המבקר: אשכנזי לא פעל כדי למנוע ב'פוטש' את מינוי גלנט

‎‎עם זאת, שפירא קובע ממצאים חריפים נגד התנהלות לשכת הרמטכ"ל לשעבר: עוזרו ארז וינר שיתף פעולה עם בועז הרפז באיסוף מידע מכפיש על ברק וסביבתו והעביר לאשכנזי חלק מהמידע ■ קורא לוינשטיין לפתוח בחקירה

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, קובע כי בעת כהונתו של גבי אשכנזי כרמטכ"ל לא התקיים "פוטש" בלשכתו, במטרה למנוע את בחירתו של האלוף יואב גלנט לרמטכ"ל. ועם זאת, שפירא עומד מאחורי קריאתו של המבקר הקודם, מיכה לינדנשטראוס, ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להורות על חקירה פלילית מקפת בפרשה.

כך עולה מדוח מבקר המדינה בעניין מסמך הרפז והיחסים בין הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי לשר הביטחון אהוד ברק, שפורסם היום (א') לאחר חקירה שארכה שנתיים וחצי.

אף שלא נמצא שאירע "פוטש" של לשכת הרמטכ"ל כלפי שר הביטחון, הממונה על הצבא, קובע המבקר ממצאים קשים וחריפים כנגד התנהלות לשכת אשכנזי.

לדבריו, עוזר הרמטכ"ל, אל"מ ארז וינר, "שיתף פעולה באורח פעיל, שוטף ומשמעותי עם בועז הרפז באיסוף מידע בנוגע להתנהלות השר ברק וסביבתו, וראש המטה שלו, יוני קורן, בהקשרים שונים של תהליכי עבודה של ברק ולשכתו, וכן באיסוף מידע בעל אופי מכפיש. הרפז היה היזם העיקרי באיסוף המידע, אולם וינר לא היה שותף פסיבי".

‏עוד נמצא כי הקשר בין וינר להרפז החל בידיעתו של אשכנזי, שהפנה את הרפז לעמוד בקשר עם וינר, וכי וינר העביר לאשכנזי "לפחות חלק מהמידע שקיבל, לרבות המידע המכפיש שנמסר לו על ברק ולשכתו".

לדברי המבקר, "אשכנזי נתן יד להמשך הפעילות של וינר, והדבר חמור במיוחד נוכח העובדה שברק הוא הדרג המדיני, שאליו כפוף הרמטכ"ל ישירות". לדברי המבקר, מדובר בהתנהלות "בלתי ראויה, והיה זה מחובתו של הרמטכ"ל למנוע אל פעילותם של וינר והרפז לאיסוף המידע ולהימנע בעצמו מקבלת המידע".

‎‎וינר נהג לעדכן את אשכנזי

‏עם זאת, בניגוד להאשמות ברק ואשכנזי זה כלפי זה, קובע המבקר כי "בביקורת לא נמצא כי ברק או אשכנזי התנהלו על בסיס תוכנית פעולה, שמטרתה הייתה לפגוע בצד השני". לא נמצא כי ברק גיבש תוכנית שמטרתה לגרום לאשכנזי לסיים את כהונתו "חבוט וחבול", או שאשכנזי גיבש תוכנית שנועדה להקנות לו שנת כהונה חמישית, "ולמנוע בצורה בלתי חוקית או על-ידי פוטש את בחירת גלנט לרמטכ"ל".

‏עוד קובע המבקר כי כשוינר הציג לאשכנזי את מסמך הרפז, הוא הנחה אותו שלא לעסוק בו. ואולם, וינר נהג לעדכן את אשכנזי במידע שהגיע מהרפז, ואשכנזי היה מודע לפעילותו של וינר מול הרפז בעניין.

"הרמטכ"ל לא הפסיק פעילות זו וגילה נכונות להמשיך ולקבל את המידע", כתב שפירא, "הרמטכ"ל היה חייב להביא את המסמך לבירור מלא של מהותו ומקורו" - למשל באמצעות ברק, גלנט עצמו, הפצ"ר או היועמ"ש.

שפירא מדגיש כי "מערכת היחסים ששררה בין ברק לבין אשכנזי, עכורה ומורכבת ככל שתהיה, לא הייתה יכולה לשמש צידוק להתנהלות הפסולה של איסוף המידע על אודות ברק וסביבתו על-ידי וינר, בידיעה - ולו חלקית - של אשכנזי, ולהתנהלותם של הרמטכ"ל דאז ועוזרו בקשר למסמך הרפז. גם הפגמים בהתנהלות ברק כלפי הרמטכ"ל איננה מהווה עילה המצדיקה התנהלות כזו של הדרג הצבאי כלפי הדרג המדיני הנבחר".

‏כאמור, גם המבקר הנוכחי, יוסף שפירא, עומד מאחורי פנייתו של המבקר הקודם, מיכה לינדנשטראוס, ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מחודש מאי 2012, בבקשה לפתוח בחקירה פלילית בעקבות ממצאי הבדיקה, נושא שלדברי שפירא "עדיין תקף וחיוני". במשרד המשפטים עדיין בוחנים את הנושא, אף שבדיקת החומרים שהועברו ממשרד המבקר מתנהלת בעצלתיים.

פניית המבקר לפתוח בחקירה פלילית עוסקת, בין היתר, בשאלה האם - כפי שמסר הרפז למבקר המדינה - נעשה בלשכתו של אשכנזי איסוף מידע בקשר למקרקעין במושב עמיקם של האלוף גלנט, מידע שבסופו של דבר הביא לביטול מינויו של גלנט לרמטכ"ל. "דבריו של הרפז ראויים לבירור במסגרת חקירת המשטרה", כותב המבקר.

‏‎‎הקשר בין רעיית אשכנזי להרפז

‏‎‎לאחר חקירת המשטרה מ-2010, שהתמקדה בזיוף המסמך ושבסיומה הוחלט להעמיד לדין את הרפז בכפוף לשימוע, וטרם התקבלה החלטה סופית בעניין, פנה המבקר ליועמ"ש עוד 3 פעמים בבקשה לשקול חקירה פלילית מקפת.

בינואר 2011 פנה לינדנשטראוס בנוגע ל"היעדר פיקוח ובקרה בתחומים ארגוניים וכספיים ותחום ביטחון המידע" ביחידה צבאית מסווגת. צוות משולב של המשטרה והשב"כ בחן את העניין, ובאוגוסט 2011 הודיע וינשטיין כי אין תשתית לפתוח בחקירה פלילית בנושא.

‏בינואר 2012, לאחר פרסום עיתונאי, שלפיו מקורבי ברק ניסו לאסוף חומר על אנשי אשכנזי, פנה המבקר ליועמ"ש, וזה הפנה את הנושא לבחינת המשטרה. ובמאי 2012, לאחר שהרפז מסר עדות נוספת בפני המבקר, פנה לינדנשטראוס ליועמ"ש כדי שיפתח בחקירה "במכלול העניינים העולים מבדיקת המבקר", ואולם גם בעניין זה וינשטיין טרם הגיע להחלטה.

‏במהלך הבדיקה קיבלו אנשי המבקר מהמשטרה הקלטות ממערכת הקלטת שיחות הטלפון בלשכת הרמטכ"ל, ותימללו עשרות שיחות בין הרפז לוינר. בנוסף, נמצא כי מאפריל עד אוגוסט 2010 היו 984 התקשרויות בין הטלפונים הסלולריים של רונית אשכנזי, רעיית הרמטכ"ל, ובין הרפז, רובם במסרונים.

בעדותה במשטרה הכחישה רונית שביקשה את סיועו של הרפז בנוגע לבעלה. ואולם, אשכנזי אישרה לאנשי המבקר כי עודדה את הרפז לפנות לעיתונות, כששמעה ממנו על "שחיתויות, שוחד, וכסף מזומן" הנוגע לאנשיו של ברק, וכן שחלק מהמידע שהועבר אליה, היא העבירה הלאה לבעלה.

‎‎איסוף מידע מכפיש על ברק

‎‎המבקר קובע כי מפברואר 2010, לאחר שהרפז מסר לאשכנזי שאנשים בסביבת ברק גיבשו תוכנית לפגוע ברמטכ"ל, החל וינר לשתף פעולה עם הרפז באורח "פעיל, שוטף ומשמעותי, באיסוף מידע מכפיש בנוגע להתנהלות ברק וסביבתו".

הרפז העביר לוינר גם את "מסמך הרפז", שהמשטרה קבע כי הרפז חיבר בעצמו, וזאת כהוכחה כביכול לטענותיו על גיבוש התוכנית נגד אשכנזי בסביבתו של ברק. וינר והרפז ניהלו שיחות טלפון מרובות הנושאים אלה, ו-וינר "עודד את הרפז להמשיך ולפעול בדרך זו".

‏‏"מעשיו של וינר התנהלו על פני תקופה של כחצי שנה, ואין מדובר בכשל נקודתי או בטעות חד-פעמית בשיקול-הדעת", נכתב בדוח.

המבקר מותח ביקורת קשה על התנהלות זו של וינר, וקובע כי "ברור שעוזר הרמטכ"ל, ככל חייל, רשאי לפעול אך במסגרת התשתית הנורמטיבית המסדירה את יחסי הדרג הצבאי והדרג המדיני שמעליו. התנהגותו של וינר היתה פסולה, לא עלתה בקנה אחד עם חוק יסוד: צה"ל ועם רוח צה"ל, ולא הלמה את היותו קצין בכיר".

התנהגותו של וינר, קובע המבקר, "מהווה הבנה שגויה מצדו את גבולות המותר והאסור, והיא ראויה לבדיקה מקיפה ויסודית של המופקדים על כך בצה"ל".

‏וינר, קובע המבקר, ניסה להשיג באמצעות הרפז מידע מכפיש על ברק ואנשיו. למשל, על האופן שבו חילקו אנשי שר הביטחון לתעשיות הביטחוניות הזמנות לקבלת הפנים המתקיימת במשרד הביטחון לרגל יום העצמאות; למקורות הכספיים ששימשו כביכול את ברק לרכישת דירתו במגדלי אקירוב; לניצול נקודות טיסה של רעייתו של ברק, נילי פריאל. בהמשך אף העביר הרפז למייל של וינר מצגת ובה מידע מכפיש על ברק, הקרויה "מר ביטחון ורב-אלוף נזק. מי אתה אהוד ברק?".

‏‏מה הייתה מידת מעורבותו של אשכנזי בפרטי שיחותיהם של וינר והרפז? המבקר קובע כי "מהשיחות המתומללות עולה כי וינר עידכן את הרמטכ"ל לפחות בחלק מהמידע שמסר לו הרפז".

עוד מתברר כי אשכנזי ביקש לפרסם בפומבי מידע על קשר שהתקיים כביכול בין ברק ויוני קורן לבין הקרן החדשה לישראל. שמה של הקרן אינו מופיע בדוח המבקר, והיא מכונה "עמותה א', שהייתה נתונה אותה עת בפולמוס ציבורי", ואולם ל"גלובס" נודע כי מדובר בקרן החדשה לישראל.

‏‏בשיחת טלפון בין ברק לוינר מ-14 במאי 2010 אומר וינר לאשכנזי: "שמו לי פה היום בערב נייר, שקשור לכל הסיפור של הקרן החדשה". אשכנזי: "נו?". וינר: "החלק המטריד... מהחקירות שהם עשו על הקרן החדשה, מחברות גם את אדון יוני, גם את הבוס שלו". אשכנזי: "טוב מאוד, שיתחילו לפרסם את זה". עם זאת, בסוף אותה שיחה הורה אשכנזי לוינר "לא לעסוק בזה יותר".

‎‎הפצת מסמך הרפז

‏ברק טען כי מסמך הרפז "הומצא בסביבת אשכנזי" כחלק מתוכנית שנועדה להביא לכך שאשכנזי ימשיך לשנת כהונה חמישית, למנוע את בחירת גלנט לרמטכ"ל ולפגוע בברק ובקורן. לדעת אשכנזי, מאחורי המסמך עמד מישהו מסביבת ברק, והמסמך שיקף תוכנית פעולה לגרום לאשכנזי לסיים את תפקידו מוקדם מהמתוכנן.

המבקר מציין כי לא מצא אישוש לטענות בדבר תוכניות שכאלה, של ברק ואשכנזי, לפגוע כביכול בצד השני. "לא נמצא כי אשכנזי גיבש תוכנית פעולה שנועדה למנוע, על-ידי 'פוטש', את בחירת גלנט לרמטכ"ל".

‏בבדיקת המבקר נמצאו קשרים בין אשכנזי להרפז, שנמשכו לאורך שנים, שהתרחבו מראשית 2010 על רקע הידרדרות היחסים בין אשכנזי לברק. המבקר קובע כי "קשרים אלה התקיימו הן במישרין בין אשכנזי והרפז, והן בעקיפין באמצעות וינר ובאמצעות רונית אשכנזי". ואולם, המבקר קובע כי הפצת מסמך הרפז על-ידי וינר לגורמים שונים, בתוך צה"ל ומחוצה לו, נעשתה בניגוד להנחיית אשכנזי. בין אלה היה גם האלוף גדי אייזנקוט, שמצידו הרחיב גם הוא את מעגל האנשים שנחשפו למסמך.

‏המבקר מציין כי לא מצא מעורבות של אשכנזי או אשתו בפרסום המסמך בתקשורת. אשכנזי הודיע ליועמ"ש וינשטיין רק ערב חקירתו, 4 ימים לאחר חשיפת המסמך בתקשורת, כי הוא מצוי בידו. לדברי המבקר, "השתהותו של אשכנזי הייתה שלא במקומה".

‏היחסים העכורים בין הלשכות

‏‎‎את הפרק בדוח העוסק ביחסים העכורים בין ברק לאשכנזי ובין לשכותיהם, מתחיל המבקר בקביעה כי "מערכת היחסים בין שר הביטחון לרמטכ"ל אינה סימטרית במהותה, שכן הדרג הצבאי כפוף לדרג המדיני הנבחר".

לדבריו, "מערכת היחסים העכורה, כפי שהייתה בין שני האישים המרכזיים הללו הנושאים על כתפיהם את ביטחון המדינה - תהיינה סיבותיה אשר תהיינה - היא מצב מדאיג, שיש בו כדי לערער את אמון הציבור במערכת הביטחון ובראשיה".

לדברי המבקר, "מצופה משני בעלי תפקידים מרכזיים אלה שיתעלו מעל החיכוכים האישיים וימצאו את הדרך הנאותה לעבודה משותפת, כדי שהעיקר בעיסוקם הציבורי יהיה בבעיות הביטחוניות ולא ביחסים מוחצנים, שיהפכו לעיסוק מרכזי על סדר היום הלאומי".

‏במסגרת אווירת המלחמה, ששררה בין הלשכות, מצא המבקר כי בין יוני קורן לבין ארז וינר שרר נתק מוחלט מינואר 2010, וגם היחסים בין דוברו של ברק, ברק סרי, לדובר צה"ל אבי בניהו "היו רוויים מתחים ורגשות שליליים". המבקר מציין כי ראוי היה שברק ואשכנזי "יפעלו להרגעת הרוחות בקרב עוזריהם, לפני שהעניין התגלגל לשבר ביחסים".

‏היחסים העכורים בין ברק לאשכנזי הובילו למחלוקות בדבר מינוי קצינים בכירים, בדרגות אלוף, תת-אלוף ואלוף-משנה, ולהקפאה בפועל של תהליכי המינוי ושל אישור חקיקה צה"לית פנימית.

המבקר מעיר לברק שפעל בניגוד להוראות הפנימיות בצה"ל, בהליך מינויו של יאיר נוה לסגן הרמטכ"ל, ובהודעה על מינויו המיועד של ליאור לוטן לדובר צה"ל, "תוך התעלמות מהרמטכ"ל המכהן".

‏על הודעתו של ברק כי אשכנזי לא יזכה לשנת כהונה חמישית, מעיר המבקר כי "ברק לא חרג מסמכותו, אך ספק אם היה צורך בהודעה שכזאת כ-10 חודשים קודם לסיום כהונת הרמטכ"ל, עניין שהחריף את המתח בין הרמטכ"ל דאז לשר ברק".

לאחר שבוטל מינויו של גלנט לרמטכ"ל, בפברואר 2011, שב והודיע ברק כי ההחלטה שלא להאריך את כהונת אשכנזי נובעת מ"עניינים אתיים, נורמטיביים ומקצועיים". המבקר מציין כי "לא היה מקום לאמירה זו מפי שר הביטחון".

‏בעניין ההליך הראוי לבחירת הרמטכ"ל, מציין המבקר כי על התהליך "להיות מובנה, מוגדר ומעוגן בכתובים, יחד עם שמירה על מידת גמישות ושיקול-דעת למופקדים עליו. ראוי להגדיר את תהליך בחירת המועמד המומלץ לתפקיד הרמטכ"ל על-ידי שר הביטחון. חשוב לשמוע את עמדת ראש הממשלה בתהליך גיבוש ההמלצה, קודם למינוי הרמטכ"ל בידי הממשלה. ראוי שהממשלה תבחן את משך התפקיד הרצוי של הרמטכ"ל ולעגנו בחקיקה, ואם משך כהונת הרמטכ"ל ייקבע לתקופה קצובה אחת או שהוא יהיה עם אופציה להארכה, ומהי עילת ההארכה - 'נסיבות מיוחדות' או 'מצב חירום'". ‏‏‎‎‏

תגובות

אשכנזי: "המבקר דחה את ההאשמות הקשות שהוטחו באשכנזי"

עם פרסום דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז נמסר בשמו של הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי: "הרמטכ"ל לשעבר מברך על כך שבתום בדיקה מקיפה של משרד מבקר המדינה, משך למעלה משנתיים, המבקר דוחה את ההאשמות הקשות שהוטחו באשכנזי זה תקופה ארוכה על-ידי שר הביטחון וגורמים מקורבים לו.

"מבקר המדינה קובע מפורשות כי לא בוצע פוטש מצד הרמטכ"ל או סביבתו כנגד הדרג המדיני. המבקר קובע מפורשות כי אשכנזי לא היה מעורב בהליך מינוי הרמטכ"ל או בביטול המינוי של אלוף יואב גלנט. המבקר קובע מפורשות כי אשכנזי לא ביקש להאריך את כהונתו בשנה חמישית, ומותח ביקורת על שר הביטחון על כך שיצא בהודעה פומבית מיותרת.

"המבקר קובע מפורשות כי אשכנזי וסביבתו לא היו מעורבים בכתיבת מסמך הרפז, בזיופו או בהדלפתו לתקשורת, ודוחה את הטענה כאילו אשכנזי השתמש במסמך בתור מטען-צד לסיכול המינוי של אלוף גלנט. בבדיקת המבקר גם לא נמצאו קשרים עסקיים בין אשכנזי לבין הרפז".

עוד נמסר בהודעה כי "אשכנזי אמר כבר בעבר כי הוא טעה בשיקול-הדעת כאשר לא העביר את המסמך ליועמ"ש לאחר קבלתו, ומקבל את הביקורת בהקשר זה. אשכנזי הפנה אל ארז וינר (עוזרו של הרמטכ"ל) את הרפז, שפנה אליו בנושאים שונים, ובהם תוכניות לכאורה על כוונת לשכת שר הביטחון לפעול נגדו. אשכנזי ביקש מווינר לעמוד בקשר עם הרפז, במסגרת תפקידו של עוזר הרמטכ"ל - מול גורמים רבים ובאופן אישי ועצמאי.

"אשכנזי הודיע למבקר המדינה כי הוא נושא באחריות על הקשר בין וינר להרפז, גם אם לעתים גלשו השיחות לדברי רכילות מיותרים. אשכנזי מצטער על הביקורת הנמתחת על וינר, קצין ערכי ורב-זכויות שתרם רבות לביטחון המדינה, ושנאלץ להתמודד מתוקף תפקידו כעוזר הרמטכ"ל עם המציאות הקשה והעכורה שהתקיימה ביחסים עם לשכת שר הביטחון".

ברק: "התנהגות עבריינית לכאורה"

ממשרד הביטחון נמסר בשמו של אהוד ברק כי "פרסום דוח הרפז איננו נקודת סיום אלא נקודת התחלה לבירור משפטי של הפרשה, על מנת להגיע לחקר האמת ולביעור הנגעים שנחשפו בו. הדוח מבהיר עד כמה מדובר בעניין חמור, פרשה מהקשות שידענו.

"מה שנדרש כעת זו חקירה פלילית וועדת חקירה ממלכתית. מהדוח עולה תמונת התנהגות, עבריינית לכאורה, של לשכת הרמטכ"ל. ארז וינר, בועז הרפז ואחרים היו, על-פי עדותם, 'חיילים' של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי בכל התגלגלות הפרשה. אשכנזי הוא שעמד לדבריהם 'בראש הפירמידה' של כל המתואר בדוח לגבי לשכת הרמטכ"ל.

‏‏"בדוח מתוארים מעשים שמהותם קשירת קשר לפגיעה בסדרי שלטון, חתירה נגד דרג ממונה, שיבוש תהליך חוקי של מינוי רמטכ"ל, זיוף ושימוש במסמך מזויף, שיבוש חקירה, הפרת אמונים והתנהגות שאינה הולמת קצינים.

"הפעילות כללה איסוף חומר מכפיש על שר הביטחון, רעייתו, בכירים בלשכת שר הביטחון, האלוף יואב גלנט וקצינים בכירים נוספים בצה"ל באופן שיטתי. זוהי במובהק התנהגות עבריינית לכאורה בלשכת הרמטכ"ל".

איכות השלטון: לחדש את החקירה

בעקבות פרסום דוח מבקר המדינה בפרשת מסמך הרפז, פנתה היום התנועה לאיכות השלטון ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה לחדש את החקירה הפלילית בפרשה. פנייתה של התנועה באה בעקבות "פרסום דוח מבקר המדינה בנושא מסמך הרפז, שבו מבקר המדינה מציין כי על אף פניית משרד המבקר אל היועץ המשפטי לבדיקת החדשות למעשים פליליים שעלו מהחומרים, תגובת היועץ טרם נתקבלה, וזאת למרות הזמן הרב שחלף ולמרות החשיבות שבמיצוי החקירה".

גם תנועת אומ"ץ פנתה היום ליועץ המשפטי, וזאת נוכח דברים שאמר בעבר בפגישה שקיים עם מבקר המדינה הקודם, מיכה לינדנשטראוס, ולפיהם "בכוונתו להגיש תוך פרק זמן קצר ביותר כתב אישום נגד בועז הרפז. למרות שחלפו מאז חודשים רבים", כתב יו"ר אומ"ץ אריה אבנרי לוינשטיין, "לא הגשת עד כה את כתב האישום כמובטח. אנו סבורים כי הפרסום הפומבי של דוח הרפז על-ידי משרד מבקר המדינה הינו עיתוי מתאים להגשת כתב האישום".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, הודיע כי דוח מבקר המדינה החמור הוא מזעזע ולא פחות מרעידת אדמה. נורמת ההתנהגות שהושרשה בלשכת הרמטכ"ל הקודם, עלולה להתפתח כמו סרטן שחובה לעקור מהשורש לפני שיפגע בדמוקרטיה באופן אנוש. בכוונתי לפעול ככל יכולתי בכדי לקיים דיון ולהקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את העניין לעומק, תסיר את העננה הזאת ממערכת הביטחון ותגדיר נורמות מוסריות ואתיות חדשות שלא יאפשרו למקרה כזה לחזור בשנית".

יחימוביץ': איפה היה נתניהו?

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', מסרה בתגובה כי "עיון ראשוני בממצאי מבקר המדינה על התנהלותם של שר הביטחון והרמטכ"ל חושף מערכת של מניעים מעוותים, שהובילה את הדרג המדיני והביטחוני בעת קבלתן של החלטות גורליות לעתידה של מדינת ישראל.

"ברור מעל לכל ספק כי הדרג הצבאי כפוף למדיני במדינה דמוקרטית תקינה, ואם מתגלות חריגות, יש לטפל בהן. ברורה לגמרי החומרה שהמבקר מייחס לכפיפות הזאת. הביקורת הקשה על שני בעלי התפקיד הבכירים ביותר במערכת הביטחון מחייבת בדיקה רצינית ויסודית.

"מן הדוח עולה שאלה מטרידה - איפה היה בנימין נתניהו, והאם לא סבר כי התנהלות זו פוגעת בביטחון המדינה? היעדרה של מנהיגות במצב בלתי נתפס זה מצטרפת לממצאים קודמים של המבקר על ההתנהלות הרשלנית והזחוחה סביב קבלת ההחלטות בעניינים אחרים - ממחירי המזון דרך משט המרמרה ועד אסון הכרמל".

תמלולי שיחות הטלפון בין בועז הרפז לארז וינר

לאורך עשרות עמודים מבין 300 עמודי הדוח שפירסם היום מבקר המדינה, יוסף שפירא, בפרשת מסמך הרפז, מצוטטים תמלילים של שיחות טלפון שניהלו בועז הרפז ואל"מ ארז וינר, עוזרו של הרמטכ"ל, גבי אשכנזי. ההקלטות הועברו למשרד המבקר מהמשטרה ומהפרקליטות, וכן מאגף התקשוב בצה"ל.

יצוין כי המשטרה סירבה להעביר למבקר החלטות או תמלילים מהאזנות סתר שביצעה בחקירתה ב-2010 בנוגע לזיוף מסמך הרפז, והשב"כ סירב להעביר למבקר נתוני תקשורת בין בעלי תפקידים במערכת הביטחון לבין הרפז.

בחומרים לא נמצאו שיחות בין הטלפון הנייד של אשכנזי לבין הרפז, אך נמצאו שיחות בין הרפז לבית משפחת אשכנזי ולנייד של רעיית הרמטכ"ל, רונית.

בעדותו במשטרה ב-2010 ניסה אשכנזי לגמד את הקשר שלו עם הרפז. "אולי דיברנו פעם פעמיים", הוא אמר בעדותו ב-18.8.2010, "הוא לא היה אצלי בבית. הוא העביר משהו, אני מקבל עשרות פניות בדרך-כלל. רונית הכירה אותו בכל מיני נסיבות, 'אמץ לוחם' וכאלה דברים".

בעדותו כעבור 10 ימים הודה אשכנזי ששוחח עם הרפז יומיים לאחר חשיפת המסמך בתקשורת. "דיברתי עם בועז בטלפון לאחר התפוצצות הפרשה", הוא אמר לחוקרי המשטרה, "הבנתי שיש חקירה ורציתי להעביר מסר, וגם לארז, שאני אומר את כל האמת, ורציתי להגיד גם לבועז את הדברים".

הירושלמי, התל-אביבי והבוס

שיחותיהם של וינר והרפז התנהלו באופן אינטנסיבי בחודשים שלפני חשיפת המסמך בתקשורת. להלן כמה דוגמאות מהשיחות המצוטטות בדוח.

ב-3.3.2010 הם שוחחו בטלפון, ו-וינר ביקש מהרפז מידע בנוגע לטיסות לחו"ל של אנשי לשכתו של ברק במחלקת עסקים. זאת, נוכח סירובו של מנכ"ל משרד הביטחון לאשר לקצין בכיר במטכ"ל לטוס במחלקת עסקים, וכתוצאה מכך שקל אותו קצין לוותר על נסיעה לארה"ב, שבה היה אמור להתלוות לרמטכ"ל אשכנזי. וינר שאל את הרפז אם הוא יכול להביא אסמכתא לכך שגם יוני קורן, ראש המטה של ברק, טס במחלקת עסקים תוך חריגה מהנהלים.

וינר: "תגיד, ויוני טס בעסקים?". הרפז: "יוני כן". וינר: "למה? הוא לא קיבל מעמד של מנכ"ל". הרפז: "אני לא יודע, את זה אני לא יודע". וינר: לא, זה גם, אם הוא טס בעסקים, זאת גם חריגה מפרוטוקול". בהמשך השיחה מציין הרפז באוזני וינר כי בכוונתו לבדוק את המידע הזה תוך שימוש בכרטסת טיסות אל-על, המצויה במחשבי אגף הכספים במשרד הביטחון.

ב-14.4.2010 היה אמור אשכנזי להיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. ערב הפגישה, שוחחו וינר והרפז טלפונית במשך 18 דקות. בשיחה זו מסר הרפז לוינר על תוכניותיו של נתניהו ביחס לפגישה המיועדת. "בגדול יוני (קורן, י"י) העביר לנתן אשל (ראש לשכת נתניהו, י"י) מכתב. בגדול, מבחינתם שלושה דברים: הוא (ברק, י' י') לא רוצה שהבוס (הכוונה לאשכנזי, י' י') ייצא עם איזושהי התחייבות מהירושלמי (הכוונה לנתניהו, י' י') לא לגבי המועד, לא לגבי מועד ההודעה; בגדול, תיעשה לו שיחת 'סלאח שבתי', זה היעד המרכזי, זה שמטריד את התל-אביבי (הכוונה לברק, י' י') בעניין הזה. לפי נתן, הירושלמי לא מאוד רוצה עכשיו מריבות עם גבי. זהו, וזה צריך לקחת בחשבון".

באותה שיחה, פירשו אנשי המבקר, מסר הרפז לוינר כי לפי הבנתו של נתן אשל, ברק מתכנן להודיע ביוני 2010 על זהות מחליפו של אשכנזי, וכי ברק לא היה מתנגד אילו אשכנזי היה נעלב ומתפטר באוגוסט או בספטמבר 2010, כחצי שנה לפני תום הקדנציה שלו.

"נמשוך עוד ניירות"

איך הגיע מסמך הרפז לתקשורת? ב-6 במאי 2010, לאחר שוינר העביר את מסמך הרפז לאשכנזי, שוחח וינר עם האלוף גדי אייזנקוט, ששימש אז אלוף פיקוד הצפון. השיחה ארכה 17 דקות, ובמהלכה וינר עידכן את אייזנקוט בדבר מסמך הרפז.

טרם פרסום המסמך, ביקש וינר מהרפז להעביר לו במידת האפשר מסמכים דומים, שיוכיחו כביכול את תוכנית החיסול של ברק כלפי אשכנזי. "הוא (אשכנזי) רצה לדבר עם ראש הממשלה. השאלה אם יש עוד משהו שיכול להראות לו", אמר וינר.

הרפז: "אפשר. צריך לקבל החלטה. אפשר למשוך הכול עכשיו. אבל השאלה אם זה העיתוי. אם אתה רוצה, אני אמשוך את הכול". וינר: "לא, אני מדבר על עוד נייר בסגנון של מה שהבאת לי". הרפז: "כן, אתה רוצה למשוך עוד ניירות, נמשוך עוד ניירות". ובהמשך, מוסיף הרפז: "אפשר, רגע, בוא נחשוב רגע, זה הגיע מהלשכה, פקידה שצילמה את זה השאירה את זה במכונת צילום שם, אפשר לעשות את זה, לא?".

ממצאי המבקר
 ממצאי המבקר

פרשת מסמך הרפז
 פרשת מסמך הרפז