ילין-לפידות - בראש דירוג קרנות הנאמנות לשנת 2012

ההתאוששות של קרנות הנאמנות השיבה לענף אשתקד 20 מיליארד ש' ■ מדירוג גלובס-מעלות עולה כי אלטשולר שחם ממשיך להתבסס בפסגה ואילו אי.בי.אי צנח למקום השמיני

ענף קרנות הנאמנות לא נח לרגע. אחרי שב-2011 התאיידו ממנו לא פחות מ-26 מיליארד שקל, ב-2012 הצליחה התעשייה להתאושש בצורה מרשימה, כאשר היקף הנכסים המנוהלים עומד על כ-170 מיליארד שקל, ועיקר הגיוסים (כ-20 מיליארד שקל) הגיעו מאפיק אג"ח מדינה ואג"ח קונצרניות.

למרות ההתאוששות המרשימה הזו, בצמרת הטבלה של דירוג "גלובס"-מעלות אין הפתעות: גם השנה תופסים את שני המקומות הראשונים בתי ההשקעות ילין-לפידות ואלטשולר-שחם, בסדר זה. שניהם גופים פרטיים שנמצאים בשליטת המייסדים.

דירוג "גלובס"-מעלות לקרנות הנאמנות, המתפרסם זה כשבע שנים, משמש ככלי עזר למשקיעים בבחירת מנהל קרנות. מלבד ביצועי הקרנות, כלומר התשואות, הדירוג בוחן גם פרמטרים איכותיים הקשורים במנהל הקרן, ועל פני תקופות ארוכות (ראו הרחבה במסגרת).

חברת הקרנות של ילין-לפידות, בית ההשקעות של דב ילין ויאיר לפידות, זכתה השנה ב-5 כוכבים (המספר המקסימלי) בשלוש מתוך שש הקטגוריות שנכללה בהן: מניות בארץ, אג"ח שקליות וקרנות גמישות. נוסף על כך, היא זכתה ב-4 כוכבים בקטגוריות אג"ח קונצרניות ואג"ח כללי. באפיק אג"ח מדינה זכתה ילין-לפידות ב-3 כוכבים בלבד. כל אלה העניקו לחברת הקרנות, בניהולם של אסף אלדר ואורי קרן, את המקום הראשון, עם 4.3 כוכבים בממוצע.

בצמוד אליו ממוקם אלטשולר שחם, שדורג במקום השני עם 4.2 כוכבים בממוצע. בית ההשקעות, שבניהול גילעד אלטשולר ורן שחם, זכה ב-5 כוכבים בלא פחות משמונה הקטגוריות שבהן הוא פועל. המשותף: בכל הקטגוריות אפיק ההשקעה הוא איגרות חוב, כך שלמעשה ניתן לומר שקרנות אלטשולר-שחם הן הטובות ביותר באפיק זה.

באפיק המנייתי (בארץ ובחו"ל) זכו קרנות בית ההשקעות ל-4 כוכבים. זאת, ככל הנראה בשל התנודתיות הגבוהה יחסית של קרנות אלה, שפגעה בדירוגן. קרן נוספת שפגעה בדירוג של בית ההשקעות היא הקרן הכספית שלו, שזכתה לכוכב אחד. עם זאת, נזכיר כי מדובר באפיק שהרווחיות שלו נמוכה מאוד, ובתחום שבו בית ההשקעות לא נחשב לשחקן משמעותי.

"המיקוד של בתי ההשקעות שמובילים בדירוג במספר מצומצם של קרנות עזר להם כיוון שקשה יותר להצליח בממוצע עם מספר קרנות רב", מציין משה אשכנזי, אנליסט בכיר במעלות.

למקום השלישי ובהפרש ניכר, התברג פסגות, בראשות חגי בדש, זאת, על רקע צניחתו של בית ההשקעות אי.בי.אי, שבניהול משותף של עדו קוק ורון ויסברג, שעבר מהמקום השלישי לשמיני לאחר שלא הצליח לזכות בדירוג הגבוה ביותר באף קטגוריה. בשנה האחרונה נרשמו פדיונות כבדים בקרנות הנאמנות של אי.בי.אי, שהובילו בין היתר לעזיבת מנכ"ל חברת הקרנות ומנהל ההשקעות הראשי בה.

ונחזור לפסגות, זה זכה השנה ל-3.7 כוכבים בממוצע לעומת 3.1 בשנה הקודמת. בדירוג הנוכחי זכו קרנות הנאמנות של בית ההשקעות ב-5 כוכבים בשתי קטגוריות בלבד מתוך שמונה: מניות בארץ ובחו"ל. נוסף על כך, הן זכו ב-4 כוכבים בקטגוריות אג"ח מדינה ושקליות, וכן בקרנות הכספיות. באג"ח קונצרניות וכללי נרשמה הצלחה בינונית, עם 3 כוכבים בכל אפיק, ואילו קרנות האג"ח חו"ל של בית ההשקעות זכו ל-2 כוכבים בלבד.

בשש השנים האחרונות נהנתה חברת הקרנות של פסגות, שמנוהלת על-ידי ירון דייגי, מתואר חברת הקרנות הגדולה בענף. ואולם, רכישת קרנות הנאמנות של כלל פיננסים על-ידי הראל השקעות, והמיזוג הצפוי של דש-מיטב, דחקו אותה לאחרונה למקום השלישי גם מבחינת הגודל.

מהצמרת לתחתית

בתחתית טבלת הדירוג נמצאות הקרנות של הראל, שזכו ל-2.1 כוכבים בלבד. זאת, לאחר שאף קרן מתוך השמונה לא הצליחה לחצות את רף 3 הכוכבים. בלטו במיוחד קרנות האג"ח הקונצרניות של בית ההשקעות שמנוהל על-ידי סמי בבקוב, שזכו בכוכב אחד בלבד. מנגד, קרנות כלל פיננסים, שכאמור נרכשו השבוע על-ידי הראל, הצליחו להציג התאוששות יפה, תוך שהן עולות מתחתית הדירוג למקום השביעי, עם ממוצע של 3 כוכבים.

את המקום האחרון בטבלה חולקת הראל עם קרנות הנאמנות של דש, שזכו לציון דומה. קרנות הנאמנות של מיטב, שיאוחדו עם אלה של דש בעת השלמת המיזוג בין השניים, הצליחו להתרומם מהמקום התשיעי לשישי, עם ממוצע של 3.3 כוכבים. זאת, לאחר שבכל הקטגוריות הן זכו ל-3 כוכבים, להוציא את הקרנות הכספיות והגמישות, שזכו ל-5 ו-4 כוכבים, בהתאמה. מנגד, קרנות הנאמנות של אקסלנס לא מצליחות להתרומם. כך, למרות שהן דורגו בשנים קודמות במקומות גבוהים יותר, הן ממשיכות לדשדש בתחתית הטבלה גם השנה.

כך דירגנו / משה אשכנזי

S&P מעלות עוקבת אחר כל קרנות הנאמנות המנוהלות בארץ, ומדרגת אותן בהתבסס על מידע פומבי. הדירוג ניתן בהתבסס על ביצועי הקרנות על פני תקופות זמן שונות של עד חמש שנות ביצועים, בהתאם למדיניות הקרן. התקופות שנבחנו הן 48,36,24 ו-60 חודשים.

הדירוג מתבסס גם על כמה נתונים איכותיים הניתנים לכימות, ונוגעים למנהל ההשקעות, לדוגמה, ותק וניסיון של המנהל, ביצועיו בעבר, העומס הניהולי למנהל ההשקעות בהתייחס לשווי ולמספר הנכסים המנוהלים, וגם פרמטרים הנוגעים לגוף המנהל, כמו מדיניות הגוף לגבי ריבוי קרנות, ושינויי מדיניות. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים.

דירוג ניתן לקרנות שלהן לפחות 24 חודשים במדיניות השקעה מסוימת ולקרנות המשתייכות לקבוצה שבה יש עוד ארבע קרנות המקיימות את התנאים שלעיל.

S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל, ואינה מאמתת את נכונותו או את שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינויים במידע המפורסם על-ידי המנהל, או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקרן כלשהי.

לשם הצגת דירוג גלובס-S&P, עבור כל חברה חושב דירוג המבוסס על ציוני הדירוגים של הקרנות בכל קבוצת השתייכות. קבוצות ההשתייכות הספציפיות אוגדו לתשע קטגוריות השקעה, על פי התמחות הקרנות.

הציון חושב כממוצע משוקלל, כך שגודלן של הקרנות משפיע. ככל שקרן גדולה יותר ציונה משפיע יותר. בדירוג מופיעות חברות המנהלות יותר מ-1.9 מיליארד שקל. בכל קבוצה מוקמו החברות על פי סדר הציונים שחושבו. הציונים מוצגים באמצעות כוכבים, על פי ההתפלגות הבאה.

5 כוכבים - החברות שמוקמו ב-10% העליונים של הקבוצה.

4 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% העליונים הבאים של הקבוצה.

3 כוכבים - החברות שמוקמו ב-40% הבאים של הקבוצה.

2 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% הבאים של הקבוצה.

1 כוכב - החברות שמוקמו ב-10% התחתונים של הקבוצה.

הפרסום נעשה עבור קטגוריות שיש בהן לפחות שלושה גופים מנהלים, ומבוסס רק על דירוגי הקרנות המנוהלות בניהולו הישיר של הגוף המנהל (לא כולל ניהול חיצוני של מנהל מתארח).

* אשכנזי הוא אנליסט בכיר, מנהל תחום דירוג נכסים מנוהלים Standard & Poors Maalot

דירוג גלובס מעלות 2012
 דירוג גלובס מעלות 2012