השקעה אופנתית: איזו מניה עדיפה - פוקס או אינדיטקס?

מי מבין חברות האופנה, פוקס הישראלית ואינדיטקס המחזיקה בין היתר בזארה, עדיפה להשקעה? ■ מנהלי ההשקעות של אקסלנס מנתחים מגמות בשוק

האם מניות סקטור האופנה זוהרות ונוצצות כמו החנויות והפרסומות בעולם האופנה? בטור היום בחרנו להתמקד בשתי רשתות אופנה מוכרות, האחת בינלאומית - אינדיטקס (Inditex), שהיא בין היתר בעלת המותג זארה, ומולה רשת האופנה הישראלית פוקס .

בבחינת החזר ההשקעה מסתבר, כי מי שהחזיק מניות אלו מתחילת שנה נהנה מתשואות גבוהות: פוקס עם תשואה של כ-20.95%, וזארה עם תשואה של כ-70% (מדד השוק המקומי רשם תשואה שלילית של כ-3% מתחילת שנה).

אינדיטקס היא חברת אופנה ספרדית, בעלת הרשתות Pull&Bear, זארה, Bershka, Oysho ו-Massimo Dutti. החברה פועלת במגוון מותגים המכוונים למגוון קהלי יעד, החל מצעירים דרך Pull&Bear, וכן בגדים תחתונים ברשת Oysho, וכמובן רשת המיינסטרים זארה.

אינדיטקס (להלן "זארה") עברה תהליך התפתחות וצמיחה אגרסיבי בעשור האחרון. מתחילת 2012 פתחה החברה עוד כ-360 חנויות ברשתות השונות, והיא מפעילה כיום כ-5,887 חנויות בכ-86 אתרים שונים ברחבי העולם.

בשנים האחרונות החלה זארה בהחדרת רשתותיה לסין. במהלך 9 החודשים הראשונים של השנה צמחו מכירותיה בכ-17%, לכ-11.36 מיליארד אירו, והיא אף הגדילה את מצבת עובדיה בכ-5,600 עובדים לכ-116 אלף עובדים ברחבי העולם, מה שהופך אותה להיות אחת מחברות האופנה הגדולות בעולם.

מולה נשווה כאמור את פוקס הישראלית, אחת מרשתות האופנה החזקות בארץ, אשר מפעילה מספר רשתות, ובהן פוקס (לגברים, נשים ותינוקות), ללין, פוקס הום, והיא זכיינית סאקס, בילי האוס ואמריקן איגל בישראל. הרשת מפעילה בארץ כ-272 חנויות, ויש לה פריסה גלובלית של כ-256 חנויות בחו"ל, המתופעלות ברובן על ידי זכיינים בכ-16 מדינות.

החברה נשלטת בידי 3 בעלי עניין עיקריים, המחזיקים כ-72% מהון המניות: משפחת ויזל (26%), משפחת פוקס (26%) ולב לבייב (20%).

עיקר ההכנסות של פוקס מגיע מהשוק המקומי. נכון לנתוני הרבעון השלישי, מתוך תמהיל מכירות של כ-261.7 מיליון שקל כ-192.4 מיליון מגיעים מהשוק המקומי (כ-80.5% מההכנסות), שאר העולם אחראי לכ-17.3% ורוסיה לכ-2.2%.

הרווח התפעולי של זארה עדיף

בבחינת הפרמטרים הכלכליים, בהתאם לדוחות הכספיים האחרונים שפרסמו החברות, עולים הנתונים הבאים: בשיעור הרווח התפעולי קיים יתרון לחברה הספרדית, עם שיעור רווח תפעולי של כ-18.3% מול כ-12.7% בפוקס.

בבחינת שיעור הדיבידנד, לפוקס נתון גבוה יותר. החברה הישראלית מבצעת עד כה חלוקה פעמיים בשנה של לפחות 50% מהרווח - מה שמציג תשואת דיבידנד של כ-9%. זאת מול תשואה נמוכה יחסית של זארה, כ-1.5%.

בבחינת שיעור החוב, קיים יתרון משמעותי לזארה, אשר שיעור החוב לנכסים אצלה נושק לאפס, עם סך התחייבות של כ-3.5 מיליארדי אירו, שמרביתם חוב לטווח קצר. לעומתה, פוקס עם שיעור חוב לנכסים של כ-25% והתפלגות חוב של כ-343 מיליון שקל - מהם כ-180 מיליון שקל לטווח קצר (סדרת אג"ח אחת של כ-14 מיליון שקל, הנסחרת בשוק המקומי, אמורה להיפרע ביולי 2013), וכ-162 מיליון שקל התחייבות לזמן ארוך. שיעור החוב בחברה מאפיין חברות צמיחה, שאמור לממן את הפריסה הבינלאומית, את זיכיון אמריקן איגל, ואת הקמת המרכז הלוגיסטי החדש והמשוכלל באיירפורט סיטי.

בבחינת הנכסים במאזן עולה, כי הנכסים המיידים בפוקס עומדים על כ-470 מיליון שקל - מהם המלאי מהווה כ-143.9 מיליון שקל (כ-30%). בזארה, לעומת זאת, נכסים לטווח קצר של כ-5.93 מיליארד אירו - מהם מלאי בשווי 1.45 מיליארד אירו (25%), אשר מעניק לה יתרון.

בחינת המלאי בחברות אופנה הוא מרכיב חשוב בחישוב הנכסים. יציאה של מוצר ו/או סדרת ביגוד מסוימת מהעונה, יכולה לייצר מחיקת ערך לנכסי החברה וניהול המלאי הוא חשוב ביותר. בשתי החברות שיעור המלאי אינו גבוה במיוחד.

בבחינת מכפילי הרווח קיים יתרון לפוקס, עם מכפיל נמוך יחסית של כ-7.5. הצמיחה הממוצעת במכירות פוקס היא של כ-15%, אך עם ירידה בשיעורי הרווח שנובעת בעיקר מהשקעה בהתרחבות. לעומתה, זארה עם מכפיל 29.3 וצמיחה ממוצעת של כ-20%.

לסיכום, החשיפה למגזר האופנה מושפעת בעיקרה מהסייקל הכלכלי ותחושת הביטחון של הצרכנים. בשתי החברות קיים פיזור של מגוון מותגים, חלקם בסיסיים ויכולים לשמש הגנתיים בתקופות האטה.

חדירת החברות לשווקים רבים מהווה גם היא סוג של הגנה, תוך פיזור של סייקל שונה בשווקים שונים, אך הדבר מציב אתגרים רבים של התאמת המוצרים לשווקים וטעמים שונים.

להערכתנו, קיים יתרון לזארה לאור פיזור גיאוגרפי רחב, שיעור רווח תפעולי גבוה ומגוון מותגים, עם עדיפות של 70% לה לעומת 30% לפוקס.

הכותבים הם מנכ"ל קרנות נאמנות אקסלנס ומנהל תחום חו"ל במחלקת ההשקעות. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

מתלבשים
 מתלבשים