היצרנים הקטנים דורשים: לבטל את יום השבתון בבחירות

תחושות מעורבות במגזר העסקי לקראת השבתון ביום הבחירות: 84% מהיצרנים הקטנים דורשים לבטלו, באיגוד לשכות המסחר דווקא מרוצים

84% מהיצרנים הקטנים והבינוניים קוראים לבטל את הנוהג של יום שבתון בבחירות לכנסת, בטענה כי הוא מסב להם נזקים כלכליים קשים - כך עולה מסקר שעשתה התאחדות המלאכה והתעשייה בקרב יצרנים קטנים ובינוניים. בהתאחדות העריכו היום (א') כי היקף הנזק הצפוי ליצרנים הקטנים והבינוניים מיום הבחירות, שיחול ביום שלישי, עשוי להסתכם בכ-100 מיליון שקל.

הסקר נעשה בימים האחרונים, והוא מקיף כ-100 יצרנים קטנים ובינוניים. מניתוח תוצאותיו עולה כי 61% מהנשאלים סבורים כי השבתון בשלישי הקרוב יגרום לפיגורים בהזמנות, 59% דיווחו על אובדן תפוקה צפוי ביום זה, וכ-60% מבין הנשאלים אמרו כי מדובר ביום בטלה שמנוצל לבילוי, קניות ופנאי - באופן שגורם לפגיעה במשק בלי הצדקה ממשית.

מהסקר עולה כי 20% מבין היצרנים הקטנים והבינוניים סבורים כי יש לאמץ בישראל את הגישה שנהוגה בהולנד ובריטניה, ולפיה אין להכריז על שבתון במשק ביום הבחירות. עם זאת, 13% מבין הנשאלים סברו כי יש לשמור על המצב במתכונתו הנוכחית, בנימוק ששבתון במשק ביום הבחירות הוא "מסורת ברוכה ויום חג לדמוקרטיה".

בהתאחדות התעשייה והמלאכה אמרו היום כי ההחלטה להחיל שבתון ביום הבחירות משקפת מצב של חוסר איזון בין שימור ערכי הדמוקרטיה ואיתם הבטחת זכות הבחירה - לבין הסדרת הפעילות הכלכלית במגזר העסקי.

נשיא ההתאחדות, יהודה אלחדיף, קרא היום לצמצם את השבתון במשק או לבטלו לחלוטין, באופן שעדיין יאפשר לציבור העובדים לממש את זכותו ולהצביע, בין אם במהלך יום העבודה או אחריו.

"יום השבתון הפך ליום של קניות ובילויים שהפדיון בו גדל, ולכן הוא מיטיב עם מגזר נותני השירותים והמסחר. עם זאת, בתעשייה סובלים מהפסקת הייצור, ובעלי העסקים נאלצים לשלם לעובדים כפליים, בעוד שהם מאבדים הכנסות ולקוחות. המצב הזה גורם לאובדן מיותר של פריון שמזיק למשק הישראלי ובמיוחד לעסקים התעשייתיים הקטנים, בה בעת שהם נאבקים כדי לשרוד מול האטה גוברת וחוסר ודאות בשוקי העולם", אמר אלחדיף.

באיגוד לשכות המסחר מרוצים מהשבתון הצפוי באמצע השבוע, וזאת על רקע ההערכה כי ההמונים שייצאו לקניונים ולמרכזי הקניות יאפשרו את העלאת הפדיון של עסקים רבים. הפדיון של העסקים ביום הבחירות צפוי לעמוד על כ-1.3 מיליארד שקל, ועל סמך ימי שבתון קודמים, מעריכים באיגוד לשכות המסחר כי הפדיון יעמוד על כ-150%.