"יש לי בעיה של יחסי ציבור. מעדיף לנצח ושלא יכתבו עליי כלום"

רוני לוי הוא המאמן הכי אנדרייטד בדור המאמנים הנוכחי של ישראל. ממרומי הפסגה בקפריסין, הוא מסביר את הבעיה שלו: "קשה לי להיות כלי של התקשורת"

רוני לוי בארץ. חופשת כריסמס קצרה שתסתיים עוד לפני שתפגשו אותו בקניון. לוי הוא אולי המאמן הישראלי הכי אנדרייטד בישראל: שלוש אליפויות רצופות במכבי חיפה, שמינית גמר גביע אופ"א, השתתפות בשלבי הבתים באירופה עם קבוצות רומניות, אימון קבוצת הפאר הרומנית סטיאווה בוקרשט. בין משחקים נגד פרלימני ודוקסה, במקום הראשון בקפריסין עם אנורתוזיס פמגוסטה (שגולה לה בלרנקה), כשבציקלונו 13 ניצחונות ושני תיקו, ו-91% הצלחה, מתיישב המאמן הישראלי המצליח ביותר כיום עם "גלובספורט" כדי לבדוק איך זה שבין אבוקסיס לאוסקר, פספסנו פה סיפור הצלחה.

***

"זה מאזן נפלא", הוא מסכם כמעט סיבוב ומסייג, "אבל זה לא נובע מרמת הליגה, כי הליגה מאוד תחרותית. זה לא שאנחנו מנצ'סטר יונייטד והיתר קבוצות מליגה שלישית".

איך זה קרה? מה הסוד של אנורתוזיס העונה?

"יש לנו שחקנים טובים מאוד, עשינו שינויים גדולים מאוד בקיץ. עם הזמן אנחנו מתחברים להיות קבוצה הרבה יותר טובה. זו קבוצה שאנחנו מקפידים לגעת בה בכל האספקטים הטקטיים".

לאנורתוזיס יש תקציב של 6 מיליון אירו, השלישי בגובהו בליגה, אחרי שתי הגדולות של ניקוסיה - אפואל ואומוניה, ולמרות שמדובר בתקציב לא הכי גבוה, אנורתוזיס גם מוליכה את הטבלה וגם מארחת לעונת פרישה את גדול שחקני קפריסין בדור האחרון, יאניס אוקאס (35), שלו עבר ביוון וספרד. "היו תקופות שהוא הרוויח הרבה יותר", אומר לוי, "מספרים של מיליון אירו ומעלה. הוא הגיע לקפריסין עם שכר של 600-700 אלף אירו. היום הוא אפילו לא קרוב לזה. אולי 150 אלף".

כמה מרוויח השחקן הכי יקר שלך?

"180 אלף. זה הממוצע של רוב השחקנים".

יש תחושה שרוני לוי חוזר.

"הייתי פה כל הזמן. אי אפשר כל הזמן לרוץ לאליפויות. גם כשעזבתי את מכבי חיפה והלכתי לאוניראה ברומניה, רצתי לאליפות והפסדנו את האליפות לקלוז' בשתי נקודות. היתה עונה גדולה מבחינתי. אחרי זה לא הייתי בקבוצות שרצות לאליפות".

נכנסת לתפקיד באוקטובר 2011. שנה וחודשיים בתפקיד בקפריסין נחשב להרבה, נכון?

"הרבה מאוד. הם אמוציונליים. צריך שכל התנאים יבשילו. החיבור שלי עם הקבוצה טוב מאוד. אנשים רואים את העבודה ומעריכים אותה. גם התוצאות טובות מאוד. צריך מראש לתאם ציפיות. כשהייתי בסטיאווה בוקרשט אמרתי לבעלים ג'יג'י בקאלי שאין לו קבוצה לאליפות ולזכותו ייאמר שהוא הסכים איתי. במכבי חיפה, אחרי שלוש אליפויות, הגיע גאידמק לבית"ר, והיתה לנו ישיבת עבודה. אמר החשב עוזי מור: 'לפעמים צריך להוריד את הגל עד שהם יירגעו טיפה על הסכומים האלה. להגיד שלא נרוץ השנה לאליפות. נעבור תהליך ונחזור לשם'. התקשורת והקהל ציפו שכן נרוץ לאליפות".

רומניה נמצאת במקום ה-19 בדירוג אופ"א, אפילו נמוך מישראל וקפריסין במקום ה-13. מה באמת חושבים, כשמאמנים ברומניה ומקבלים הצעה מקפריסין?

"המעבר היה מהיר. ביום שסיימתי בסטיאווה שאל אותי חבר דירקטוריון אם זה בסדר מצידי שקבוצה חזקה מקפריסין תדבר איתי. לפני 5-6 שנים היתה לי הצעה מאומוניה ניקוסיה ואני אמרתי 'מה פתאום' עם שלושה סימני קריאה. זה השתנה כי אנורתוזיס עשו צ'מפיונס ליג ואפואל ניקוסיה עשו הצלחה גדולה. כאן נפתחה לי דלת, אז אמרתי שאכנס".

ואתה מופתע?

"מאוד. הליגה לא הכי טובה בעולם, אבל בהרבה דברים טובה מאוד. האם היא יותר טובה מליגת העל? זה עניין של תקופות. כשמכבי חיפה, מכבי ת"א והפועל ת"א חזקות, אז הליגה הישראלית מצוינת. אבל מתי זה קרה לאחרונה?".

***

קפריסין עקפה אותנו כי אין שם מגבלה של זרים וזרים מעדיפים אותה על פני ישראל. יש לך שחקן מנבחרת צ'כיה.

"רזק. שיחק עכשיו ביורו ולא פתח אצלי בתחילת העונה. התשובה שלי היא כזו: אני מאמן שעשיתי משהו בכדורגל הישראלי, ואני מאמן שם. רן בן שמעון לקח פה אליפות והוא מאמן שם. יכול להיות ששני מאמנים כאלה עוזרים טיפה להרים את הכדורגל? לא רוצה לדבר על המאמנים בישראל, אבל יש מאמנים ברמה טובה מאוד בקפריסין. תוסיף 20 זרים בכל קבוצה, שזה 250 זרים. איך שלא תסובב את זה, השוק הזה גדול מהשוק בארץ. באופן טבעי שוק כזה גדול יהיה גם טוב יותר ואטרקטיבי לסוכנים".

כמה לאומים יש לכם בחדר ההלבשה? איך אתה מסתדר?

"צרפתים, קפריסאים, יוונים, ישראלים, רומנים, פורטוגזים, ברזילאים. יש איזה 8-9 לאומים. אני מסתדר באנגלית, קצת עברית".

קשה להיות מאמן ישראלי עם שני שחקנים ישראלים (ברק יצחקי ומשה אוחיון)?

"עבדתי כבר בסטיאווה ואוניריאה וכל פעם שהציעו לי ישראלי, לא כל כך רציתי. אין לי גם צוות ישראלי, חוץ מהפיזיולוג ברק ירון שמגיע פעם בשבוע. אני רוצה טיפה את השקט. אמרתי גם לברק וגם למשה שאני לא רוצה שיהיו יותר מדי דיבורים בארץ. הם שני בחורים נהדרים. מברק הופתעתי מאוד לטובה. הוא נתן לי תובנה לגבי עצמי. אתה יודע שהדרישות שלי משחקנים הם מאוד גבוהות, גם משחקנים צעירים. הייתי מאוד קפדן, מאוד יסודי ומאוד מקצועי, והם הרוויחו. אימנתי את רפאלוב, בירם כיאל, דקל קינן, ארבייטמן, מסיללה, קולאוטי, עידן טל. והם הגיעו לאירופה, גם כי לפעמים היה להם קשה איתי.

"ברק פקשש פה משהו, כי הופתעתי מאוד מהיכולות שלו. הוא שחקן ברמה, מהגבוהות שאימנתי. אם הוא היה בידיים יותר קפדניות הוא היה מגיע לרמות גבוהות ביותר. אם הוא יעשה סיבוב שני כמו שאני צופה לו, הוא יהיה חייב לחזור לנבחרת ישראל ואין פה סימן שאלה בכלל. שניהם מקבלים כאלה מחמאות מכולם, שאני פשוט גאה בהם".

מוסר תשלומים בקפריסין זה מושג מעורפל.

"אי אפשר להתעלם מזה שיש בעיות. יש עיכובים, גם אצלנו. כשהתוצאות טובות מוצאים יותר מקורות. יש דברים לתקן בקפריסין והם יודעים את זה".

אליפות יכולה להוות עבורך מקפצה לליגה גבוהה יותר או חזרה לארץ?

"הכיסא אף פעם לא בטוח בקפריסין. כשלא הולך מחליפים מאמן מהר מאוד ובקפריסין לפעמים מחליפים אותו יותר מהר. אני נמצא במקום שאני מאוד נהנה בו. בלי לפגוע באף קולגה, אף אחד לא אימן קבוצה גדולה בקפריסין לפני. יש לי חוזה לעוד שנה וחצי. עשיתי כבר משהו, ויש לי כבר חשיפה באירופה. כשיגיע היום שלי ואסיים באנורתוזיס, אני מאמין שייפתחו לי דלתות. זה בהחלט רלוונטי עבורי לחזור לארץ, אבל בשלב הזה אני מעדיף לא לחזור".

מה אתה אומר על מה שהיה עם רן בן שמעון ומכבי חיפה?

"רן מאוד שונה ממני. להעמיד אותי במקומו זה היפותטי, כי אימנתי כבר במכבי חיפה ומן הסתם, החשיבה שלי על הצעה כזו היא שונה".

לא פוגע בך שאתה במקום הראשון ובארץ מסקרים באובססיביות את רן בן שמעון, שעושה עונה יפה אבל נמצא רק במקום השלישי עם לרנקה?

"לא, למה, להיפך. רן עושה דברים יפים מאוד והוא ראוי לכל הפרגון. מגיע לו. הוא קנה את זה בזכות. קלינגר אמר לי פעם כשיצאתי לאירופה: 'בארץ, אם תפסיד תראה כותרת ואם תנצח לא תראה מילה'. אני שמח בחלקי. אני מעדיף לנצח ושלא יכתבו כלום".

יש לך בעיה של יחסי ציבור?

"ברור, אין ספק בכלל. אני לא משקיע בזה, אני לא טוב בזה. זו טעות מצד אחד, אבל זה אני. אחד הדברים שאני נהנה ממנו בקפריסין, זה השקט מהתקשורת. קשה לי ההתנהלות הזו מולה, להיות כלי בידיים שלה ולעמוד לרשותה. אני לא בנוי לזה ויוצא שאני לא בסדר עם אף אחד".

יש אנשים בישראל שטוענים שאתה אופורטוניסט על רקע הפרידה המכוערת והמתוקשרת שלך מבית"ר ירושלים.

***

"בבית"ר אמר לי בקיץ איציק קורנפיין שלא יודעים מה יהיה שם. זה קרה חודשיים לפני פתיחת הליגה. מכורח החוזה שלי הייתה לי אפשרות לצאת. קיבלתי מגאידמק את ברכת הדרך ולכן אני לא רואה שעשיתי משהו לא בסדר. כשעבדתי במכבי חיפה קיבלתי פעמיים הצעה מבית"ר, שגבוהה פי שלושה ממה שהרווחתי, ולא הלכתי. אף אחד לא יכול לחלוק על הנאמנות שלי. ישבתי עם דוד אמסלם ואיציק קורנפיין, וקורנפיין אומר לי על גאידמק: 'המטומטם הזה לא עונה לי לטלפון'. מה יש יותר מזה? אני מאוד אוהב את בית"ר והיה לי חיבור מאוד טוב עם הקהל" (קורנפיין: "כל הנושא עם רוני לוי נידון עכשיו בבוררות. בבוא הזמן נפרסם את גרסאותיו הרבות והלא-אמינות של רוני לוי. ברור לכולם שמשפט כמו שמיוחס לי, לא נאמר על-ידי. זה אולי סגנון הדיבור שלו, אבל לא שלי").

יש תעלומה לגביך. מה היה לך לחפש במכבי פ"ת, מועדון שלא נמצא בסדרי הגודל של המועדונים שעבדת בהם?

"הייתי פרק זמן גדול בחוץ. מכבי פ"ת פנתה ולא רציתי. ובכל זאת, אחרי שמונה שנים במכבי חיפה הייתי בבית בלי עבודה. לחצו פעם, לחצו פעמיים, ובסוף הסכמתי. זה היה סוג של התנסות".

נוצר רושם שאתה עובד שם כדי לקבל מלוזון את הנבחרת.

"זה רעיון לא רע, אבל זה לא היה שיקול. לא ראיתי את עצמי אז כמי שיכול לאמן את הנבחרת. יש גיל מסוים שאתה צריך להרגיש בשל כדי לאמן נבחרת. לא חושב שגיל 44 או 46 הוא גיל כדי לאמן נבחרת".

שנתיים וחצי בחו"ל לא מכביד על המשפחה?

"מכביד, אלא שקפריסין היא כמו אילת. אני מגיע כל סוף שבוע לארץ ואשתי והילדים מגיעים לשם. זה קצת קשה, אבל הטיסה היא 45 דקות והטיסות נוחות. אני גומר משחק בשבת ב-20:00, ב-22:30 יש לי טיסה. ביום ראשון חופש. בשני ב-7 אני על טיסה בחזרה ומגיע לאימון בוקר. ממש כמו נסיעה באוטובוס".

נראה גן עדן. שקט.

"ממש לא. לי יש שקט מהתקשורת בארץ, אבל מבחינת כל מה שמסביב, תקשורת וקהל מקומי, זה הרבה יותר קשה מאשר בארץ. שחר החליף במכבי חיפה מאמן אחרי 11 משחקים עם אחוז הצלחה נמוך. לא מאמין שדבר כזה היה יכול להיות באפואל, אומוניה או אנורתוזיס".