זה קורה כמעט לכולם: הרגע בו גבר משלים עם הקרחת

כל גבר שעשה את זה זוכר היטב היכן ובאילו נסיבות עלו המספריים על ראשו כדי לחסל את ההלוואה והחיסכון ■ משה ליכטמן על התלתל הסורר שמשוררים, אנשי צבא וראשי ממשלה נאחזים בו בכל הכוח

יש רגע מכונן בחייו של גבר הנושא על ראשו את התסרוקת הקרויה הלוואה וחיסכון. זהו רגע של אמת, בו הגבר מוכן לקבל את עצמו כמו שהוא, ולהרכין ראש מול הגנטיקה. זהו הרגע בו הלווה/חוסך מחליט לחסל את קווצת השיער המוארכת והמגוחכת הזו. זהו הרגע בו אתה מקבל את הקרחת ומשלים עם הסטטוס של קירח.

זה לא קל. במשך שנים עקבת אחרי תהליך הידלדלות השיער דווקא שם, על ראש שמחתך. חשבת, אולי זה ייפסק. עם הזמן, בייאושך, בעיקר כשפגשת מישהו מהתיכון שמזכיר לך את רעמת השיער המפוארת שהייתה לך, אמרת לעצמך, אולי אפשר לפזר את מה שנשאר על כל החזית בלי שירגישו. בשלב מסוים היית חייב להחליט אם ללכת על הגישה של פיזור דליל על פני כל השממה הזו, או בגישה של צפיפות המכסה רק טפח. סיגלת לעצמך את תנועת היד המהירה לכיוון הראש והסדרת החיסכון, כמו התנועה שאריה דרעי עושה לתקן את מיקום הכיפה כדי שלא תשכח שהוא דתי.

אבל לא. זה הולך וזה נראה קלוש יותר מחודש לחודש. לוקח כמה שנים עד שאתה רואה את הגיחוך שבזה, בעיקר בימים שבהם הרוח נושבת ברחובות.

ואז בא הרגע שאין ממנו חזרה. כל גבר שעשה את זה זוכר היטב היכן ובאילו נסיבות עלו המספריים על ראשו כדי לחסל את ההלוואה והחיסכון. חשוב שאת המספריים תחזיק דווקא דמות אהובה, לא ספר מקצועי. זה עוזר לתהליך ההתמודדות עם המראה החדש. אחרי הטראומה הראשונית, כשאתה מביט במראה בפעם הראשונה, תתנחם גם בכך שמעכשיו אין צורך להיכנס למספרה ואפשר לטפל ביתרת השיער לבד, עם המכשיר הקטן הזה. החיסכון בתספורות הוא לפחות 500 שקל בשנה. גם המסרק לפח. אתה יותר אווירודינמי. הו, כמה נעים לחוש את טיפת הגשם הראשונה על ראש קירח.

"כמו שמשון לפני הלילה עם דלילה"

שבועיים-שלושה אחרי רגע האמת, כשאתה מביט בטלוויזיה ורואה אותם עם ההלוואה וחיסכון, אתה יכול כבר לגחך. רשימה חלקית: יאיר גרבוז. אבי בניהו. נתן זך. עמנואל הלפרין. אפרים הלוי. איתן הבר. שלמה אבינרי. אלון פנקס. ובנימין נתניהו.

לא כולם מוכנים לדבר על זה. גרבוז אמר בקול כעוס: "אני לא מתעסק עם הצורה, אלא עם התוכן".

נתן זך אומר: "לפחות אצלי השערות לא מזויפות. זו תסרוקת כמו בתיאטרון, כי הרי הכל כאן רמאות בין כה וכה. כל תסרוקת היא סמל מסחרי, כל זמן שיש תסרוקת. התסרוקת של נתניהו מוחזקת בג'ל ששמים לו כל בוקר, כמו שעשו לאבי בגרמניה, ולכן הוא נראה עדיין כמו שמשון לפני אותו לילה עם דלילה".

אבי בניהו רואה את חצי הכוס המלאה: "אני מתלבט אם להוריד או לא להוריד, ויש הרבה לחץ עלי בכיוון הזה. מצד שני, ראיתי שהמזל עזב את אהוד ברק כשהוריד את הפלולה, והמזל עזב את אהוד אולמרט כשהוריד את ההלוואה והחיסכון. בינתיים, זה ממשיך להיות הסמל המסחרי שלי, אבל אני בהחלט מתלבט".

ואילו איתן הבר, לא חושב שיש בכלל על מה לדבר: "לא הייתי מודע עד לרגע זה שאני סובל מהדפקט הזה. חשבתי שעליי כתבו את השיר 'היתה לו בלורית מקורזלת'. זו התסרוקת שלי כבר מאה שנים ומעולם לא חשבתי לשנות אותה".

שטח הפקר במדרון האחורי

לפינה חמה מיוחדת ראוי אהוד אולמרט. שנים טיפח את ציצית השיער ורק כשהוא רץ היא התנפנפה. אבל, דווקא כשאולמרט היה ראש ממשלה הוא עשה את הצעד המכריע וסילק את ההלוואה וחיסכון. אל יהי הדבר קל בעיניכם. סטריפטיז כזה באמצע הקדנציה? משהו עמוק עבר עליו כראש ממשלה, שגרם לו לסלק את ההלוואה וחיסכון. הציבור קיבל את הקרחת השלטונית בלי בדיחות, כפי שקיבל בטבעיות את הקרחת של דוד בן גוריון. מעניין מה גרם לאולמרט לקבל את קרחתו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אדם המודע היטב למראהו ולשפת הגוף שלו, מתחזק את ההלוואה וחיסכון שלו בדבקות עילאית. אף שערה לא זזה, לעולם, והגוון הכסוף מפוזר באופן מושלם גם בהלוואה וגם בחיסכון. אורי אבנרי אומר, שנתניהו מדביק את השיער בדבק נגרים, ואפילו הסופה סנדי לא יכולה לקלקל לו את השלמות. יחד עם זאת, למרות שבראש ההר של נתניהו קווי ההגנה מסודרים ויציבים, במדרון האחורי דווקא יש שטח הפקר קטן, אי חשוף, וזה נראה בצילומים הנדירים של נתניהו מאחור.

לפניכם גלריה של דמויות מעולם ההלוואה וחיסכון - ובונוס: ראש הממשלה נתניהו אחרי טיפול גמילה גרפי בפוטו-שופ.

הפן הפסיכולוגי: "זה מעיד על העדר השלמה וקבלה"

הפסיכולוג הקליני ד"ר דרור אורן סבור כי במקביל לכך שתופעת ההתקרחות הולכת וגוברת בקרב גברים צעירים מבעבר, גברים בגילאי 20-40, הוא גם מזהה יכולת השלמה גבוהה יותר, ופחות עיסוק בנושא. "בין אם מדובר בנטייה גנטית, הורמונלית, או סביבתית הנובעת משינויי התזונה של העידן המודרני למשל, נראה כי גברים צעירים שהתקרחותם מטרידה אותם כבר מוצאים את הדרך לנסות לטפל בכך. אולי אפילו טיפול תרופתי. אבל אם פעם היו שראו בהתקרחות משהו חלש ואולי אפילו פתטי, היום זה מתקבל בהרבה יותר קלות ולגיטימציה, וגברים רבים בוחרים לקבל את עצמם כפי שהם, להשלים עם 'הגזירה' ואף לגלח מראש את כל שיער ראשם ברגע שמתחילה התקרחות".

- יש משמעות פסיכולוגית וסמלית לשיער?

"זה עניין תרבותי. באופן כללי, אפשר להגיד שהשיער בעבר נקשר עם גבריות, נעורים וכוח. כשהשיער נושר, זה יכול לסמל את השנים שאבדו, את ההתבגרות וההתבלות. אופן נוסף בו אפשר להתייחס לשיער הראש, הוא דרך 'עקרון ההכבדה' אשר נועד להפגין עוצמה וכוחניות חרף קושי ומגבלות. הרי אם נחזור לתנ"ך, לא רק שמשון הגיבור, גם אבשלום היה ידוע במחלפות שיערו, וזה גם מה שהוביל בסופו של דבר למותו כשאותו שיער ארוך ומרשים הסתבך בין עצי היער".

- על מה יכולה להעיד תופעה כמו "הלוואה וחיסכון"?

"קודם כל זה עשוי להעיד על העדר השלמה וקבלה. מה שקורה בסופו של דבר הוא שמצד אחד יש ניסיון להסתיר משהו, אלא שאותו הניסיון רק מבליט עוד יותר את הבעיה לכאורה. אדם כזה, לא רק מראה שהוא מקריח עם כל המשמעויות התרבותיות של התופעה, הוא גם עלול להיראות כמי שעסוק יתר על המידה בשלמות חיצונית-אסתטית או להיתפס כמפגין חולשה, מכיוון שהוא מראה לכולם שזה מפריע לו, ובכלל שהוא מנסה להסתיר זאת".

שמורת המסרק
 שמורת המסרק