החברה להגנת הטבע הגישה התנגדות לקידוחי גבריאלה

לפי תקנות חדשות שפרסם משרד האנרגיה באפריל, נדרשים יזמי כל קידוח ימי לחיפוש נפט וגז הנערך בתחום המים הטריטוריאליים של ישראל להציג תסקיר סביבתי ולקבל את אישור הוועדה לשמירת החופים והוועדה המחוזית הרלוונטית

החברה להגנת הטבע הגישה היום (ד') לוועדה המחוזית תל-אביב התנגדות רשמית לקידוחי הנפט גבריאלה, בים מול חופי הרצליה. הקידוח אמור להתבצע במהלך המחצית הראשונה של 2013.

בהתנגדות החברה להגנת הטבע נכתב: "הקידוח מתוכנן להתקיים בלב-ליבה של שמורה ימית מוצעת. במשך שנים רבות היה הים אזור בלתי מטופל, רשויות המדינה לא ידעו מה יש בו ומה התועלות שיכולות לצמוח מכך. שמורת פולג המוצעת, בה מתוכנן הקידוח, היא אחת מ-4 שמורות מייצגות המוצעות לתחום הים התיכון הישראלי (בתחומי המים הטריטוריאליים). שמורה מייצגת כשמה כן היא, שטח המייצג בית גידול ומערכת אקולוגית ימית שיש חשיבות לשמרם. שמורת הפולג היא שמורה המייצגת מגוון של בתי גידול".

"המערכות האקולוגיות הימיות הן בין המערכות המאוימות ביותר והפחות מוגנות בעולם. רק כאחוז אחד משטח האוקיינוסים והימים מוגן, בהשוואה ל-12% מהשטח היבשתי הזוכה להגנה רשמית. לאזורים מוגנים ימיים ישנו תפקיד מפתח בהבטחת המשך אספקת שירותי המערכת על ידי הסביבה הימית".

עוד נאמר בהתנגדות: "באיטליה חוקקו בשנת 2010 תקנות האוסרות על קידוח נפט ימי במרחק של 5 מייל ימי מהחוף ובמרחק של 12 מייל ימי משמורות ימיות או חופיות. למעשה, יצרה איטליה רצועות הגנה סביב האזורים המוגנים, כלומר איטליה סבורה כי קידוחי חיפוש נפט עלולים להיות מפגע משמעותי לתחומי השמורות הימיות, הרבה מעבר לתחום האסדה עצמה. בישראל כנראה, סבורים אחרת. כאשר רשות ממשלתית, רשות הטבע והגנים, צועדת צעד אחד לטובת הסדרה וממפה את ארבעת האזורים החשובים ביותר לשמירה על הסביבה הימית, בהתאם למחויבותה הבינלאומיות של ישראל - יש לכך משקל מכריע, ועל כן מצופה היה כי מוסדות התכנון ידחו את בקשת הקידוח גבריאלה".

לפי תקנות חדשות שפרסם משרד האנרגיה באפריל, נדרשים יזמי כל קידוח ימי לחיפוש נפט וגז הנערך בתחום המים הטריטוריאליים של ישראל להציג תסקיר סביבתי ולקבל את אישור הוועדה לשמירת החופים (ולחו"פ) והוועדה המחוזית הרלוונטית. דרישת המשרד להגנת הסביבה זוכה לתמיכת הארגונים הסביבתיים.