לאחר שרם וקלנר - גם יאיר פודים נפרד מלידר

בחודש שעבר נחשף באתר "גלובס" כי בין פודים ליו"ר לידר, צחי אפלויג, צצו חילוקי דעות, וכי האחרון אמר לפודים "אנחנו צריכים להיפרד"

יאיר פודים, הצלע האחרונה במשולש שהוביל את מי שנחשבה בעבר לחברת השקעות מובילה בשוק ההון - לידר השקעות - מסיים את תפקידו כמנכ"ל החברה לאחר 22 שנים. בחודש שעבר נחשף באתר "גלובס" כי בין פודים ליו"ר לידר, צחי אפלויג, צצו חילוקי דעות, וכי האחרון אמר לפודים "אנחנו צריכים להיפרד".

בלידר לא אהבו בזמנו את הפרסום על סיום תפקידו הקרוב של פודים, וגם היום ניסו לשדר עסקים כרגיל, והבהירו כי הוא ימשיך לכהן כיו"ר החברה הבת, לידר שוקי הון, וכמנכ"ל חברה בת אחרת, גרינסטון (הצפויה לעבור לשליטת ירון ייני).

פודים, בן 64, מכהן בתפקיד מנכ"ל לידר השקעות מיום הקמתה, בשנת 1991, והוא כאמור הנציג האחרון שנותר משלישיית בעלי השליטה המייסדים, לאחר שאיציק שרם ואביגדור קלנר פרשו לפניו. פודים אמר היום ל"גלובס": "כמו כל דבר טוב גם זה נגמר. היו דברים מוצלחים שעשינו, ולצערי היה גם הסדר החוב".

החיבור עם דוברת

במסגרת אותו הסדר, שהושלם בסוף 2010, עברה השליטה בלידר מידי קבוצת שרם-פודים-קלנר לידי המיליונר דן דוד ז"ל, שמינה את נציגו, צחי אפלויג, לתפקיד היו"ר. השניים לא הצליחו לפתח את החברה, והמניה נחתכה מאז בכ-80%. כעת משלם פודים את המחיר, לאחר שב-2011 קיבל שכר בעלות של 1.8 מיליון שקל (150 אלף שקל בחודש) בגין 25% משרה בלידר השקעות ו-75% בגרינסטון.

לידר השקעות, הנסחרת לפי שווי של 62 מיליון שקל, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2012 עם הכנסות של 121 מיליון שקל, והפסד של 10 מיליון שקל. בחודש שעבר חתמה לידר על עסקה למכירת 45% ממניות גרינסטון לחברת אולטרה אקוויטי, הנמצאת בשליטת ייני, תמורת 50 מיליון שקל. בנוסף, תקבל הרוכשת אופציה לרכישת 11% נוספים מהמניות בתוך שנה, במחיר דומה לשער המניה.

התמורה תשולם בעיקרה במזומן, והיתרה בהלוואת מוכר שתינתן על-ידי לידר לרוכשת (לתקופה של עד שנה). הנכס העיקרי של גרינסטון הוא קופת מזומנים של כ-80 מיליון שקל. לאחר השלמת העסקה תישאר לידר בעיקר עם החזקה של 49% בבית ההשקעות לידר שוקי הון, בשווי של 100 מיליון שקל.

בעבר נחשבו פודים ושותפיו שרם וקלנר לדמויות בולטות בשוק ההון המקומי, תחילה כמנהלים בכירים בקונצרן כלל, ולאחר מכן, בתחילת שנות ה-90, בחברת ההשקעות העולה דוברת-שרם. החיבור בין אהרון דוברת ושרם, שהובילו את החברה, נחשב לנוסחה מנצחת: דוברת הביא קשרים, ניסיון וסמכות, ושרם את היכולת לזהות הזדמנויות, ויצירתיות בתפירת עסקאות מורכבות.

דווקא כשהם בשיא הצלחתם, חולשים על אחת מחברות ההחזקה הגדולות במשק, הגיעה השותפות לקיצה. בסוף 1998 מכר דוברת את חלקו לשרם פודים וקלנר. לאחר כמה שנים נקלעה זרוע הפעילות המרכזית של הקבוצה למשבר קשה, שהוביל אותה להסדר חוב שבו הועברה השליטה בחברה.