"הפתרון למשבר הדיור נמצא במשרדי החינוך והתחבורה"

מנכ"ל רימקס ישראל, ברנרד רסקין אמר מסיבת העיתונאים השנתית לסיכום שנת 2012 בענף הנדל"ן כי "לא בונים יותר, התחלות הבנייה יורדות וזו מגמה מסוכנת"

"בשנה שעברה צפינו שתהיה ירידה דרמטית בהתחלות הבנייה יחד עם יציבות במחירים שיתחילו לעלות לקראת סוף השנה", כך אמר מנכ"ל רימקס ישראל, ברנרד רסקין במסיבת העיתונאים השנתית לסיכום שנת 2012 בענף הנדל"ן. "למה ליזמים לצאת לפרויקטים חדשים אם הגורמים הממשלתיים דיברו על ירידה דרמטית של המחירים בצירוף המחאה החברתית".

רסקין הוסיף ואמר כי "זה גורם גם היום לאי נוחות בקרב אנשי עסקים בתחום הנדל"ן שמתלבטים האם לצאת עם פרויקט חדש. הביקוש בישראל הוא אמיתי וממשי, אנשים מחפשים בתים למגורים וגם המשקיעים מניעים את שוק ההשכרה. אין דירות ריקות במדינת ישראל. ההיצע חלש והוא איננו עונה על הביקוש".

"לא בונים יותר, התחלות הבנייה יורדות וזו מגמה מסוכנת. אין כאן את האווירה הנדרשת לצאת עם פרויקטים חדשים ב-2013. המצב חמור משהיה בשנה שעברה", המשיך והתריע רסקין, "ראינו ירידות מחירים בדירות חדשות בשנה החולפת וזה לא גורם להרגשה טובה אצל היזמים. לפעמים, במקרים מסויימים נרשמו ירידות של 17% מה שביטל את הרווח של היזמים באותם הפרויקטים. יש התבטאויות שהמחירים עוד ירדו ב-30%. מה יגידו על כך היזמים? הם יתחילו לבנות?"

רסקין טען כי מי שדחה את רכישת הדירה בציפייה להתמתנות המחירים התאכזב. "המחאה החברתית גרמה להאטה פסיכולוגית, לא להאטה אמיתית בענף. מי שדחה את רכישת הדירה כי קיווה שהמחאה תגרום לירידת המחירים התאכזב וחזר לשוק בחודשים האחרונים. הנפגעים העקריים הם הקבלנים שנאלצו להוריד מחירים בפרויקטים השונים".

"אם לא תהיה אווירה שתעודד אנשי עסקים לצאת בפרויקטים חדשים, מה שלא היה בשנת 2012, הבעיה לא תיפתר. במקביל, דמי השכירות מראים על עלייה בדמי השכירות. בכל האזורים בלי יוצא מן הכלל. המשקיעים הם אלו שמניעים את השוק הזה ואם יקשו עליהם עוד, מחירי השכירות רק יעלו. זה יוביל לאתגר חברתי לא פשוט. המחאה החברתית התחילה מרמת השכירות הגבוהה ואנחנו לא צפויים לראות הקלה בתחום זה בעתיד הקרוב", כך לפי מנכ"ל רמיקס.

רסקין תקף את כל מי שמתבטא בחודשים האחרונים לגבי ירידות מחירים ואמר: "יש הרבה דיבורים על ירידות מחירים אבל ירידת מחירים לא תפתור את הבעיה. אם ערך המשכנתא יהיה גבוה יותר מערך הדירות זה ימוטט את המשק. כולם עכשיו מתחרים על מי יהיה שר השיכון הבא אחרי הבחירות. פתרונות למשבר הדיור לא נמצאים בהמשרד השיכון ולא באזורי הביקוש".

רסקין הוסיף ואמר כי "למחירים הגבוהים בתל אביב אין פיתרון, וגם לא פתוח שצריך למצוא פיתרון. זה צריך להיות מחוץ למרכז. הפיתרון נמצא דווקא בידי שר התחבורה ושר החינוך העתידיים. שיתנו אפשרות לזוגות הצעירים לרכוש דירה במקום מרוחק, במחיר סביר עם תשתית תחבורתית ראוייה ומערכת חינוך טובה. הפיתרון הוא שם."

על פי נתוני רשת רימקס, כמות העסקאות תגיע לכ-100 אלף עד סוף השנה, רובן בשוק היד שנייה, 15% עסקאות יותר מאשר בשנה שעברה. גם במישור העמלות של זכייני הרשת נרשמה עלייה של כ-17%. הסוכנות שביצעה את מספר העסקאות הגבוה ביותר בשנת 2012 היא רימקס פלוס בבאר שבע שביצעו למעלה מ-700 עסקאות.

על פי סקירת המחירים של הרשת, המבוססת על העסקאות שבוצעו במהלך 2012, לעומת 2011, נרשמו עליות מחירים כמעט בכל ערי הצפון בהן בולטות כרמיאל וחיפה. כך, בכרמיאל זינק מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים בלא פחות מ-45% ומחיר ממוצע של דירות 3 חדרים ניזק ב-38%. כאמור, גם בחיפה עלו מחירי הדירות בצורה משמעותית על פי נתוני רי\מקס: עליה של 23% בדירות 3 חדרים, 35% במחירי דירות 4 חדרים מומוצעות וזינוק של לא פחות מ-47% במחיר ממוצע של דירות 5 חדרים בעיר.

לצד העליות המשמעותיות שנרשמו במרבית חלקי הארץ, ברמת השרון נרשמה על פי נתוני הרשת ירידת מחירים גורפת בכל סוגי הנכסים, למעט במחיר דירות 3 חדרים בהם נותר המחיר כפי שהיה. כך, נרשמה ירידה של 7% במחירי דירות 5 חדרים וירידה של 5.2% במחירי דירות 4 חדרים. את הביקוש לדירות 3 חדרים שהוציא אותן ממעגל הירידות מסביר רסקין במחסור בהיצע לצד ביקוש גדול של תושבי העיר לדירות אלו לילדים שלהם כדי שיוכלו להישאר ולגור בעיר. בערי השרון האחרות, הרצליה, כפר סבא ונתניה לא נרשמה ירידת מחירים.

יש לזכור שמדובר על נתוני הרשת בלבד וכך הנתונים מושפעים גם ממספר העסקאות שנעשו בכל אזור. כך, אם מדובר באזור או סוג דירות ספציפי בו לא נעשה מספר גדול של עסקאות במהלך השנה, השונות ברמת המחירים לאו דווקא משקפת את המצב האמיתי בשוק כולו.

רסקין מעריך שגם ב-2013 מחירי הדירות והביקושים יישארו יציבים עם מגמה לעליות קלות. "אני רואה המשך ירידות בהתחלןות הבנייה. היזמים והקבלנים התפשרו על מחירים וממשיכים שמוע על הצורך בירידת מחירים. יש ריבית נמוכה מאוד וזה יימשך גם במהלך 2013 כי בנק ישראל רוצה למנוע האטה. הביקושים ממשיכים להיות אמיתיים ולכן לא נראה ירידות מחירים. הזוגות הצעירים צריכים להפסיק לחכות לירידת מחירים במרכז ולצאת ליישובים המרוחקים יותר".