פישר יקנה דולרים? הדולר היציג נקבע על 3.729 שקלים

הדולר נחלש בכ-6.5% מול השקל בחודשיים האחרונים והתעשיינים קוראים לפישר להתערב ■ האירו נחלש מול השקל וננעל ב- 4.918 שקלים

המסחר במט"ח נחתם היום (ו') במגמה יציבה. הדולר התחזק בכ-0.08% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.729 שקלים. האירו נחלש בכ-0.5% מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.918 שקלים. בעולם האירו נחלש מול הדולר ונסחר סביב 1.32 שקלים, בעוד הין נופל לשפל של 28 חודשים מול הדולר ונסחר ברמה של 86.42 ין לדולר.

מאז נגיד בנק ישראל סטנלי פישר החליט להוריד את הריבית לחודש ינואר ב-0.25% לרמה של 1.75%, הדולר נמצא במגמת היחלשות מול השקל. למעשה, בחודשיים האחרונים הדולר איבד כ-6.5% מערכו מול השקל ונשאלת השאלה האם פישר יתערב שוב בשוק המט"ח ויתחיל לרכוש דולרים?

אם שואלים את התעשיינים, ובייחוד את הייצואנים התשובה לכך היא שפישר חייב להתערב כדי למנוע פגיעה בתעשייה. "על הנגיד להתערב מידית בשער הדולר, שעד כה היה אור בקצה המנהרה מבחינת המגזר התעשייתי, וכעת הולך ודועך. כשאנחנו מקבלים פחות שקלים על כל עסקת ייצוא, ומאידך גיסא ההוצאות בשקלים של המגזר היצרני עולות - כמו על תשלומי מים, חשמל, ביטוח לאומי וארנונה - הרווחיות של התעשייה נשחקת עד דק", כך אמר אתמול ל"גלובס" נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן.

בתוך כך, מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, נפגש אתמול עם ראשי התאחדות התעשיינים, ודן עמם על תקציב המדינה ל-2013. בדיון הביע קדמי דאגה מהאפשרות שהמשק יפעל בלי תקציב מדינה לפחות בחצי השנה הקרובה, ואמר כי בכל מקרה, התקציב הבא יצריך עסקת חבילה שלה יהיו שותפים המדינה, המעסיקים וההסתדרות.

ולאן נושבות הרוחות בעולם? הבורסות באסיה מתנהלות במגמה חיובית, בעיקר בשל מספר נתוני מאקרו חיוביים והצהרות מעודדות של מעצבי המדיניות ביפן, זאת חרף נעילה מעורבת בוול סטריט אמש, ברקע לחוסר הוודאות בכל הנוגע למצוק הפיסקלי.

לאחר שהן הרפובליקאים והן הדמוקרטים קיצרו את חופשת חג המולד שלהם והגיעו לוושינגטון כדי לנסות ולהגיע לפשרה בפתרום למצוק הפיסקלי, קיימת הערכה בשווקים כי שני הצדדים יגיעו ל"מיני עסקה" שתדחה את השפעות הצוק במספר חודשים עד למציאת פתרון מלא. אובמה הזמין היום את הצדדים לדיונים רצופים של 11 שעות כדי לנסות ולהגיע לעמק השווה עוד לפני ה-1 לינואר.