המצור על יאיר לפיד

את הכף בבחירות הכריע מעמד חדש, מעמד הפועלים החדש

שורות אלה נכתבות כאשר תוצאות האמת של הבחירות לכנסת ה-19 טרם פורסמו, אבל כבר עכשיו ניתן להצביע על המנצח הגדול של המערכה: המעמד העובדים החדשים במרחב העירוני הישראלי.

זו הקבוצה אשר קבעה את תוצאות הבחירות, בהשפעה ישירה של המחאה החברתית של קיץ 2011. זו הקבוצה אשר הפכה את בנימין נתניהו לפוליטיקאי שחי על זמן שאול, ואת מפלגתו לגוף פוליטי אשר עתידו לא ברור.

צריכים להדגיש כי לא מדובר בתופעה חולפת. קבוצת השכירים העירוניים היא שתמשיך לתת את הטון גם בשנים הקרובות, והיא שתקבע את גורל המערכת הפוליטית בעתיד. את כוחה של הקבוצה הזו אפשר להדגים על יד עובדה אחת פשוטה: לולא הופעתן של מספר רשימות קיקיוניות, הבחירות של יום ג' היו מסתיימות בתיקו פוליטי.

עמוד השדרה של הפוליטיקה הישראלית היא מעתה עירונית, שכירה, זועפת במידה לא מבוטלת ומלאת פחדים לגבי עתיד חבריה. כל זה תורגם, הפעם, להצבעה אשר עדיין מסרבת להסכים לחלוטין להגדרות המגובשות שהוצעו לו על-ידי השמאל, או אפילו על-ידי מפלגת העבודה. בינתיים, רבים מאותה קבוצה צעירה מוכנה לסמוך על הקביעות של יאיר לפיד, אשר מציע מעין השתלבות בכללי המשחק הקיימים, תוך שינויים והתאמות.

הבעיה היא שנוסחאות לפיד יתגלו, כבר בעתיד הקרוב, כלא מסוגלות להתמודד עם העולם הממשי. ראשית, תקציב המדינה יחייב תשובות מהירות לגבי סדר עדיפויות , שיעורי מיסוי וקיצוצים בהוצאה אזרחית. כל זה יתרחש על רקע האטה בפעילות הכלכלית אשר תקשה על מציאת נוסחאות מעורפלות בכל הקשור למדיניות הכלכלית של הממשלה.

כמו כל מפלגות המרכז לפניה, גם זו של לפיד תתחיל, מהר מאד, למצוא את עצמה במעין "מצור" על ידי אותה קבוצה אשר העלה אותה לגדולה בבחירות. הפעם, בניגוד למה שקרה עד ליום ג', יהיו מחוץ לקואליציה מפלגות אשר יציעו פתרונות אחרים, רדיקלים יותר, וחורגות מכללי המשחק הקיימים.

ההנחה הבסיסית של קביעה זו היא שאנו נכנסים, בישראל ובעולם המתועש, לעידן של ציפיות נמוכות ומתחים חברתיים מוגברים. בעולם כזה אנו רק נראה התגברות של מאבקים מקומיים, במקומות עבודה, בשכונות ורשויות מקומיות, באוניברסיטאות ובבתי ספר אשר יחרגו מאותה מסגרת מצומצמת של "מאבק נגד יוקר המחיה" . מתחים אלה הם שיגדירו סדר יום שלא ניתן יהיה להכיל אותו בנוסחאות הכלליות של לפיד.

ישראל היא חלק מתהליך רחב הרבה יותר, בו נאמנויות פוליטיות מוגדרות מחדש במהירות עצומה. מה שעומד להכרעה היא למצוא כללי משחק חדשים, אשר יעצבו מחדש את אופייה של החברה הישראלית. עבור אותו שכבה צעירה של עובדים עם ביטחון תעסוקתי קטן, ועם לא מעט טענות כלפי השיטה הכלכלית הנוכחית, כל ממשלה אשר תקום חייבת לספק תשובות מהירות. הבעיה היא לא יאיר לפיד, ולא בנימין נתניהו נשמעים כמי שיש בידם תשובות לתביעות אלה.