מפנטזים על יעד אקזוטי? הנה הצעה - טיול קבוצתי המותאם אישית

רבים מפנטזים על מסע ליעדים אקזוטיים כמו סרי לנקה או טנזניה, אך חוששים לטוס לבד ונרתעים מ"טיולי חוברת" ■ הפתרון: טיול קבוצתי עם נגיעה אישית, במחיר שמתחיל ב-1,500 דולר ומטפס גם ל-10,000 דולר

מראה של קבוצת מבוגרים אפורי שיער משתרכים באיטיות אחרי מדריך בסמטאותיה של עיר אירופית זו או אחרת כבר לא שולט בשטח.

סוכני נסיעות השכילו בשנים האחרונות לבנות ולהתאים טיולים מאורגנים למגוון קהלים, באמצעות הפטנט הקרוי "תפירה אישית", כלומר, טיול מאורגן על פי דרישה ורצון ספציפיים של הלקוח לגבי מסלול הטיול ותנאי השהות בו. לרוב מדובר בקבוצה מצומצמת המונה כ-10 אנשים.

לצד אלה יש טיולים מאורגנים בקבוצות קטנות בהם אין מעורבות של המשתתפים והם תוכננו על סמך הבנה ולמידה של מה ואיך הישראלים רוצים היום בטיול מסוג זה.

הטיולים המאורגנים בהתאמה אישית, לצד הטיולים המאורגנים הקלאסיים המכונים בענף "טיולי חוברת" היוצאים בקבוצות גדולות יותר, מוצעים כיום בשוק בשלל גרסאות. הם מגוונים מאוד ומתאימים לכל טייל מגיל 35 ומעלה.

"נישת הטיולים המאורגנים, ובעיקר המאורגנים בהתאמה אישית, צומחת מדי שנה בקצב אדיר והיא מהווה כשליש מפעילות החברה. יותר ויותר ישראלים מגלים שאפשר לטייל היום אחרת בקבוצה וליהנות", אומר רענן בן בסט, מנכ"ל החברה הגיאוגרפית, המתמחה בטיולים מאורגנים. עומר פלום, מנכ"ל חברת מדרפט, המתמחה בארגון טיולי טבע והרפתקה, טוען ששוק הטיולים המאורגנים בהתאמה אישית מצוי בעלייה על חשבון השוק הקלאסי המצוי בירידה. "לאנשים יש היום נטייה למצוא פתרונות עצמאיים", הוא אומר.

כך או כך, פלום מסביר, היום יש שתי סיבות עיקריות ליציאה לטיול מאורגן: חוסר יכולת להפיק באופן עצמאי טיולים מורכבים ביעדים אקזוטיים, דוגמת טיול ג'יפים בעומק סרי לנקה - ו"זו הנישה שצומחת"; והסיבה השנייה, לדברי פלום, היא ביטחון אישי - ו"זו הנישה שנפגעה כי אין היום הרבה אנשים שלא היו בחו"ל ולא מרגישים בטוח להפיק בעצמם טיול פשוט".

רונית הרשקוביץ, מנכ"לית ובעלי חברת ספארי קומפני, המתמחה בטיולים מאורגנים לאפריקה (בעיקר לטנזניה, זנזיבר, אוגנדה, קניה וזמביה), אומרת שטיולים מאורגנים בהתאמה אישית מבוקשים יותר מ"טיולי חוברת" הפתוחים לקהל הרחב ויוצאים בקבוצות גדולות במועדים ספציפיים. "הם יותר מבוקשים כי הם מתאימים יותר לעולם המודרני בו אנו חיים. מדובר בטיולים המלווים במדריכים מקומיים דוברי אנגלית, ורוב האנשים מדברים או מבינים היום אנגלית. כמובן, מי שלא מבין את השפה, הפתרון עבורו הוא טיול מאורגן קלאסי שתמיד מלווה במדריך טיולים דובר עברית מהארץ". דברים דומים אומרת גם ורד שוורץ, מנהלת השיווק של דיזנהויז: "אנשים לא רוצים ללכת היום לאן שמכתיבים להם ובקצב של קבוצה גדולה. אם בעבר אנשים חיפשו שייקחו ויחזירו אותם יד ביד, היום אנשים דורשים שיבנו להם טיול לפי הרצונות שלהם. לכן, טיולים מאורגנים פרטיים בהתאמה אישית צוברים תאוצה".

5,000 דולר למזרח

והמחירים? הם אינם שווים לכל כיס. כך למשל, על פי נתוני חברת מדרפט, מחירי הטיולים המאורגנים שלה נעים בין 1,500 דולר ל-2,000 דולר לאדם לטיול ביעד קרוב באגן הים התיכון דוגמת יוון, ו-3,000-5,000 דולר לאדם לטיול מאורגן ליעד רחוק יותר במזרח הרחוק.

המחירים כוללים הכול, למעט טיפים למדריכים מקומיים, הוצאות אישיות, ביטוח רפואי ומטען.

סוכני נסיעות טוענים כי הפער בין הטיולים המאורגנים הקלאסיים לבין אלה המאורגנים בהתאמה אישית - אינו מהותי. "בטיול מאורגן בהתאמה אישית הוצאות כמו הסעה ומדריך מקומי אמנם מתחלקות על פחות אנשים, אך מצד שני הוא אינו כרוך בהוצאות גבוהות כמו אוטובוס ומדריך טיולים ישראלי, שהן חלק מטיול מאורגן קלאסי גדול, לכן המחירים משתווים פחות או יותר", מסבירה שוורץ מדיזנהויז.

בן בסט מהחברה הגיאוגרפית מאפיין את הישראלים חובבי הטיולים המאורגנים היוקרתיים כבני המעמד הבינוני-גבוה שראו עולם ורוצים לחוות סוג אחר של טיול עם חברים, בני משפחה או עם אנשים זרים אך דומים להם בפרמטרים שונים. "מדובר בדרך כלל באנשים עובדים ועסוקים מאוד שלא אוהבים שמבזבזים להם את הזמן סתם. הם מוכנים להשקיע הרבה כסף באלמנטים שמייעלים את הזמן הפנוי שלהם, החל משלב ההכנה ועד הטיול עצמו. רמת התנאים חשובה להם ביותר והמלון חייב תמיד להיות ברמת דירוג גבוהה המשדר את אווירת המקום, שזה התנאי הראשון שהם מציינים בפנינו".