1,080 שקל לשופט רחבה, שווה את הכסף?

מי השופט המתוגמל ביותר העונה בליגה, וכמה עולה להתאחדות לקיים משחק עם שישיית שופטים בליגת העל? התשובות בפנים

ב-2 לדצמבר, במחזור ה-12 של עונת 2012/13, הצטרפה ליגת העל הישראלית באופן רשמי לטרנד החם שמובילה אופ"א בשנים האחרונות. הדרבי החיפאי שהתקיים באותו יום נוהל בפעם הראשונה על-ידי שישה שופטים - כשלצוות הרגיל (שופט ראשי, שני קוונים ושופט רביעי) הצטרפו שני שופטי רחבה. מאז משובצים שופטי הרחבות למספר משחקים נבחרים מכל מחזור ליגה, כשבמהלך משחקי הפלייאוף הם צפויים לקחת חלק בכלל המשחקים. על התרומה המקצועית של שופטי הרחבה להחלטות השיפוטיות אפשר להתווכח ארוכות. כך למשל בשבת האחרונה, צוות מוחות שכלל את איתן תבריזי, אלי חכמון, לירן וקסברגר, איתן שמואלביץ', דוד אליאס ושוקי קודיש עשה לאיגוד השופטים בושות במהלך המשחק בין מ.ס אשדוד למכבי ת"א (0-1), כולל בשער הניצחון של יא-יא פטי שנכבש מנבדל ברור.

בכל אופן, דבר אחד ברור לגבי התוספת של שופטי הרחבות: היא מגדילה באופן משמעותי את תקציב ההוצאות של ההתאחדות.

שופטי ליגת העל מקבלים העונה שכר על-פי המפתח הבא: 2,160 שקל ברוטו לשופט ראשי עבור כל משחק שהוא מנהל; 1,080 שקל לכל אחד מהקוונים; 1,080 שקל לכל אחד משופטי הרחבות; 750 שקל לשופט הרביעי. המשמעות: דמי השיפוט למשחק עם צוות שיפוט מורחב מזנק למחיר כולל של 7,230 שקל, עלייה של 42% לעומת צוות "רגיל". העניין הזה מן הסתם ייקר גם את תקציב איגוד השופטים שנחשב לחלק כבד מאוד בתקציב ההתאחדות לכדורגל, ומהווה כ-20% מהוצאות ההתאחדות, אחרי שכבר חצה מזמן רף של 15 מיליון שקל בשנה.

***

האם אפשר להתפרנס משיפוט בליגת העל? כן. בטח בהתחשב בעובדה שמדובר אצל כל השופטים בהשלמת הכנסה ולא בג'וב היחיד שלהם. שכרם של שופטי ליגת העל בעונת 2012/13 מורכב, מלבד אותם תשלומים עבור כל משחק, גם משכר בסיס חודשי של 1,500 שקל ברוטו. בנוסף נהנים השופטים מהחזרי נסיעות (1.5 שקל לקילומטר), מדמי אש"ל עבור משחקים שהם מנהלים במרחק של יותר מ-80 ק"מ מביתם, וכמו כן, הם מקבלים את כל ההפרשות הסוציאליות, לרבות ביטוח מנהלים. וכך, שופט ראשי שמנהל שני משחקים מליגת העל בחודש ומקבל עוד שיבוץ כשופט רביעי, יכול להגיע לשכר של קרוב ל-7,000 שקל, לפני החזרי הוצאות. לא רע עבור עבודה משלימת הכנסה.

אוראל גרינפלד הצעיר הוא השופט שנכון לעכשיו הכניס את הסכום הגבוה ביותר בעונת 2012/13 משיפוט - 27,600 שקל עבור המשחקים שניהל בליגת העל (לא כולל שכר בסיס חודשי), בזכות שיבוצים לתשעה משחקים מליגת העל כשופט ראשי, שמונה כשופט רביעי, ושניים נוספים כשופט רחבה. אחרי לירן ליאני, עם 26,760 שקל שצבר העונה.

יש להזכיר כי הבינלאומיים מבין השופטים יכולים להגדיל משמעותית את הכנסתם, באמצעות שיפוט בחו"ל. כפי שפורסם ב"גלובספורט", אלון יפת, ששפט העונה שישה משחקים באירופה, קיבל מאופ"א עבור כל אחד מהמשחקים האלו תשלום בסך 2,300 אירו (כ-11.4 אלף שקל), גם זה לפני החזרי הוצאות מלאים.

התשלום עבור שיפוט במשחקים במפעלים האירופיים של אופ"א נקבע לפי קטגוריות האיכות אליהן מחולקים השופטים - כשיפת נמצא בקטגוריה השלישית (מתוך חמש). לירן ליאני, בינלאומי נוסף שנמצא אף הוא בקטגוריה השלישית, שפט העונה חמישה משחקים ממפעלי אופ"א, שהבטיחו לו סך של 11.5 אלף אירו (כ-57.1 אלף שקל).

***

האם השופטים "שווים" את הכסף? הוויכוח בעניין הזה הוא חוצה גבולות. מי שרואה מדי שבוע את השופטים בליגות הגדולות באירופה, שהם לרוב מקצוענים שמרוויחים הרבה יותר מאשר השופטים אצלנו, נחשף לטעויות שיפוט קשות במינונים גבוהים. כך שקשה להאמין שתוספות שכר או הפיכה של שופטי ישראל למקצוענים יוכלו לשנות משהו. באנגליה השכר השנתי לשופט בפרמיירליג עומד לפי נתוני 2010/11 על כ-38.5 אלף אירו בשנה, ובנוסף נהנים השופטים האנגלים מ-1,170 אירו עבור כל משחק שהם מנהלים בפרמיירליג; בספרד מקבל כל שופט 6,000 אירו למשחק; בבונדסליגה בגרמניה 3,600 אירו, באיטליה 3,400 אירו, ובצרפת כ-2,750 אירו למשחק.

מנכ"ל איגוד השופטים, יריב טפר, מזכיר כי לשופטים אצלנו יש עבודה יומיומית שוחקת, וכי הם ראויים לשכר שהם מקבלים. "כמות שעות העבודה, במיוחד בקרב שופטי ליגת העל, כוללת חמישה אימוני כושר בשבוע, אימונים מקצועיים (שיפוטיים), הדרכות, חניכות מקצועיות, פגישות עם מאמן מנטלי, פסיכולוג ספורט ותזונאי. סך השעות מגיע לכ-35 שעות שבועיות".

לא בטוח שזה ישפר במשהו את רמת השיפוט, אבל באיגוד השופטים מבהירים כי בכוונתם להמשיך לנסות לשדרג את שכר השופטים. "השאיפה היא כמובן שתהיה התאמה בין רמת המשכורות והתקציבים של הקבוצות המקצועניות, לבין שכר השופטים - שכן קיים פער עצום", אומר טפר. "הדרישות מאתנו צומחות וזה לגיטימי, אך יחד עם זאת, צריך שתהיה גם צמיחה בגזרת השכר ולשם אנחנו שואפים".

***

בין אופ"א לפיפ"א קיימת מחלוקת גדולה סביב עתיד השיפוט בכדורגל. בעוד נשיא אופ"א, מישל פלאטיני, דוחף כבר כמה שנים את רעיון שופטי הרחבות, ומתנגד נחרצות להחדרת אמצעי עזר טכנולוגיים לשופטים - בפיפ"א לא ממהרים ליישם את הרפורמה של הצרפתי, שממדי הצלחתה בכדורגל האירופי עדיין שנויים במחלוקת. בפיפ"א כבר הצהירו כי במהלך מונדיאל 2014 יוכלו השופטים להיעזר ב"טכנולוגיית קו-השער", שכבר נוסתה במהלך משחקי גביע העולם לקבוצות שנערך בחודש שעבר ביפן, בהשראת שיטת "עין הנץ" שכבר עובדת שנים ארוכות בהצלחה בסבב הטניס העולמי.

ניסוי שופטי הרחבות של אופ"א החל בעונת 2009/10, ובקיץ האחרון אושר לשימוש קבוע, באופן רשמי, על-ידי מועצת הכדורגל הבינלאומית (IFAB), המורכבת מנציגים של התאחדויות הכדורגל המייסדות של המשחק - וויילס, אנגליה, סקוטלנד, צפון אירלנד ופיפ"א - והיא הגוף העליון בכדורגל העולמי לאישור שינויים בחוקת הכדורגל.