יעקב פרי נגד רשות המסים: מנהל הליך בגין שומת מס

שומת המס הוצאה לחברת הייעוץ של פרי, הממוקם במקום ה-5 ברשימת יש עתיד ■ גורמים המצויים בפרטי התיק: מדובר בתיק מיסויי בעל היקף משמעותי, ובין הצדדים שרויה ככל הנראה מחלוקת משפטית בנוגע לחבות המס של פרי

יעקב פרי, ראש השב"כ לשעבר, הממוקם במקום החמישי ברשימת "יש עתיד" לכנסת של יאיר לפיד, מנהל הליך אזרחי מול רשות המסים בגין שומת מס שהוציאה הרשות לחברת הייעוץ שלו, "פרי יעקב שירותי ניהול" - כך נודע ל"גלובס".

פרי, המיוצג בידי עו"ד גרי אגרון, סגן נציב מס הכנסה לשעבר, הגיש ערר על שומת המס לפני כ-3 שנים, וגורמים המצויים בפרטי התיק טוענים כי מדובר בתיק מיסויי בעל היקף כספי משמעותי, וכי בין הצדדים שרויה, ככל הנראה, מחלוקת משפטית בנוגע לחבות המס של פרי.

הדיון מתנהל בפני השופט מגן אלטוביה. המדינה מיוצגת בדי עו"ד אורית וינשטיין מפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי), ופרי מיוצג כאמור בידי עו"ד גרי אגרון, סגן נציב מס הכנסה לשעבר.

ככל הידוע, "פרי יעקב שירותי ניהול" היא חברה המוגדרת כ"חברת ארנק" - דהיינו חברה שמוקמת על-ידי שכיר (בדרך-כלל יו"ר או מנכ"ל) בעל עלויות שכר גבוהות, ודרכה הוא מעניק לארגון בו הוא עובד את שירותיו, ובאמצעותה הוא מקבל את שכרו ואת שאר ההטבות הסוציאליות להן הוא זכאי.

הפופולריות הגבוהה של חברות ארנק - ויש לא מעט שכירים במשק הישראלי שמשתמשים בהן - נובעת משיעור המס הנמוך בגינה מחויבת החברה, וזאת לעומת מס הכנסה על הפרט.

למעשה, שימוש בחברת ארנק הוא מעין תכנון מס, והשכיר שמשתמש בה מחויב במס שוטף של 25% (כל עוד הוא אינו מושך ממנה דיבידנד), ולא במס שולי גבוה שנע בין 48%-50%.

זכות לערער

כמקובל בתיקים מסוג זה, הדיון במשפט מתנהל בדלתיים סגורות ואינו חשוף לעיני הציבור. לאור האמור, לא ניתן גם לפרט את המתרחש בתיק או את הסכומים השנויים במחלוקת.

עם זאת, נדגיש כי לפרי, כמו לכל אזרח או חברה במדינה, שמורה הזכות היסודית לערער לבית המשפט על החלטות רשויות המס.

נציין כי ההליך המשפטי בין פרי לבין רשות המסים החל זמן רב לפני שפרי החליט לפנות לפוליטיקה.

דוברו של פרי מסר בתגובה כי "אנו מנועים מלהתייחס לפרטי המקרה עד לתום ההליך המשפטי, ובכל מקרה, נקבל כל החלטה של בית המשפט לכשתתקבל".

מדוברות מחוז תל-אביב בפרקליטות נמסר בתגובה כי "אנו מנועים מלהגיב לנושא, הואיל ומדובר בהליך המתנהל בדלתיים סגורות".

מרשות המסים נמסר כי "בשל חובת הסודיות בהליכי מס, אנו מנועים מלהתייחס לנושא".

בראיון שנתן פרי לתוכנית "פגוש את העיתונות" לפני מספר חודשים, הוא תקף את התקשורת שלטענתו ניפחה את המשכורות שקיבל במהלך הקריירה. "קבלת-הפנים מצד התקשורת לא הייתה חמה. גדלתי בבית של פועלים, ואני בא מבית שחווה קשיים. את מרבית שנותיי הקדשתי למדינה, וב-18 שנים האחרונות אני שכיר. מה רע בזה?", אמר.

פרי הוסיף כי "כל המספרים שהופרחו לאחרונה בנוגע למשכורת שלי היו דמיוניים, ואת תתאכזבי לגלות, כאשר אתבקש לפרסם את הצהרת ההון שלי, כי אני הרבה יותר קרוב למעמד הביניים ממה שאת חושבת".

רקע: "הביטחוניסט" שעשה לביתו

יעקב פרי, "הביטחוניסט" ברשימת "יש עתיד", עשה לא מעט לביתו מהרגע הראשון שיצא למגזר הפרטי. פרי (68) פרש מתפקידו כראש השב"כ בתחילת 1995, לאחר כהונה בת 7 שנים ושירות של קרוב ל-30 שנה.

רגע לאחר שפרש מהמגזר הציבורי, מונה פרי למנכ"ל סלקום, ובדיעבד קיבל את הג'וב של חייו. השוק הסלולרי היה אז בחיתוליו, וסלקום, תחת שרביטו של פרי, הפכה לזכיינית הסלולר הגדולה במדינה ועקפה את פלאפון שקיבלה רישיון להפעלת רשת סלולר במדינה זמן רב לפניה.

פרי כיהן כמנכ"ל סלקום במשך 8 שנים, וכהונתו זו היא שסללה את דרכו להפוך לאחד השכירים העשירים. לפי בדיקת "גלובס", פרי צבר בסלקום הון של 40 מיליון שקל (ברוטו, לפני מס).

המזל (או אולי חוש עסקי מפותח) לא נטש את פרי גם לאחר שעזב את סלקום, ובתחילת 2003 הוא הצטרף במקביל לשני דירקטוריונים כיו"ר: זה של בנק מזרחי-טפחות, וזה של חברת ההנדסה האלקטרונית ליפמן.

ליפמן, שנמכרה לוריפון האמריקאית תמורת 793 מיליון דולר, לא קיפחה את פרי, והודות לאופציות על מניות שקיבל, פרי צבר בחברה 20 מיליון שקל (ברוטו, לפני מס).

לאחר שליפמן נמכרה, הקדיש פרי את זמנו - אך רק 60% ממנו - לתפקידו כיו"ר מזרחי-טפחות, הבנק שהפך עם הזמן לאחד המוצלחים במגזר הבנקאי. פרי כיהן כיו"ר הבנק במהלך 10 השנים האחרונות (2003-2012), ובתקופה זו צבר עלויות שכר בשווי כולל של 30 מיליון שקל (כולל עלות שכרו המוערכת לשנה הנוכחית, ופיצויי פרישה שייפלו בחלקו).

כך, צבר פרי הון בשווי ברוטו כולל של 100 מיליון שקל בקירוב. הון זה מורכב בעיקר מעלויות שכר, וזה אומר שהנטו הנגזר מהן הוא כשליש משוויין לעיל.

בין לבין, פרי ניסה את מזלו בהרפתקאות עסקיות אחרות (משקיע בחברת הבלאנק-צ'ק Pinpoint שלא צלחה, ויו"ר חברת מגל שלא ממש פרחה), ואפילו הפך למיני-כוכב טלוויזיה במסגרת השתתפותו כשופט בתוכנית הריאליטי "השגריר".

לפרי יש תואר ראשון במזרחנות והיסטוריית העם היהודי מהאוניברסיטה העברית, והוא בוגר התוכנית למנהלים של אוניברסיטת הארוורד.

יעקב פרי
 יעקב פרי