נתיב מהיר נוסף ייסלל בכניסה הדרומית לתל-אביב

פרויקט הנתיב המהיר מתרחב: נתיב חדש ייסלל לראשל"צ, והחניון במחלף שפירים יורחב ■ "הנתיב המהיר בכביש 1 שווה יותר מקו רכבת חדש"

פרויקט הנתיב המהיר ישוכפל ויוקם בכניסה הדרומית לתל אביב באזור ראשון לציון מערב, כך החליט לאחרונה שר התחבורה, התשתיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ. הפרויקט שיכלול חניון חנה וסע ושאטלים לתל אביב - בדומה לפרויקט הקיים בכביש מספר אחת - ישתלב בנתיב התחבורה הציבורית המתוכנן מאשדוד. בנוסף נבחנת הקמת נתיבים מהירים בכניסה הצפונית לתל אביב מכביש החוף באזור שפיים ובכביש 5 באזור מחלף מורשה.

משרד התחבורה העביר היום 10 מיליון שקלים לחברת חוצה ישראל עבור תכנון קומה נוספת לחניון "חנה וסע" בפרויקט הנתיב המהיר בכביש מספר אחת. פרויקט הכפלת החניון, שבו יושקעו כ-120 מיליון שקל, יביא להכפלת מספר מקומות החניה ל-4,000. עם השלמת הפרויקט, בעוד כשנה, יהפוך החניון לגדול בישראל, לפני חניוני מרכז עזריאלי. הקמת הקומה הנוספת תאפשר הוספת קווי שאטל מהחניון, שבאזור מחלף שפירים, לשדרות רוטשילד ולאתרים אחרים בתל אביב. הוספת הקווים התעכבה עד כה בגלל שהביקוש עלה על הקיבולת המוגבלת של החניון.

סיפור הצלחה

כץ אמר כי הנתיב המהיר "הביא בשורה לאלפי אזרחים הנאלצים לעבור באחת הכניסות העמוסות ביותר לתל אביב". פרויקט הנתיב המהיר, שנחנך לפני שנתיים, מופעל על ידי חברת שפיר הנדסה, שזכתה במכרז BOT של המדינה להקמת הפרויקט ולתפעולו עד שנת 2036. מטעם המדינה אחראית על הפרויקט חברת כביש חוצה ישראל הממשלתית. שוקי כהן, מנכ"ל חברת מתת, המייעצת לחוצה ישראל בפרויקט, אמר ל"גלובס", כי "הנתיב המהיר שווה יותר מקו רכבת חדש מבחינת התרומה שלו להפחתת מספר כניסות כלי הרכב הפרטיים לתל אביב. כמות של 1,700 כלי רכב שחונים בנתיב מדי יום עולה על הציפיות המוקדמות שלנו מהפרויקט".

שפיר ששילמה למדינה 120 מיליון שקל תמורת הזיכיון, מקבלת בתמורה שני מקורות הכנסה עיקריים. הראשון הוא דמי שימוש בנתיב שנעים בין 7 ל-77 שקלים (בהתאם לצפיפות התנועה בנתיב) והשני הוא תשלום מהמדינה עבור השימוש בחניון שמגיע ל-12 שקלים ליום לכל רכב. החניון, הממוקם סמוך למחלף שפירים, הפך לסיפור ההצלחה הגדול של הפרויקט בזכות שני קווי השאטל שמופעלים ממנו למתחם הבורסה ברמת גן ולקריה בתל אביב.

בנוסף, מפעיל משרד התחבורה את קו 100 מהחניון לירושלים. שפיר קיבלה לאחרונה פניות מגופים נוספים שביקשו לארגן הסעות קבוצתיות מהנתיב, ובהם חברות היי-טק ברמת החי"ל ובנקים באזור רוטשילד. ואולם, הוספת הקו לרוטשילד מחייבת הוספת כ-300 מקומות חניה כאשר בחניון משתמשים כיום כ-1,800 כלי רכב מתוך 2,000 מקומות פנויים. מדובר בגידול של כ-25% בהיקף השימוש בחניון לעומת יולי.

"גלובס" חשף בעבר, כי חברת שפיר מבקשת להקים במתחם החניון תחנת דלק, שעשויה להפוך לאחת הרווחיות בישראל. בנוסף, אמורה להיפתח במקום תחנת רכבת.