שלוש הסכמות ל-2013

במעבר מסיומת 2 לסיומת 3, אנחנו מנסחים שלוש הסכמות יסוד להתנהלותנו, ומכריזים על הצעד הבא של קניון המניות - להיות תיק השקעות קהילתי

הנה עברה שנת 2012, וכל אחד מסתכל על תיקי המניות שלו והשקעותיו האחרות. יש החלטות שעליהן שמחים, יש החלטות מצערות ויש הזדמנויות שלא נוצלו. בעיקר מרחפות באוויר שתי השאלות הנצחיות: מה יהיה בשנה הבאה, ב-2013, והאם יש סיכוי לדעת את זה לפני כולם - לפני הכותרות בעיתון, לפני ימי עליות/ירידות שערים חדות, כשההזדמנויות שוכבות בשמש כאבן שאין לה הופכין.

אתם קוראים בעיתון תחזיות של אנשים שבטוחים בעצמם מדי, או תחזיות שנכתבות מטעמי יחסי ציבור, או מתוך אמונות שלא הועמדו למבחן המציאות, או מתוך אינטרס, ושואלים את עצמכם מי מכל נותני התחזיות באמת יודע? על מי לסמוך? מה יהיה? האם יש סיכוי שנדע משהו שאחרים לא יודעים?‏

ספר חדש נכתב על וורן באפט, המשקיע ששבר את הסטטיסטיקה והשיג תוצאות מאתגרות. מכל מה שקראתי על באפט עד כה, כולל מה שקראתי על הנאמר בספר החדש, באפט לא התיימר לדעת מה יהיה. יתרה מכך, הוא התגאה בכך שהוא התרחק מלהשקיע במה שהוא לא מבין. באפט בנה לעצמו סט כללים להגדרת הזדמנויות ששוכבות בשמש, קרא להן טירות מוקפות בתעלות, ובשילוב עם אופי הבוחר בפשטות ובקלות, קנה אותן בשוטף ובייחוד כאשר מקהלות וול סטריט יללו על תרחיש סוף העולם התורן.

בואו ננצל את הרגע הזה, את שבוע המסחר הדליל של המעבר מ-2012 ל-2013, את האופטימיות והחיבור לחזון ששנה חדשה מביאים איתם, ונעגן לעצמנו את ההבנות/הסכמות ש"קבוצת קניון המניות" תתנהל לפיהן.

תנועה, מיקוד, פשטות וקלות

1. השקעות הן עניין של תנועה, לא של תחזית. כולנו יודעים שהעתיד לא קיים. הוא מחשבה שמעוגנת בידע. פעמים רבות זה עובד. למשל, אם אני מתכנן להגיע לחיפה, בודק את לוח הזמנים של הרכבות, רואה שהרכבת של 8:45 תגיע לחיפה ב-9:52, אני יכול לדמיין את העתיד שבו אני יורד מהרכבת בחיפה בשעה הזו. אבל בפועל זו רק תוכנית שההרגל והדמיון הופכים אותה לידיעה.

די אם תחפשו כמה פעמים התפרסם דוח או נתון מפתיע בשוקי ההון, בשביל להבין שמקור ההפתעה הזו הוא לא בידיעה עצמה אלא במחשבה שניתן לדעת מראש את הנתון.

הרגל, הגדרת תפקיד מפוצצת כמו "אסטרטג בכיר" או "נביא זעם" או "גורו השקעות" וכדומה, ותשוקה של עיתונים לכותרות ברורות ומרגשות, מעלים את האגו ותחושת הביטחון של ספקי התחזיות, עד שבסופו של דבר, כאשר המציאות לא מתממשת לפי התחזית, הם טוענים שמשהו לא בסדר עם המציאות.

הניתוח הטכני, כמו לוח רכבות, נותן אמנם מסגרת התייחסות, אבל חשוב מזה, הוא בודק שהרכבת אכן יצאה מהתחנה, שהיא מאיצה, שהיא מגיעה בקצב טוב מתחנה לתחנה, ובודק זאת שוב ושוב.

אז בואו נזכור שהשקעות הן התבונה לכוון את המפרש לפי כיוון הרוח, ולמצוא את הנתיב עם הרוחות החזקות ביותר. כמו טייס שמחפש להוזיל את צריכת הדלק בזמן טיסה. נתמקד בזיהוי הרוחות החזקות ושינויי העוצמה שלהן, לא ביצירת כותרות של תחזיות.

2. חשוב להתמקד. התחלנו את תיק קניון המניות עם 50 מניות ויותר, מתוך נאמנות לחוקי הפיזור ומתוך רצון להציף אפשרויות השקעה מגוונות. אלו שתי שאיפות רלוונטיות, שלא פגעו בביצועי התיק - הן בשנות עליות השערים החדות והן בשנות ירידות השערים החדות.

אבל בשנים 2011-2012 קניון המניות עשה פחות או יותר כמו ה-‏S&P 500‎‏. עובדה זו עדיין משמרת את התשואה השנתית הממוצעת שלו ברמה גבוהה מאוד לכשעצמה וביחס ל-‏S&P 500‎‏, ואת התיק במצב רווחי ביותר, אבל המטרה שלנו היא להרוויח יותר מה-‏‏S&P 500‎‏.

כאשר השוק תנודתי מאוד, כפי שהוא בשנים האחרונות, הפיזור ממקם אותנו בסופו של דבר סביב תשואת ה-‏S&P 500‎‏. שוב, זה לא אסון כי המדד עלה, אבל פחות טוב ממה שהיינו רוצים.

לפיכך, הורדנו ב-2012 את מספר המניות בתיק לכיוון ה-30 (34 בזמן כתיבת טור זה). זהו האזור שנשמור עליו, גם לטובתכם, הקוראים, שלא פעם כתבו כי מספר המניות הוא רב מדי לתיק אישי ממוצע. על פי התיאוריה המימונית, 30 מניות הן הרף התחתון של האזור שמאפשר ליהנות מפיזור יחד עם בחירה של מניות. במקביל אנחנו מהדקים את המשמעת הטכנית והמעקב הטכני אחרי כל מניה.

‏3. בוחרים בפשטות ובקלות. קניון המניות נולד מתוך רצון להראות שכל אחד יכול לנהל תיק מניות רווחי על בסיס אמצעים ומקורות הנגישים למשקיע הביתי. זאת במקביל לקיום "נאה דורש נאה מקיים", והדגמה כי אכן ניתן לעשות זאת.

במהלך המסע הלכנו לכל מני הרפתקאות, השקענו בחלומות רחוקים, לעתים במניות של חברות שבדיעבד לא ממש היה ברור מה הן עושות, התעסקנו עם גודל פוזיציה, הגנות ביטא ועוד. בממוצע, הדברים הללו לא תרמו לנו, יצרו הרבה רעש ופגעו במיקוד.

לפיכך, אנחנו לוקחים על עצמנו לבחור בפשטות ובקלות, ומוסיפים את שתי המלים האלו לחזון של תיק קניון המניות. נראה שניתן לבחור בפשטות ובקלות, שלא צריך להיכנע לאמונה שניהול השקעות הוא לאנשי מקצוע/בוגרי מינהל עסקים/בעלי רישיון/חברות פיננסיות, ולא לאמונות שזה קשה ומצריך הרבה זמן ומשאבים. אולי כמו ריצה למרחקים ארוכים - נעליים מתאימות, מכנסיים קצרים והתמקדות במטרה ובדרך. אנחנו והדרך. ואתם.

תיק השקעות קהילתי

נסיים במטרה נוספת שלנו ל-2013. אנחנו נהפוך את תיק קניון המניות לתיק השקעות קהילתי. המשמעות היא העמקת השיתוף ביננו לבינכם, מהשלב שבו הוא נמצא עכשיו: כתיבה-קריאה-פעולה-פידבק. נרחיב על כך בהמשך, והצלחתנו במשימה הזו תלויה במידה רבה בהיענות שלכם. קוראים רבים כבר בחרו לתרום, ואנחנו נפעל למסד ולהרחיב את מעגלי השותפות.

‎הכותב הוא שותף-מייסד ואסטרטג השקעות ראשי בחברת ‏Green Ocean‏. ‏MBA‏, ‏MTA‏, ‏NLP Master Practitioner‏. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.

קניון המניות
 קניון המניות