העימות בין ערוץ 9 לוועדה למדרוג הגיע לביהמ"ש

הערוץ דורש למנות נאמן חיצוני לבדיקת נתוני הוועדה למדרוג, בטענה כי נתוני הרייטינג שמתפרסמים על-ידה אינם נכונים ‏■ הוועדה: לטענות אין יסוד

‎‎ערוץ 9 הגיש הבוקר (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה נגד הוועדה למדרוג. הערוץ דורש למנות נאמן חיצוני לבדיקת נתוני הוועדה.

‏מזה תקופה ארוכה מנהל ערוץ 9 מאבק תקשורתי נגד הוועדה למדרוג, בטענה כי נתוני הרייטינג של הערוץ אינם תואמים לנתונים הפנימיים שלהם. את הטענה גיבו אנשי הערוץ בחוות-דעת שכתב פרופ' קמיל פוקס, בעקבות מדגם שערך בנושא.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד דב אברמוביץ, בא-כוחו של ערוץ 9, נכתב כי "בעלי המניות של המבקשת השקיעו יותר מ-150 מיליון שקל בערוץ. הם עשו זאת על סמך תוכניות עסקיות והנחות עבודה שהביאו בחשבון שיעורי צפייה מסוימים של אוכלוסיית העולים, שמהם נגזרות הכנסות ממכירת זמן פרסום.

"המבקשת סבורה, בין היתר על סמך סקרים בלתי תלויים שביצעה, כי הנחות עבודה אלה עודן נכונות, אלא שהמשיבים, בהתנהלות לא זהירה ובניגוד לחובותיהם כנאמנים, הביאו לכך שנתוני הצפייה ה'פורמליים' של הוועדה משקפים 'יקום מקביל', שדבר אין לו עם נתוני האמת של ציפיית אוכלוסיית העולים".

ליאוניד בלחמן, מנכ"ל ערוץ 9, מסר: "לפני למעלה מחצי שנה, עם הגשת חוות-הדעת המפורטת והנחרצת שקיבלנו מפרופ' פוקס, פנינו בצינורות המקובלים לוועדת המדרוג, בבקשה לבדיקה מעמיקה והיקפית של נתוניה המפורסמים מדי יום. לאורך כל תקופה זו, בקשתנו להקמת גוף נייטרלי ובלתי תלוי לבדיקת הממצאים לא זכתה להתייחסות ונדחתה בכל פעם מחדש. הסיטואציה הנוכחית לא הותירה ברירה בידנו, אלא לפנות לערכאות משפטיות".

‏מהוועדה למדרוג נמסר בתגובה כי "העתירה טרם נמסרה לידינו, ולכן לא נוכל להגיב לתוכנה. הוועדה למדרוג פועלת על-פי אמות-מידה מקצועיות בינלאומיות מקובלות, תחת פיקוחו של פרופ' צבי גילולה, מומחה לסטטיסטיקה בעל שם עולמי, מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטת שיקגו.‏

"באופן תדיר וטבעי, גורם זה או אחר אינו שבע-רצון מהנתונים, וטענות מעין אלה נבדקות ביסודיות וברצינות על-ידינו מעת לעת. טענות ערוץ 9 נבדקו על-די הנהלת הוועדה ופרופ' גילולה בדקדקנות, תוך דיאלוג ענייני ומקצועי עם הנהלת הערוץ ואנשיו, ולא נמצא להן שום יסוד". ‏‎‎‏