כפי שנחשף ב"גלובס": האוצר מקים ועדה להסדרת ההלוואות הפרטיות של המוסדיים

גורם באוצר: "המערכת נבנתה טלאי על טלאי. יש ללמוד מהבנקים ומחודק, ולפשט המצב" ■ שריג: "חשוב לטפל בהלוואות אלו עוד בשלבי בניית השוק"

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר אישר היום את חשיפת "גלובס", והודיע על הקמת ועדה מקצועית להסדרת תחום ההלוואות הפרטיות של הגופים המוסדיים. הוועדה, שבראשה יעמוד ד"ר אמנון גולדשמידט, לשעבר המפקח על הבנקים, נדרשת להציג את טיוטת מסקנותיה הסופיות בתוך ארבעה חודשים.

מהאוצר נמסר היום, כי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, הקים ועדה מקצועית שתציע דרכים להסדרת מתן הלוואות מותאמות (Tailor made) על-ידי גופים מוסדיים. אשראי זה מהווה חלופה לאשראי בנקאי, וצפוי להגביר את התחרות בתחום. באוצר ציינו היום, כי "בשנים האחרונות הגבירו גופים מוסדיים את השקעתם בהלוואות אלו כדי לגוון את השקעותיהם, והן מהוות כ-3% מסך נכסי הגופים המוסדיים בסוף 2012".

באוצר מסבירים, כי "עם הכללים של האג"ח הקונצרניות אפשר לטפל גם במרבית הנושאים של העמדת אשראי פרטי אחד על אחד. עם זאת, יש תחומים שבהם אין כיסוי, ויש להרחיב את ההוראות. למשל אם לווה מגיע לחדלות פירעון - למשל, מה קורה במצב שבו הגורם המוסדי הופך לבעל שליטה יחיד באותה חברה שלא עמדה בהחזר החוב", אומר לנו גורם באוצר. אותו גורם מסביר, כי "המערכת נבנתה בהקשר זה בטלאי על טלאי. יש ללמוד מהמערכת הבנקאית ומחודק, ולפשט את המצב".

בשנתיים האחרונות תפס תחום ההלוואות הפרטיות תאוצה בקרב המשקיעים המוסדיים. מנתוני S&P מעלות עולה, כי בעשרת החודשים הראשונים של 2012 עמד היקף ההלוואות הפרטיות שנתנו הגופים המוסדיים לסקטור העסקי על כ-7.8 מיליארד שקל, וזאת לעומת כ-3 מיליארד שקל בשנת 2010. כלומר, התחום יותר מהכפיל את עצמו בתוך שנתיים. למעשה, חלקן של ההלוואות הפרטיות מסך המימון החוץ-בנקאי גדל בעקביות, והוא עומד כיום על כשליש מסך היקף הגיוס של החברות הציבוריות.

מכאן שמדובר באפיק השקעה בעל שיעור צמיחה גבוה, בין היתר כתוצאה מהקשיים הקיימים בשוק האג"ח הקונצרניות שחווה קיפאון ניכר, בשל מצב החברות, הקושי למחזר חוב וגם כתוצאה מרפורמה קודמת שהוביל האוצר בעקבות ועדה מקצועית אחרת - ועדת חודק.

"תחום ההלוואות מתפתח בגופים מוסדיים, וצפוי להוות גורם משמעותי באשראי במדינה בשנים הבאות. לכן חשוב לטפל בהלוואות אלו עוד בשלבי בניית שוק זה, כדי לוודא שהיסודות שעליהם השוק מושתת הם נאותים", ציין שריג.

זאת ועוד, באוצר מסבירים כי "הוועדה התבקשה לבחון ולהמליץ על כלים שאותם יש להעמיד לרשות גופים מוסדיים, כדי לאפשר להם להתמודד ביעילות עם הלוואות מותאמות, החל מהעמדתן, דרך הטיפול בהן ועד לפירעונן, לרבות הטיפול בהלוואות בעייתיות".

כדי לעמוד במטרות אלה, קבעו באוצר כי הוועדה תתמקד בסוגיות הבאות: תהליכי עבודה - הליכי עבודה ראויים בגוף מוסדי, תוך התמקדות בטיפול בהלוואות בעייתיות; שקיפות - הדיווחים הנדרשים לגבי הלוואות אלו; ומסגרת חוקית קיימת ורצויה - מסגרת הרגולציה הרצויה לאור ההסדרה הקיימת בישראל ובעולם.

ההלוואות עדיפות מאג"ח הקונצרניות

ואולם, בעוד שרבים בשוק טוענים שהתחום מתפתח במהירות, ועלול להתברר כבעייתי לחוסכים (מפאת חוסר שקיפותו), ישנם גורמים מוסדיים בכירים המציינים שהלוואות אלו עדיפות לחוסכים על האג"ח הקונצרניות.

"אמנם לחוסך אין ידע מה קורה בהלוואות אלה, כי הן לא ציבוריות, אבל מדובר בהלוואות שדומות להלוואות בבנקים - שם אף אחד לא יודע מה קורה מחוץ לבנקים עצמם - והן כוללות קשר חזק בהרבה בין המלווה ללווה, כולל ביטחונות משופרים", ציין בפנינו גורם מוסדי בכיר.

עם זאת, גם בשוק המוסדי מסכימים שיש פערים גדולים ביחס לאופן ניהול האשראי בין הגופים השונים, ושבעוד שחלקם פועלים בסטנדרטים גבוהים, רבים אחרים עלולים לעגל פינות.

בוועדה ייקחו חלק אנשי אקדמיה ורגולטורים בעבר, כמו גם בנקאים ומוסדיים בכירים בהווה ובעבר. כאמור, בראשה יעמוד ד"ר אמנון גולדשמידט, ויהיו חברים בה פרופ' אסף חמדני מהאוניברסיטה העברית; אמיר הסל - מנהל ההשקעות הראשי בהראל; יעקב רוזן - כיום יו"ר ועדת השקעות עמיתים בהפניקס, ובעבר מנכ"ל מבטחים החדשה וחבר הנהלה בבנק הפועלים; עו"ד אברמי וול, ראש המחלקה העסקית במשרד פישר בכר חן וול אוריון; המשנה ליועץ המשפטי במשרד האוצר, עו"ד נטע דורפמן-רביב; יועץ בכיר ליו"ר רשות ני"ע, עו"ד מוטי ימין; והילה בן-חיים - סגנית בכירה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, מסר היום כי "כפי שהוכיח יישומן המוצלח של המלצות ועדת חודק, שאותן אימצנו במלואן לפני שלוש שנים כמעט, כולי תקווה כי גם המלצות ועדה זו יביאו לשינוי יסודי של הליך אישור הלוואות על-ידי הגופים המוסדיים".

גם סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, התייחס לנושא, ואמר כי "הלוואות אלה מהוות אלטרנטיבה להלוואות מהמערכת הבנקאית, ולכן הן חשובות להתפתחות שוק האשראי החוץ-בנקאי העסקי. המלצות הוועדה יסייעו בפיתוח יעיל של אפיק זה".

הסוגיות שבהן תתמקד הוועדה
 הסוגיות שבהן תתמקד הוועדה