מחיר למשתכן ביבנה: 17 דירות 4 חדרים בחצי מיליון שקל

במתחם יבנה-דרום ייבנו רק 117 דירות ■ אטיאס: "המדיניות שהובלתי לפיה הקרקע נועדה לשרת את האזרחים ולא רק את הרווחים הוכיחה את עצמה שוב. משרתי הצבא הם הנהנים הגדולים מהפרויקט ביבנה"

ועדת המכרזים של משרד הבינוי והשיכון הודיעה על הזוכה במכרז לבניית 117 יחידות דיור במתחם יבנה דרום במסגרת מסלול מחיר למשתכן. בניגוד למכרזים אחרים שנסגרו בעבר במסגרת מסלול זה, מדובר בהנחה משמעותית הנגזרת מסבסוד הקרקע ליזמים המאפשרת שיווק דירות לזכאים בכחצי מיליון שקל. אולם, בעוד משרד השיכון מתפאר בהנחה משמעותית במחירי הדירות, דבר שיכול להועיל בתקופת בחירות, חשוב לציין שמתוך 117 הדירות בפרויקט, רק 17 מהן ישווקו לזכאי משרד השיכון וכל השאר בשוק החופשי.

החברה שזכתה במכרז, מבנים ונתיבים, הציעה מחיר סופי למ"ר לזכאים של 4,441 שקל. על פי הצעה זו, דירה שתוצא למכירה לזכאי המשרד, דירה בשטח 85 מ"ר בתוספת ממ"ד בשטח 12 מ"ר, תימכר בעבור כ-504 אלף שקל כולל מע"מ. בכוונת החברה לבנות במקום 4 בנייני מגורים בני 7 קומות ולפצל את הדירות המיועדות לזכאים בין כל הבניינים.

עוד נקודה מעניינת היא שהמגרש המדובר שיצא במכרז ליזמים בנובמבר 2012 הוא אחד האחרונים בשכונה הירוקה בעיר. מכיוון שפוטנציאל המכירות ידוע והשכונה כבר ממוצבת הצליח מכרז זה לגלם הנחה כה משמעותית במחיר 17 הדירות לזכאים בזמן ששיווק שאר הדירות בפרויקט יוכלו לפצות את היזם על סבסוד דירות אלו. המשמעות הרחבה יותר של תוצאות מכרז זה היא שהנחה כה משמעותית על מחיר הדירות יכולה להיגזר אך ורק בהיקף קטן של יחידות דיור לזכאים ובמקום בו ערכי הקרקע גבוהים יחסית.

"העובדה שמדובר במגרש האחרון בשכונה גרמה לתחרות לא קטנה במכרז", מספר יובל עטייה מנכ"ל מבנים ונתיבים שזכתה במכרז, "ברגע שהמדינה מסבסדת את הקרקע אנחנו יכולים להעביר את הסבסוד הזה לדירות לזכאים וכך לייצר דירות באמת זולות. בדירות הללו אנחנו מוותרים על הרווח שלנו לחלוטין. בשאר הפרויקט אנחנו מתכננים לבנות דירות גדולות בשטח 135 מ"ר עם מרפסת בשטח 20 מ"ר ומחסן. דירות כאלו ישווקו ב-1.5 מיליון שקל בממוצע. אנחנו מקווים שעד שיגיע מועד ההגרלה לזכאים יסתיים הדיון על הקריטריונים ותהיה חלוקה הוגנת של הדירות הללו".

ההנחה שניתנה כעת על הקרקע במסגרת המכרז ניכרת היטב בהשוואה למכרז דומה שנעשה באותה השכונה לפני כשנתיים. מדובר במכרז ל=117 יחידות דיור בו זכתה חברת גיא ודורון לוי הנדסה בנייה והשקעות בדצמבר 2010 בעבור 46.55 מיליון שקל כולל פיתוח. מדובר בכ-398 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. במכרז הנוכחי בו זכתה חברת מבנים ונתיבים שווקה הקרקע בעבור 7.919 מיליון שקל בלבד בתוספת פיתוח בגובה 21.75 מיליון שקל, כלומר 29.6 מיליון שקל למגרש - 253.6 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח. מדובר בהוזלה של כ-36.2% במחיר הקרקע כולל פיתוח.