גרסה גנרית לוויאגרה תשווק במחיר נמוך בעשרות אחוזים

אוניפארם צפויה להשיק המוצר בעוד מספר שבועות אולם פייזר צפויה לתבוע על הפרת פטנט ■ הוויאגרה עולה היום 47 שקל לכדור, אך מחיר הכדור "תרים" יהיה זול בהרבה ■ השוק מגלגל בישראל 130 מ' ש' ■ ומה לגבי תופעות הלוואי?

משרד הבריאות אישר היום (ב') את רישומה של התרופה "תרים", גרסה גנרית של תרופת אין-האונות ויאגרה, מבית פייזר. "תרים", כמו ויאגרה, כוללת את החומר הפעיל סילדנפיל. היא מיוצרת על-ידי חברת הגנריקה הישראלית אוניפארם.

הפטנט המגן על הבלעדיות של ויאגרה בישראל, תקף לפי הרישום עד פברואר 2014. אולם, כנראה שאוניפארם בחרה לרשום את המוצר לשיווק ולהתחיל לשווקו עוד לפני כן, בשיטת ה"השקה בסיכון".

בגישה זו, חברת גנריקה משיקה מוצר גנרי אשר על פניו יש לו עדיין פטנט, וממתינה לראות האם החברה האינובטיבית תתבע אותה על הפרה. במידה וישנה תביעה, החברה הגנרית תשאף להראות כי הפטנט של החברה האינובטיבית אינו תקף.

במידה והחברה הגנרית תזכה במשפט, היא מרוויחה את תקופת הזמן של ההשקה בסיכון. אם לא, עליה להפסיק את ההשקה בעיצומה ובדרך כלל גם לשלם קנס. סביר להניח כי פייזר תתבע כל חברה המפרה לדעתה את הפטנט על ויאגרה, אפילו בשוק קטן יחסית כמו ישראל, כי מדובר בתרופה משמעותית הן מחינת מכירות והן מבחינת יחסי הציבור.

מאוניפארם ומפייזר סרבו להגיב לידיעה.

ויאגרה גנרית, כמו כל תרופה גנרית, עשויה להימכר במחירים נמוכים בעשרות אחוזים מהתרופה המקורית. ויאגרה של פייזר אינה כלולה בסל הבריאות, ונמכרת בבתי המרקחת במחיר של 47 שקל לכדור, כלומר ההוצאה יכולה להגיע למאות שקלים בחודש עבור מטופלים פעילים. התחרות בין שלוש תרופות המקור (ויאגרה, סיאליס ולויטרה), כבר הובילה לירידת מחירים עוד לפני שנכנסה גנריקה.

נציין, כי גם התרופה הגנרית תהיה חייבת במרשם, בדיוק כמו הויאגרה המקורית. קבלת מרשם היא חשובה, משום שויאגרה, כמו יתר התרופות לטיפול באין אונות, עלולה לגרום לתופעות לוואי קטלניות בפלח מסויים של מטופלים שסובלים מבעיות לב. כיוון שבעיות לב ואין אונות הן מחלות שעלולות להתפתח במקביל, בדיקה נכונה ומעקב חשובים מאוד עבור המטופלים בתרופה זו.

מאותן הסיבות, יש סיכון רב ברכישת גרסאות מזוייפות של התרופה, אשר עלולות לכלול מינונים בלתי מבוקרים של התרופה (או חומרים אחרים לגמרי).

שוק תרופות לטיפול באין אונות בישראל מגלגל כ-130 מיליון שקל, ועל פי ההערכות משגשג לצידו שוק תרופות מזוייפות המגלגל סכומים דומים.

התרופות הבולטות בשוק הן ויאגרה החלוצה, סיאליס של אלי לילי ולויטרה של בייר. כניסה של גנריקה לשוק עשויה להוריד משמעותית את היקפו הכספי, אם כי היא כנראה תאפשר את השימוש במוצר לשכבות רבות יותר שלה אוכלוסיה וכך תכניס משתמשים חדשים לשוק.

בארה"ב הפטנט של ויאגרה עבר כמה מבחנים משפטיים ונמצא תקף עד 2019, אם כי חברות גנריקה שונות מנסות לערער עליו לעיתים קרובות. חברת טבע הישראלית משווקת גרסה גנרית לויאגרה בקנדה וברוסיה, לאחר שזכתה במשפטים מול פייזר במדינות אלה. בהודו אין לפייזר פטנט ומשווקות שם כמה גרסאות גנריות של המוצר.