מתווך: "מאז 'עמוד ענן' אין לי טלפון אחד ממשקיעים זרים"

מאיר ליסקר מספר על תושבי חוץ שקנו לפני המבצע הצבאי 9 דירות להשקעה ברמת גן, נבהלו - וביקשו למכור את הדירות מהר ובכל מחיר

מבצע עמוד ענן הסתיים כבר לפני יותר מחודש, אולם השפעתו על משקיעי הנדל"ן מעבר לים מתבררת רק כעת. מתווכים הפעילים בתחום תושבי החוץ מספרים שבעת המבצע ביטלו משקיעי החוץ עסקאות ומכרו דירות, גם במחירי הפסד, ונכון להיום פלח שוק זה דומם.

"מאז המבצע אין לי אפילו טלפון אחד מתושבי חוץ. גם כשפניתי בעצמי לתושבי חוץ הם אמרו לי שהם לא מעוניינים להגדיל את תיק ההשקעות שלהם בישראל בשלב זה", מספר מאיר ליסקר, הבעלים של פירמת הנדל"ן נדלנצ'יק בוטיק נדל"ן, הפועל מול תושבי חוץ ומנהל בעבורם נכסים בארץ.

במקביל מספר ליסקר על תושבי חוץ שרכשו דירות להשקעה ברמת גן, נבהלו ממבצע עמוד ענן וביקשו למכור את הדירות מיד עם התחלת המבצע. בעלי הדירות, האחד מצרפת והשני מאיטליה, פנו אליו בדחיפות ביום הראשון למבצע וביקשו למכור דירות שרכשו להשקעה לפני כשנתיים במגדל הסיטי טאואר ברמת גן, בכל מחיר.

"אלו דירות שנרכשו לפני שנתיים ואמרתי להם שמדובר בטעות", מספר ליסקר, "אבל הם לא רצו לשמוע. הצעתי את העסקה, למשקיעים ישראלים שאני עובד איתם והם הסכימו לקנות אותן במחיר הנמוך בכ-15%. תושבי החוץ הסכימו ותוך 48 שעות הגיעו לארץ, ישבנו על החוזים וכל הדירות נמכרו. לתושבי החוץ המתינה מונית מחוץ למקום שבו נחתמו החוזים וברגע שחתמו על העסקה נסעו לשדה התעופה".

בסך הכול נמכרו בעסקה תשע דירות, חמש של האיטלקי וארבע של הצרפתי. כל הדירות בנות שני חדרים והשטחים נעים בין 60 מ"ר ל-100 מ"ר. היקף המכירה הסתכם בכ-11.9 מיליון שקל, שמשקף מחיר ממוצע של כ-1.3 מיליון שקל לדירה. הדירות נרכשו לפני כשנתיים, במועדים שונים, בעבור כ-1.5 מיליון שקל בממוצע.

"היהודים חוששים ממלחמות"

מתווכים נוספים הפועלים מול תושבי חוץ מאשרים כי מאז המבצע צנחה ההתעניינות ברכישת נכסים בישראל. "לקוחות שהסתובבו איתי ועם קולגה צרפתייה הפסיקו לחפש בגלל עמוד ענן", מספר דרור מנגל, ממנגל תיווך נכסים המתמחה בנכסים בשכונות הצפוניות של תל אביב ופועל מול תושבי חוץ. "היהודים האירופאים חוששים מאוד ממלחמות וטילים. איך שהתחיל המבצע הם התקפלו וייקח זמן עד שיחזרו".

אלון גדליהו, מבעלי משרד רווה נכסים והשקעות ברמת אביב, מספר גם הוא שמבצע עמוד ענן השפיע על פעילותם של תושבי החוץ ואף מעריך שב-2013 המצב עוד עלול להחריף. "אנחנו לא מרגישים את תושבי החוץ בשוק. אין פעילות שלהם כרגע. במקביל אני צופה שבמהלך 2013 הביקוש ימשיך לרדת. כבר היום בדירות שאנחנו מנהלים בעבור תושבי חוץ אני נאלץ להוריד שכר דירה ב-10% אחרי שש שנים של עליות. אנשים כבר לא יכולים לעמוד בתשלומים הללו. זה ישפיע גם על המשקיעים".