"המודל הסוציאליסטי" של ארסן ונגר

מאמן ארסנל סיפר למה אצלו בקבוצה שחקנים לא מרוויחים 200 אלף ליש"ט בשבוע (אבל 100 אלף דווקא כן): "רוצים להמשיך לשמור על רווחיות"

דווקא בזמן שארסנל מתקרבת לחתום על חוזה חדש עם שחקן המועדון, תיאו וולקוט, שאמור לשדרג את שכרו ב-40% לסביבות 100 אלף ליש"ט בשבוע - מאמן הקבוצה האנגלית, ארסן ונגר, טען כי "התותחנים" מתנהלים תחת "מודל שכר סוציאליסטי". המנג'ר הצרפתי אמר את הדברים במסגרת מסיבת עיתונאים לפני משחק של ארסנל בגביע, בה דיווח על השיטה בה עובדת חלוקת המשכורות באצטדיון "האמירייטס".

"אנחנו משלמים טוב לשחקנים שלנו, אפיל טוב מאד", אמר ונגר במסיבת עיתונאים. "אם רוצים להמשיך לשמור על רווחיות, חייבים לשלם לכל שחקן ושחקן מהסגל שכר הגיוני ובר-הצדקה. יש לפעמים חריגות אצלנו, אבל הן לא כל כך גדולות".

לפי הדוחות האחרונים שלה, שכר השחקנים בארסנל מסתכם ב-143 מיליון ליש"ט, רק הרביעי בגובהו בפרמיירליג (אחרי אלו של מנצ'סטר סיטי, צ'לסי ומנצ'סטר יונייטד). המרוויח הכי גדול שלה הוא לוקאס פודולסקי, עם משכורת של קצת יותר מ-100 אלף ליש"ט בשבוע; זאת בזמן שבקבוצות ממנצ'סטר משלמים כפול, ויותר מכך, לשחקנים דוגמת וויין רוני, קרלוס טבז ויא-יא טורה.

לפחות בספרי החשבונות, שיטת השכר החסכוני עובדת: הרווח המצטבר של המועדון בחמש העונות האחרונות (2007/08-2011/12), לפני מיסוי, מסתכם לכדי 189.7 מיליון ליש"ט, באופן נדיר ביותר לעולם הכדורגל.

"אין לנו שחקנים שמרוויחים 200 אלף ליש"ט בשבוע, ואני חושב שיתר המועדונים יתקרבו יותר לרמות שלנו בעידן הפייננשל פייר-פליי", הוסיף ונגר. כזכור, במסגרת התקנות החדשות של אופ"א, קבוצות באירופה לא יוכלו לרשום הפסדים תפעוליים של יותר מ-45 מיליון אירו בעונות 2011/12 ו-2012/13. "אין הבדלים גדולים בין המשכורות של השחקנים שלנו. יש לנו מודל יותר סוציאליסטי משל קבוצות אחרות".

הבעיה היחידה עם המודל הזה היא כמובן התוצאות: ארסנל אמנם מגיעה בכל שנה לליגת האלופות ולכסף הגדול של המפעל הזה - אך לא זכתה בתואר כבר שנים ארוכות (מאז הגביע הזכייה בגביע האנגלי ב-2005).

אגב, ונגר עצמו הוא אחד מהמנג'רים בעלי השכר הגבוה ביותר: מרוויח, לפי "הדיילי טלגרף", 7 מיליון ליש"ט בעונה.