האוצר: שינוי במגבלת נתח השוק המקסימלי בשוק הפנסיוני

אם המהלך שמוביל אגף שוק ההון באוצר ייצא לפועל, הנפגע העיקרי יהיה כנראה בית ההשקעות פסגות, שעלול לאבד מיליארדי שקלים של גופים סקטוריאליים

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר מוביל שינוי באופן החישוב של מגבלת נתח השוק המקסימלי בשוק הפנסיוני. מדובר בשינוי משמעותי בנוגע לניהול של עשרות מיליארדי שקלים של כספי גופים סקטוריאליים במיקור חוץ. צעד כזה, אם וכאשר יקרה (במסגרת רפורמת הריכוזיות), צפוי להשפיע במיוחד על היקף הנכסים המנוהלים בבית ההשקעות פסגות, שמנהל את התפעול וההשקעות בפועל של כמה עשרות קופות גמל קטנות וסגורות לציבור הרחב.

במסגרת רפורמת בכר נקבעה מגבלת נתח שוק מקסימלי בשוק הפנסיוני בשיעור של 15% מהשוק, שמעליה אסור לגוף מוסדי לרכוש פעילות חיסכון פנסיוני. נציין כי צמיחה מעל רף זה מותרת רק אם היא אורגנית, כלומר עלייה בהיקף הנכסים הקיימים וגיוס לקוחות חדשים.

מגבלה זו נועדה למנוע שוק, שבו שניים-שלושה שחקנים גדולים בשוק החיסכון הפנסיוני יצמחו באמצעות רכישות. לפני כשנה האוצר עדכן שלפי שעה סכום מגבלת נתח השוק הוא כ-80 מיליארד שקל. בהינתן התשואות החיוביות והגידולים שנרשמו באפיקי החיסכון הפנסיוני השנה, ברור שמגבלת ה-15% גבוהה מסכום זה.

בסביבת פסגות לא מתרגשים

לפי חוק הפיקוח על שירותים פיננסים (ביטוח), נכסי החיסכון לטווח ארוך הרלבנטיים לחישוב המגבלה, הם קופות גמל (למעט קרנות ותיקות וקופות גמל מרכזיות לפיצויים), פוליסות המשתתפות ברווחים של ביטוחי החיים, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה חדשות וקרנות כלליות. מתן שירותי ניהול השקעות ושירותי תפעול במסגרת התקשרות עם גופים חיצוניים, אשר ניתנים במסגרת ייעודית כגון פעילות ניהול תיקים, אינם כלולים בחישוב.

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי באוצר מתכוונים לשנות את ההוראות, כך שמיקור חוץ כה משמעותי, שכולל ניהול השקעות מוסדיות בפועל (גם אם ללא ועדות השקעה), יוכנס לחישוב, והפיקוח יורשה להגביל נתחי שוק גם בתחום ניהול השקעות במיקור חוץ עבור גופים מוסדיים קטנים.

אם האוצר ישלים שינוי זה בחקיקה, הגוף שעלול למצוא עצמו מושפע מכך במיוחד הוא פסגות. בית ההשקעות הגדול בישראל, שמוביל חגי בדש, מנהל נכסי גמל, השתלמות ופנסיה רלבנטיים בהיקף של כ-46 מיליארד שקל. נוסף על כך, בפסגות מנוהלים עוד 35-40 מיליארד שקל עבור קופות גמל חיצוניות, שלא במסגרת "פסגות גמל ופנסיה", אלא דרך ניהול התיקים והסכמים ארוכי טווח שאינם בהכרח בעלי מועד תפוגה.

נראה שאם מגבלת נתח השוק תשתנה, בית ההשקעות הגדול במשק יהיה בסביבה קרובה מאוד לרף המקסימלי, ואף יעבור אותו. ההנחה הזו מתחזקת לאור הצהרותיו כי בכוונתו לרכוש חברת ביטוח או פעילויות פנסיה וביטוחי מנהלים מתחרים, שיגדילו את נתח השוק שלא באופן אורגני.

גורמים בסביבת פסגות משדרים שלשינוי לא תהיה השפעה מהותית עליו, משום שהרף השקלי של המגבלה צומח כל הזמן, בעיקר בגלל הצמיחה האדירה בשוק קרנות הפנסיה (שבו הוא שחקן זניחה). לעומת זאת, הם מוסיפים, שוק הגמל (שבו הוא השחקן הגדול בשוק) גדל רק בעקבות תשואות חיוביות בשוקי ההון.