הערכות שמאים: נזקי הסופה לחקלאים כ-50 מיליון שקל

הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות: כ-2000 דיווחים על נזק לגידולים חקלאיים

שבוע אחרי הסופה שהציפה שדות חקלאיים רבים ברחבי הארץ, והרוחות העזות שגרמו לקריסה של בתי גידול רבים - מתברר היקף הנזק: הקרן לנזקי טבע בחקלאות (קנט) דיווחה כי במהלך השבוע האחרון הצטברו אצלה כ-2000 הודעות על נזק לגידולים חקלאיים, שעל פי הערכות של שמאים היקפו הכולל מסתכם בכ 50 מיליון שקל. בקרן הבהירו כי רק בעוד מספר חודשים ניתן יהיה לקבוע את ההיקף הסופי של הנזק, וזאת לאחר בחינת ההשפעה של הירידה הצפויה בהיקף התוצרת החקלאית.

מנתונים שפרסמה הקרן היום (ד') עולה כי כבר כעת, היקף הנזק לחקלאות ממערכת הגשם האחרונה הגיע ליותר מרבע מהנזק הכולל שנגרם לענפי החקלאות השונים לאורך כל שנת 2012 והסתכם בכ- 180 מיליון שקל.

נתוני הביניים של קנט מתייחסים רק לנזק שנגרם ליבול החקלאי ולא כוללים את הנזק שנגרם לתשתיות. הניזוקים העיקריים מהסופה האחרונה הם מגדלי הירוקת, שספגו פגיעות בהיקף של כ- 30 מיליון שקל. נזק רב נגרם לשדות לגידול תפוחי אדמה בדרום- שרבים מהם הוצפו ולבתי גידול של פלפלים, עגבניות ומלפפונים- שקרסו. נזק רב נגרם גם ליבולי אבוקדו, בננות ופרחים.

כ-1000 מהודעות הנזק הגיעו לקנט מאזור הדרום, כ-700 מאזור המרכז ועוד כ-300 מהצפון: "הסערה הוכיחה שוב כי די בימים בודדים של מזג אוויר קיצוני כדי לגרום לנזק שהיקפו עולה על רבע מהנזק שנגרם לחקלאות בשנה שלמה", אמר היום מנכ"ל קנט, דוד גינזבורג: "אנחנו עדיין בעיצומו של החורף וכולנו מקווים שלא נחווה סופה בסדר גודל שכזה. עם זאת, מרבית החקלאית מודעים לסכנות הטמונות במזג אוויר קיצוני ודואגים לבטח את יבוליהם- כך שיקבלו את הפיצוי המגיע להם- במהרה".

בשבוע שעבר הודיע מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי כי יש בכוונתו להמליץ לממשלה להכריז על מערך הגשם האחרונה כאסון טבע- באופן שיאפשר לפצות חקלאים על נזק שנזרם לתשתיותיהם.

בתוך כך, נייר חדרה דיווחה היום לבורסה כי מפעל הייצור המרכזי שלה, שב לפעילות מלאה וזאת לאחר שבשבוע שעבר הפעילות בו הושבתה - בעקבות הצפה שמקורה בנחל חדרה הסמוך, שעלה על גדותיו. בהודעת החברה נאמר כי היקף הנזק שנגרם לה- עדיין נבחן. עם זאת, בהודעת החברה נאמר כי טרם חודשה אספקת הגז הטבעי לאתר הפעילות שלה בחדרה - בעקבות תקלות ברשת ההולכה של נתיבי הגז הטבעי (נתג"ז) וכעת, היא נאלצת לעשות שימוש בדלקים חלופיים שעלותם גבוהה מהעלות של הגז הטבעי.