סוגרים את 2012: איזה ספרים כבשו השנה את פסגת רבי המכר?

למרות מה שנהוג לחשוב, הנוער בישראל קורא יותר מקהל המבוגרים - כך עולה מסיכומי שנת 2012 של רשתות "סטימצקי" ו"צומת ספרים" ■ "50 גוונים של אפור" בדרך לשליטה מוחלטת על הרשימה של 2013

התופעה המעניינת ואולי אף המעודדת ביותר בעולם הספרות בשנה החולפת היא מיקומו של ז'אנר הילדים והנוער כקטגוריה המובילה במכירות, כך עולה מסיכומי שנת 2012 של סטימצקי וצומת ספרים.

בצומת ספרים, קטגוריית הילדים והנוער תפסה את ההובלה, כשהיוותה כ-39% מסך כל המכירות, תוך שהיא רושמת זינוק של 29% בהשוואה לשנה שקדמה. סדרת "משחקי הרעב" של סוזן קולינס (הוצאת כנרת) בולטת במיוחד ברשימת צומת, כשהיא תופסת את שלושת המקומות הראשונים ברשימה.

מנכ"ל צומת ספרים, אבי שומר, מנסה להסביר את התופעה: "בשנים האחרונות הסופרים וההוצאות לאור פיתחו את הנוסחה לגבי מה שהנוער רוצה לקרוא. אם לפני מספר שנים חשבו להוציא מחדש את ספרי אריך קסטנר, דבורה עומר וחסמב"ה, התברר שהציבור הצעיר רוצה יותר כיוון של פנטזיה.

"חייבים לומר שבכל הספרים החדשים של הנוער יש סקס מוסווה - ולנוער זה גורם רצון להשתתף בזה. הורים אמרו לי שהם נדהמו לגלות את התכנים האלה, למשל בספרי 'משחקי הרעב'".

תופעה צפויה יותר ברשימה של "צומת ספרים" בהקשר לז'אנר זה, היא הנוכחות הבולטת של "הוצאות הבית" שלה - כנרת-זמורה-ביתן-דביר ומודן, קרי ההוצאות ששותפות בבעלות שלה. למעשה, בעשירייה המובילה בקטגוריית הילדים והנוער של צומת, רק ספר אחד שייך להוצאה אחרת - "פיניאס ופרב צרות בצרורות" של משכל (ידיעות ספרים).

גם ברשימה של סטימצקי "משחקי הרעב" בראש, עם הספר השלישי בסדרה - "עורבני חקיין", אלא ששם הרשימה מגוונת יותר, הן מבחינת ההוצאות והן מבחינת תת הסוגות, כפי שמתארת רויטל ויטלזון-יעקבס ממחלקת קניינות הספרים בסטימצקי: "זו חמישייה מאוד חמודה. יש בה את חמשת הזרמים של הז'אנר - קלאסיקה ישראלית - 'מעשה ב-5 בלונים'; קלאסיקה מתורגמת - 'אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים' של דוקטור סוס; הלהיט התורן תלוי סדרות טלוויזיה - 'פיניאס ופרב'- שהוציאו ארבעה, חמישה ספרים רק השנה.

"בנוסף, הסדרות במקומות הראשונים. האמירה שלפיה הנוער לא קורא היא שטות. הוא קורא קלאסיקות, אבל בעיקר מתחבר לסדרות. בסדרות רואים את 'יומנה של חנונית'. זה מתחבר לבנות שקראו את 'יומנו של חנון' אבל פה מצאו גם דמות להזדהות.

"הזרם האחרון הוא ספרות ה-cross over - כלומר שמתאימה גם למבוגרים וגם לנוער. בלט בה 'משחקי הרעב' ועכשיו גם 'נערה מברלין', 'אשמת הכוכבים', 'המעון של מיס פרגרין לילדים משונים' ואחרים. זה ז'אנר חדש, שגם ההוצאות וגם אנחנו לא יודעים איפה למתג אותו".

הזקן המנצח

בתחום הסיפורת מתקבלת תמונת מראה לזו של הילדים והנוער, לפחות מבחינת הדומיננטיות של ההוצאות שמקושרות לרשתות. ב"צומת ספרים" נחלשת משמעותית הדומיננטיות של הוצאות הבית לטובת "ידיעות ספרים" ו"כתר" - הוצאות שדווקא מקושרות עסקית יותר לרשת המתחרה - סטימצקי (אם כי, בשונה מההוצאות של צומת ספרים, אינן שותפות בבעלות). בין אלה בולטים "חוטים מקשרים" מאת ויקטוריה היסלופ (ידיעות), "הזקן בן המאה שיצא ונעלם" מאת יונס יונסון (כתר) וכמובן "50 גוונים של אפור" מאת א.ל ג'יימס (ידיעות).

ניתן להעריך שנתונים אלו מלמדים יותר מכל על השנה הטובה במכירות שעברה על כתר וידיעות ספרים בתחום הסיפורת. ברשימה של סטימצקי, שליטתן מוחלטת, כששתיהן תופסות יחד את שבעת המקומות הראשונים.

תופעה מעניינת אחרת שבולטת ברשימות שתי ההוצאות היא הדומיננטיות של הספרים מחו"ל, שתופסים ארבעה מחמשת המקומות הראשונים בכל אחת מהן. שומר מאמין שזו תופעה זמנית, או לפחות חלקית: "זה יכול להיות עונתי. לפעמים יש מצב שבו מרבית הסופרים הישראלים המובילים מוציאים ספרים בתקופה מסוימת ובתקופה אחרת הספרים מחו"ל דומיננטיים".

ויטלזון-יעקבס חושבת קצת אחרת: "לא מדובר בתופעה חדשה, אבל רואים שיותר ויותר, אנו קולעים לטעם העולמי. אם מסתכלים על רשימת ה'ניו-יורק טיימס", רואים את 'אמנות ההקשבה לפעימות הלב' ו'חוטים מקשרים', שגם אצלנו לא ירדו מרשימת רבי המכר. בנוגע ל'חוטים מקשרים' של הייסלופ, יש לציין כי הספר שלה 'האי של סופייה' היה אצלנו מספר פעמים הספר של השנה ואחר כך היא לא הצליחה לשחזר את ההצלחה הזו, עד 'חוטים מקשרים' של השנה.

"עוד דבר בנוגע ל'חוטים מקשרים' ושנכון גם בנוגע ל'נערה מברלין' - הנקודה היהודית תמיד הופכת את הספר ליותר נוגע. 'נערה מברלין' הוא הצלחה סיסטמתית בכל השנה. זה 'אנה פרנק' החדש.

"'50 גוונים של אפור' הגיע בקול רעש גדול. זה ספר שיצא בספטמבר וכבר הספיק להגיע למקום השני. הוא מכר ערימות והכניס לחנויות כאלה שלא תמיד היו קהל הלקוחות הרגיל. הוא נתמך ביח"צ שאני לא זוכרת כמותו לספר. ברשימה של השנה הבאה תראה את שלושת ספרי הטרילוגיה בראש".

מי מפחד מעיון?

כסוג של איזון להיקף המכירות המסחרר של "50 גוונים של אפור", מגיע הסיפור היפה של השנה האחרונה - על "קיצור תולדות האנושות" שכתב יובל נח הררי (הוצאת דביר). הספר אמנם יצא כבר לפני יותר משנה, אבל גם ברשימות רבי המכר השבועיות הוא עדיין בולט ובהתאם - צומת ספרים הגדירה אותו כ"ספר המשפיע של השנה".

אפילו ברשת המתחרה לא אדישים לתופעה. ויטלזון-יעקבס: "'קיצור תולדות האנושות' הפתיע מאוד. הרי לספרי עיון יש תקרת זכוכית שקשה לפרוץ. היה פעם 'המשפט האחרון של פרמה', שבעקבותיו פתאום כולם התעניינו במתמטיקה וכשאני מדברת על עיון, זה יותר מדעים, כי בארץ יש להיטים בספרים שעוסקים במלחמות הפנימיות שלנו, כמו 'המוסד', אבל בפילוסופיה או מדע טהור, קשה לראות משהו שמצליח.

"מה עוד ש'קיצור תולדות האנושות' גם עוסק באבולוציה, נושא שיכול להיות בעייתי עבור קהלים מסוימים. היו שבועות שבהם הספר נמכר יותר מספרי פרוזה וזה שימח והפתיע".

שומר רואה בהצלחת הספר חלק מתופעה נרחבת יותר: "ספרי העיון תפסו מקום מאוד נרחב. 'קיצור תולדות האנושות' מכר במספרים מדהימים. הספר של פרופ' דן אריאלי 'לא רציונלי אבל לא נורא' ו'חלומו של הכוזרי' מאת ד"ר מיכה גודמן, תפסו מקום נרחב והמספרים שלהם מאוד מרשימים. במקום מסוים הפכנו למעצמת עיון, עיון-לייט".

לצד אלה, ישנה הפתעה - הייקים חוזרים! או לפחות שפתם, באמצעות "מילון בן יהודה שטראסה" שערכה נורית כרמל (ידיעות). מי חשב שמילון ייקים ב-2012 יטריף את המכירות בראש השנה? ויטלזון-יעקבס: "במכירות החזקות לקראת ראש השנה, 'הותקפנו' על-ידי נשים שרצו '50 גוונים' ועל-ידי כאלה שרצו את המילון. לפעמים אותן נשים רצו את שני המוצרים השונים האלה. זה בטוח גם עניין של נוסטלגיה".

דירוג רבי המכר בסטימצקי
 דירוג רבי המכר בסטימצקי

דירוג רבי המכר צומת ספרים
 דירוג רבי המכר צומת ספרים