ההסדר באי.די.בי: מטוס המנהלים הוצא לניהול חיצוני

הצדדים קבעו פגישה להיום, אך עדיין אין להם עמדה מגובשת באשר למתווה ספציפי של הסדר חוב ■ אי.די.בי טוענת כי היא "כשרת פירעון" ■ נאמני סדרות האג"ח ביקשו למנות את דורית סלינגר למומחה מלווה

המגעים להסדר החוב בקונצרן הגדול במשק, אי.די.בי אחזקות שבשליטת נוחי דנקנר, יוצאים הערב (ד') לדרך, בפגישה ראשונה בין הצדדים המעורבים - נציגי החברה, נציגות מחזיקי האג"ח (המורכבת מהראל, אקסלנס וקרן הפנסיה גילעד), נציגי הנאמנים, ועורכי הדין של הצדדים.

עדות לכך שמדובר במגעים להסדר חוב, ולא ב"הידברות לחיזוק בסיסה הפיננסי של החברה" כפי שטוענת אי.די.בי, ניתן למצוא בבקשה של נאמני האג"ח לפתיחת תיק בבית המשפט למינוי מומחה מטעמם שילווה את ההסדר.

חמשת נאמני סדרות האג"ח, בהיקף כולל של כ-1.75 מיליארד שקל, הציעו לתפקיד המומחה המלווה את דורית סלינגר, לשעבר מנכ"לית חברת הדירוג S&P מעלות (אשר דירגה בין היתר את החוב של אי.די.בי). אם המינוי יתקבל, הוא ייעשה באמצעות שותפות DE Finance, שעוסקת בארגון ושיתוף אשראי בין בנקים ומשקיעים מוסדיים בתחום הנדל"ן בישראל, שאותה הקימה סלינגר עם עמנואל אבנר.

בהתאם לנוהל הקבוע של הסדרי חוב בישראל, גם ההסדר באי.די.בי אחזקות צפוי לפרנס לא מעט יועצים, ללא קשר להסכמה או אי הסכמה של הצדדים על הסדר. בית המשפט אמור לקבוע את שכר הטרחה שתשלם אי.די.בי לחברת DE Finance. סלינגר ביקשה תעריף של 750 שקל לשעת שותף, ו-350 שקל לשעת איש צוות אחר (לא כולל מע"מ).

אי.די.בי עצמה החליטה לשכור לצורך המגעים יועץ פיננסי מטעמה - חברת גיזה זינגר אבן, שבראשה עומד יריב פילוסוף. שכר הטרחה של המשרד מתחיל ב-200 שקל לשעת עבודה, והתעריף עולה לסכומים גבוהים בהרבה ככל שמדובר בעובדים בכירים יותר. נוסף על כך, אי.די.בי אחזקות משלמת את שכר הנאמנים, חמישה במספר, אשר מוגבל לעד 120 דולר לשעת עבודה.

אי.די.בי: לא צפויה עלייה בהוצאות

למרות העלויות הגבוהות של היועצים ועורכי הדין שיתפרנסו מההסדר, באי.די.בי אחזקות מעריכים כי לא צפויה עלייה בהוצאות הנהלה וכלליות של החברה. בחברה ציינו כי ביצעו כמה פעולות התייעלות והורדת תקורות בתקופה האחרונה, אשר אחת מהן היא החכרת המטוס הפרטי של הקבוצה לחברת ניהול חיצונית (ליסינג) עד למכירתו, כך שאי.די.בי לא נושאת בהוצאות ההחזקה שלו. נציין כי מאז 2004 הוצאות המטה של החברה נחלקות, כך שהחברה הבת אי.די.בי פתוח נושאת ב-80% מהוצאות המטה, ואילו חברת האם נושאת רק ב-20% מההוצאות.

הפגישה שנקבעה להיום היא פרוצדורלית במהותה. לצדדים אין עדיין עמדה מגובשת באשר למתווה ספציפי של הסדר חוב. נציגות מחזיקי האג"ח לא פוסלת על הסף דחייה של החזרי החוב בכמה שנים, שבהן מקווים הצדדים כי ישביחו את נכסי החברה כך שהיא תוכל לעמוד בהחזר חובותיה. אולם, כתנאי לכך צפויים מחזיקי האג"ח לדרוש פיצוי בדמות ריביות גבוהות יותר על החוב וקבלת חלק ממניות החברה. לא ברור עדיין אם מחזיקי האג"ח יבקשו להוציא את דנקנר מהשליטה בחברה, אם לא יזרים לה הון בהיקף משמעותי.

באשר לנציגי אי.די.בי במגעים, אלה בעיקר הקשיבו עד כה לדרישות שהעלתה נציגות האג"ח, מבלי להציע הצעה קונקרטית. באי.די.בי עדיין מאמינים כי החברה יכולה לעמוד בפירעון חובותיה באמצעות המזומן שבקופתה (כ-200 מיליון שקל), והזרמת ההון שתגיע ממימוש אופציית ההשקעה של אדוארדו אלשטיין בגנדן, החברה האם. בבקשה למינוי סלינגר כתבה אי.די.בי כי "עמדתה נותרה כפי שהייתה, ולפיה החברה הינה כשרת פירעון והינה מחויבת ונכונה לשלם את חובותיה למחזיקי האג"ח שלה במועדם".

נציין כי העמותה לאיכות השלטון שלחה מכתב ליו"ר רשות ני"ע, גדעון האוזר, נגד מינוי סלינגר לתפקיד המומחה, בשל ניגוד עניינים לכאורה, קשרים עסקיים עם בעלי עניין באי.די.בי וכישלון בדרוג שנתנה מעלות לחברה.

בימים האחרונים מניית אי.די.בי נסחרת במגמה שלילית, והיום היא נחלשה ב-5.5%, אשר משקף לחברה שווי שוק של 553 מיליון שקל. בעקבות הירידה היום הגיע מחיר מניית החברה ל-11.4 שקל למניה - מחיר שפל מאז שנכנסה למשבר לפני חודשים אחדים.