מחקר: תוכנת הניווט Waze עשויה למנוע תאונות דרכים

חוקרים שניתחו את המידע: 75% מהתאונות מתרחשות בצמתים ■ ניידת משטרה מגיעות לתאונות דרכים תוך כ-20 דקות

תוכנות הניווט (GPS) שיפרו בצורה משמעותית את ההתמצאות של הנהגים בכבישים ואילו אפליקציות הניווט, בהן האפליקציה הישראלית Waze, שידרגו את תחום דיווחי התנועה בצורה ניכרת. חוקרים מקבוצת המחקר של אוניברסיטת בן גוריון בנגב לאבטחת מידע ברשתות חברתיות מצאו, שרשתות חברתיות מבוססות מיקום ובפרט ווייז, יכולות לסייע במניעת תאונות דרכים.

ווייז היא אפליקציה שמציעה, בנוסף לניווט בדרכים, גם מידע על עומסי תנועה, ניידות משטרה, תאונות דרכים וכל מפגע בטיחותי אחר שקיים בכביש. הפצת המידע מתבצעת בפורמט של רשת חברתית - החברים באפליקציה הם אלה שמוסיפים את המידע הרלוונטי. על-פי דיווח של החברה, יש לה כבר 28 מיליון משתמשים רשומים בעולם, מתוכם 4 מיליון תושבי ישראל.

לטענת החוקרים, באמצעות ניתוח רשתות חברתיות מבוססות מיקום, אפשר לזהות צמתים מועדים לפורענות, אשר מתרחשות בהן תאונות על בסיס יומיומי. כמו כן, נמצא, שבמקומות שונים אשר יש בהם כיסוי משטרתי נרחב, לא היה תמיד דיווח על תאונות דרכים.

המחקר שנכתב על-ידי הדוקטורנט מיכאל פייר והסטודנט דימה כגן, התבסס על נתונים שנאספו מווייז במשך למעלה מחודש. באמצעות נתונים אלו הצליחו החוקרים למפות אזורים בארץ שיש בהם תאונות על בסיס יום יומי. באמצעות שימוש בתוכנה גוגל Earth,הצליחו החוקרים לגלות ש-75% מהאזורים שהיו מוקדי תאונות הם בעצם צמתים. בנוסף, החוקרים מצאו שלמשטרה לוקח בממוצע כ-20 דקות להגיע לאזור התאונה, אך יש אזורים בארץ שאליהם מגיעה המשטרה, בממוצע, רק 40 דקות לאחר הדיווח הראשוני.

"תחום מחקר חדש"

החוקרים מעריכים שמחקרים כאלה עשויים למנוע תאונות על-ידי איתור מוקדם של קטעי כביש בעייתיים. בנוסף, בחינה של הנתונים תאפשר למשטרה לפרוש את כוחותיה בצורה אופטימלית יותר.

"תחום הרשתות החברתיות מבוססות המיקום" אומר פייר, "הוא תחום מחקר חדש ורק עכשיו מתחילים לגלות את הפוטנציאל הגלום בכמות הנתונים הענקית שנאספת על בסיס יומיומי.

"באמצעות מחקרים מסוג זה, שעוקבים אחר אירועים כגון תאונות דרכים לאורך זמן, ניתן לעזור לכוחות המשטרה לזהות קטעי כביש שמועדים לפורענות בזמן-אמת או לחילופין, מקומות שלא מצריכים כוחות שיטור רבים" .