השפן האחרון של הקוסם

המהלך של נתניהו מציב את טירוף מחירי הדיור במרכז תשומת הלב

רקע הכרחי: מינהל מקרקעי ישראל הוא הגוף הביצועי הכפוף לשר השיכון, ותפקידו הבלעדי הוא שיווק קרקעות ושמירה עליהן. מועצת מקרקעי ישראל היא הגוף המתווה למינהל מדיניות קרקעית ומפקח על עבודתו. במועצה 9 חברים, נציגי משרדי הממשלה וקק"ל. היו"ר, שר השיכון, קובע את סדר היום ומחזיק בקול כפול. במועצת מקרקעי ישראל מתקבלות החלטות עקרוניות, למשל על קרקע חקלאית, הנחות במכרזים וקריטריונים לזכאות לדיור בר השגה. המינהל אמור ליישם את המדיניות ואת ההחלטות שמתקבלות במועצה.

המיועד לתפקיד יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, משה כחלון, בונה את ביתו בחיפה (וגר בינתיים בשכירות בעתלית), וחווה על בשרו כמה מסובך ואיטי תהליך התכנון והבנייה. בשוק הסלולרי אפשר לבצע רפורמות בקצב דיגיטלי, אבל את מחירי הדירות לא מורידים בשנה ולא בשנתיים. כחלון לוקח סיכון תדמיתי ענק.

גם אריאל אטיאס השתבח בפועלו בשוק הסלולר, אבל נכווה בנדל"ן. המסר של בנימין נתניהו לאטיאס הוא אחד: נכשלת. הן כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל והן כאחראי על ביצועי שיווק הקרקעות של המינהל, שבו הרפורמה עדיין לא מומשה. אטיאס מתגאה בנתוני שיווק קרקע גבוהים, אבל כשסופרים את המכרזים שמומשו ויצאו לביצוע בפועל - המספרים נמוכים בהרבה, ובשנת 2012 ספק אם יגיעו ל-20 אלף יח"ד.

נתניהו מסנדל סופית את המו"מ הקואליציוני מול ש"ס ומסבך את התמונה. אחרי שהתחייב שתיקי השיכון והפנים יוצאו מידי ש"ס, מינוי כחלון הוא בעצם הדחת שר השיכון מתפקיד יו"ר המועצה. כחלון הוא שיקבע את סדר היום של מועצת מקרקעי ישראל וידווח לממשלה כולה ולא לשר השיכון. את החקיקה אפשר להעביר אחרי הקמת הממשלה הבאה.

פיצול הסמכויות והשליטה בין המינהל לבין המועצה מזמין צרות. בכך גם נפתח שוב הדיון, איזה שר בדיוק צריך להיות אחראי על המינהל. קיימת סכנה, שהטלטלה בגופי הנדל"ן החשובים עלולה ליצור אי ודאות והססנות של קבלנים בביצוע פרויקטים.

המהלך של נתניהו מציב את טירוף מחירי הדיור במרכז תשומת הלב הציבורית, כפי שצריך להיות, ובעיתוי מדהים: יום לפני שהמצביע הולך לקלפי. האם המצביע יאמין לו או יגחך בבוז מול השפן האחרון של הקוסם?