הבורסה מתייבשת: בעלי עניין מימשו השנה מניות בכמיליארד ש'

מדובר בשפל שני ברמתו רק לזה של 2008 ■ אם מנטרלים את מכירת מניות אסם של גד פרופר ואת מכירת מניות לאומי של שלמה אליהו - מימושי בעלי העניין הסתכמו ב-422 מיליון שקל בלבד ■ בכמה מימשו אלי יונס וגבי לסט?

הבורסה המקומית מתייבשת, והנה ההוכחה לכך בגזרת מימושי בעלי עניין: היקפם עמד השנה על פחות ממיליארד שקל (994 מיליון שקל), שפל שני ברמתו רק לזה של 2008, שנת משבר האשראי.

מספר החברות הנסחרות בשוק ההון המקומי הולך ויורד, מחזורי המסחר מצטמצמים עד כמעט נעלמים, והתוצאה: פחות ופחות בעלי עניין שממירים מניות למזומן.

ועדיין, במהלך העשור האחרון (2003-2012), כפי שעולה מבדיקת "גלובס", שוק ההון המקומי אפשר לבעלי העניין בו לשחרר סחורה די כבדה, 33.3 מיליארד שקל שוויה, וזאת לעומת 22.7 מיליארד שקל במקרה של שוק ההון האמריקאי.

ללמעלה משליש מסך מימושי בעלי העניין בשנה שחלפה אחראי גד פרופר, ממשפחת מייסדי אסם, שמכר את כל מניותיו לבעלת השליטה, ענקית המזון נסטלה, תמורת 372 מיליון שקל, ופנה לפרק ב' בחייו העסקיים, מתוך בחירה.

לעומתו, שלמה אליהו, בעל השליטה הטרי בחברת הביטוח מגדל, נאלץ להיפרד מחלק מהחזקותיו בבנק לאומי ומכר מניות תמורת 200 מיליון שקל. למעשה, בנטרול שתי מכירות חריגות אלו, סך מימושי בעלי עניין בשוק המקומי היה מגיע רק ל-422 מיליון שקל.

בין בעלי העניין השכירים בלטו השנה גבי לסט, יו"ר דלק אנרגיה, שנפרד ממניות בשווי 53.1 מיליון שקל; אלי יונס, שהפריחה של בנק מזרחי-טפחות בניהולו רק מנפחת את כיסו הפרטי, מימש השנה מניות בשווי ברוטו של 48.5 מיליון שקל; ועקיבא מוזס, עד לאחרונה מנכ"ל כי"ל, שמימש מניות החברה תמורת 29.2 מיליון שקל.

סך המימושים
 סך המימושים

כל הממשים בתל אביב
 כל הממשים בתל אביב

מי מכר וכמה 2
 מי מכר וכמה 2