התייעלות גם בנדל"ן: בתי ההשקעות עוברים דירה

אקסלנס במו"מ מתקדם להעתקת משרדיו ממגדל משה אביב ברמת גן לקריית אריה בפתח תקווה ■ פסגות מרכז את פעילותו ברחוב אחד העם בת"א

ההתייעלות שחווה ענף בתי ההשקעות מגיעה לתחום הנדל"ן. ל"גלובס" נודע כי אקסלנס, שבניהולו של עוזי דנינו, נמצא במו"מ מתקדם להעתקת משרדי בית ההשקעות למגדל אמות פלטינום שבקריית אריה, בעיר פתח תקווה. המהלך יוביל את בית ההשקעות לחיסכון של כ-3 מיליון שקל בשנה.

אקסלנס צפוי לשכור 7,000 מ"ר במחיר של 60 שקל למ"ר, לתקופה של חמש שנים לפחות. בכך יגיע לסיומו עשור של שכירת משרדים במגדל משה אביב שברמת גן, שכוללים כ-7,600 מ"ר המשתרעים על פני 5 קומות, וכן 90 חניות.

על פי הערכות, דמי השכירות החודשיים של בית ההשקעות עומדים כיום על כ-1 מיליון שקל בחודש. עלות שכירת המשרדים החדשים תסתכם בכ-450 אלף שקל בלבד, כך שמדובר בחיסכון של כחצי מיליון שקל בחודש. להערכת גורמים בשוק הנדל"ן, דמי השכירות שתשלם אקסלנס נמוכים יחסית, לאור הרצון של חברת אמות למלא את המגדל בשוכרי עוגן.

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי בקרוב יעבור אקסלנס שינוי ארגוני, שכולל מעבר לאסטרטגיה של התמקדות בלקוח. כחלק מהשינוי צפויה גם התייעלות, אך לפי גורמים בבית ההשקעות מצבת כוח האדם לא צפויה להשתנות, והמשרדים החדשים צפויים לאכלס את 600 העובדים.

פסגות מאחד פעילויות

התייעלות בדמות העתקת משרדים וצמצום שטחים אינה נחלת אקסלנס בלבד, אלא מאפיינת גופים נוספים בענף. ל"גלובס" נודע כי פסגות, שבניהולו של חגי בדש, מאחד את פעילותו בבית פסגות שברחוב אחד העם בת"א.

המהלך כולל עצירה של שכירת 6 קומות משרדים ברחוב יעבץ בתל אביב, וכן קומה נוספת במגדל שלום הסמוך. המעבר נעשה לאחר הניסיון שנעשה לפני חודשים ספורים להוציא לשכירות משנה שלוש קומות משרדים במגדל. נציין כי בגין שלוש הקומות הללו משלם פסגות דמי שכירות וניהול של כ-80 אלף שקל בחודש (כמיליון שקל בשנה).

פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל שמעסיק כ-750 עובדים, רכש את בית פסגות שבאחד העם באוגוסט 2009 מאפריקה ישראל, בתמורה ל-166.5 מיליון שקל. בעת הרכישה התנשא הבניין לגובה של 17 קומות וכלל כ-15 אלף מ"ר של שטחי משרדים. אך העסקה כללה תוספת זכויות בהיקף של 10 קומות, המשתרעות על פני כ-8,000 מ"ר. לפני חודשים אחדים הסתיימה הבנייה, וכיום הבניין משתרע על פני 27 קומות. בעקבות המהלך, יאכלסו עובדי פסגות 14 קומות.

דש ומיטב מחפשים מבנה משותף

מהלך התייעלות דומה מקדמים בתי ההשקעות דש ומיטב, שצפויים להתמזג בשבועות הקרובים. בגוף הממוזג, שבראשו יעמוד אילן רביב, מעוניינים לאחד את המשרדים, להעבירם לחלופה זולה יותר, וכן לצמצם את שטחם בכ-3,000 מ"ר - מהלך שיוביל לחיסכון של מיליוני שקלים בשנה.

כיום שני הגופים שוכרים משרדים נפרדים, בשטח כולל של כ-11 אלף מ"ר: מיטב שוכר כ-3,000 מ"ר בבניין המוזיאון שברחוב ברקוביץ' בתל אביב (שנחשב לאחד היקרים בתל אביב), וכ-1,500 מ"ר נוספים במגדל אדגר שבפתח תקווה; דש שוכר 6,500 מ"ר בבית דיסקונט, שברחוב יהודה הלוי בתל אביב. כאמור, המעבר יביא לחיסכון משמעותי בעלויות, שכן בדש-מיטב מעוניינים בחלופות שמחירן נמוך משמעותית מהמחירים שהגופים משלמים כיום.

בהנהלת הגוף הממוזג מתמקדים כעת בחלופות בשני אזורים: איילון ביזנס סנטר - מגדל ברחוב השלושה בתל אביב, ומגדל צ'מפיון מוטורס - הממוקם מול קניון איילון בבני ברק.

בתי ההשקעות חווים זה תקופה ארוכה ירידה דרמטית בפעילות וברווחיות, ומקדמים צעדים משמעותיים לצמצום ההוצאות. זאת, על רקע העלייה בדרישות הרגולציה ובהוצאות השוטפות, ההאטה במשק, מחזורי המסחר הנמוכים בבורסה, הקיפאון בשוק ההנפקות והמצב הכלכלי העולמי.

הדרך העיקרית להתמודדות עם הירידה בהכנסות היא התייעלות, לרבות בתקציב הפרסום והשיווק, שיפור ההתקשרויות עם ספקים, צמצום הוצאות על שכר דירה, מעבר לרכבים חסכוניים יותר, קיצוץ בהטבות לעובדים, ואף ביטול כנסים יקרים.

מנהלי בתי ההשקעות וחברות הביטוח אמנם מתעקשים על הימנעות מפיטורים, בתואנה שהדבר עלול לעלות להם באובדן כוח אדם איכותי כשהשווקים מתאוששים, אולם הניסיון מלמד כי עם כל הרצון הטוב - לעיתים מדובר בצעד בלתי נמנע.

בתי ההשקעות עוברים דירה
 בתי ההשקעות עוברים דירה