, שהיה כפוף להוראותיו, להעלים עין ולא להקפיד על הקריטריונים המזכים בתעודות הסמכה לרבנות.

על סמך תעודות ההסמכה הכוזבות התקבל מהמדינה במירמה, כתוספת שכר לאנשי כוחות הביטחון, סכום של מאות מיליוני שקלים, ונעשה ניסיון לקבל מהמדינה סכום נוסף בסך מאות מילוני שקלים, המתבטא בתוספות שכר שהיו אמורות להתקבל בעתיד כשכר בתקופת השירות וכתוספת פנסיונית קבועה לאחר מכן לאותם אנשי כוחות בטחון, שלא כדין ובמירמה.

במקביל לכתב האישום המרכזי, מנהלת המחלקה לחקירת שוטרים בבית משפט השלום בירושלים הליכים פליליים כנגד עשרות שוטרים שלגביהם נמצאה תשתית ראייתית לכך שהיו מודעים לעובדה שהוגשו בשמם מסמכים כוזבים ושהטבת השכר התקבלה במירמה. חלק מהנגדים והקצינים במשטרה עתרו לבג"ץ נגד החלטת המדינה לשלול מהם את הטבות השכר בגין תעודות ההסמכה לרבנות הכוזבות, ועתירות אלה נדחו.

סנגורי בקשי-הרב דורון: "אין יסוד להעמדתו לדין פלילי"

סנגוריו של הרב בקשי-דורון, ד"ר יעקב וינרוט ועו"ד ירון קוסטליץ מסרו בתגובה כי "מצער מאוד שלמעלה מ-5 שנים לאחר שהפרקליטות הודיעה לרב בקשי-דורון על סגירת התיק נגדו, החליטה הפרקליטות עכשיו לשנות את עמדתה, ולהגיש בכל זאת כתב אישום נגד הרב בקשי דורון, שהוא בן 72 שנים, וזאת כ-12 שנים לאחר האירועים.

"אין יסוד כלשהו להעמדתו לדין פלילי של הרב בקשי-דורון, לא נפל רבב כלשהו במעשיו, וגם הפרקליטות עצמה אינה חולקת על כך שהרב לא קיבל דבר לידיו.

"אנו סמוכים ובטוחים כי בית המשפט יזכה את הרב מכל אשמה. נדגיש כי העמדתו לדין של הרב בקשי-דורון היא עוול חמור כלפי האדם היחיד שנלחם בכל מאודו בתופעת המכללות ללימודי אנשי כוחות הביטחון, ושעשה כל שביכולתו כדי שהלומדים במכללות לא יקבלו כסף שלא כדין מקופת המדינה".