הצלחת לפיד: תופעה לא בריאה

היום זה הוא, לא מסוכן, אפילו חיובי. מחר זה יהיה מישהו אחר

ההישג של יאיר לפיד הוא מרשים, זו עובדה, וזה כמובן נכון. לבוא לפוליטיקה בפעם הראשונה היישר אל המקום השני בין המפלגות במדינה; להיות כבר בהתחלה גורם מכריע בכל דבר שקשור לעתיד המדינה, ביטחונה, מצבה הפיננסי, חינוך ילדיה. לכל דבר, בעצם. כן, זה הישג - ללפיד. ולמדינה?

בוודאי יהיו כאלה שיאשימו אותי עוד מעט בחוסר פרגון. אז אומר כמאמר ברוטוס על יוליוס קיסר: אני בהחלט מפרגן ללפיד, אבל אני מפרגן למדינה יותר.

איש ממוצע למדי

לפיד הגיע לפוליטיקה משום מקום. כלומר, מהתקשורת; מבחינת ניסיון בעשייה וחוכמת חיים, זה פחות או יותר שום מקום, או מקום מרוחק מאוד. מבחינה אישית, אצל לפיד רב החסר על הקיים. השכלתו מוגבלת, אינה רחבה והוא לוקה בשטחיות. אין לו תעודת בגרות, מה שלא מנע ממנו להביע את רצונו להיות שר החינוך (מה שמלמד כי לא רק התעודה חסרה לו, אלא גם הבגרות). הוא מטיף לשוויוניות בנטל, אבל את הנטל (הצבאי??) שלו הוא נשא בעיתון "במחנה". בסך הכול, איש ממוצע למדי.

(מי שמבקש להיווכח בדברים, ולהכיר את אופיו של לפיד, צריך להיכנס ליו-טיוב ולחפש את המונולוג הקלסי של העיתונאי ב. מיכאל, שבו חשף את התכונות הללו של לפיד. חובה).

לא אדם מסוכן

אדם כזה קיבל כל כך הרבה קולות, עד שכבר מדובר בו כמועמד לראשות הממשלה בבחירות הבאות, ואולי לפני כן? זו תופעה ללא ספק מדהימה. אבל באותה מידה היא גם בעייתית, שלא לומר מסוכנת. היום זה לפיד, וזה בפירוש לא נורא. הוא אמנם אדם לא משובח באיכויותיו, אבל בוודאי לא מסוכן לאף אחד. אדם חיובי, בסך הכול. רוצה את הדברים הטובים והנכונים. הוא מסוג האנשים שאם לא יועילו בטח לא יזיקו. ויש סיכוי שבכל זאת יביא תועלת כלשהי במקום כלשהו.

היום לפיד הוא המצליחן המטאורי, מחר זה יכול להיות אדם אחר. פחות חיובי. ואולי ממש שלילי. פשוט משום שהוא יהיה אטרקטיבי, נחמד, כזה שלא מרגיז. אנשים לא ממש יבדקו מה יש בו, ואנחנו עלולים לקבל, נגיד, ימני קיצוני - אבל נחמד; או שמאלני הזוי - אבל נחמד.

ניצחון ה"קוליות"

למה קיבל לפיד יותר משלי יחימוביץ'? הרי היא הרבה יותר משכילה, חרוצה ובעלת איכויות מנהיגותיות עדיפות. אז למה? הקוליות. השילוב הקטלני בין מראה נאה להתנהלות נון שלאנטית כזאת. לאובמה יש את זה, לקלינטון, גם ללפיד. יחימוביץ' היא הרבה דברים, אבל קולית היא לא. ואולי זה מה שהוריד ממנה כמה מנדטים שניתנו ללפיד הקול.

ייתכן, כמובן, שיתברר שלפיד מתפקד כפוליטיקאי מצוין. הלוואי. אבל זה לא משנה את העובדה שהתופעה שהצלחתו מייצגת לא בריאה - למדינה, לדמוקרטיה.

השיח החדש של עופר שלח

אם אנחנו כבר בעניין של יש עתיד, אז גם לעופר שלח מגיע קטע, אחרי הכול הוא עבד נורא קשה על המיקרופונים והמצלמות. "שיח חדש" הייתה הגדרה שהוא חזר עליה פעמים רבות. מה שהזכיר לי שיחה איתו לפני כמה שבועות. זה היה בעניין טענה שהושמעה נגדו על שהגיש משדרי ספורט בעת מערכת הבחירות.

שאלתי מה יש לו לומר על טענה זו, וקיבלתי מקלחת: "מה זה, כבר מלכלכים?" אמרתי לו: "מלכלכים? עוד לא נהיית חבר כנסת, וכבר ביקורת עיתונאית זה לכלוך אצלך? שכחת כבר את הביקורות הלא פשוטות שאתה כתבת ושידרת נגד פוליטיקאים? גם אלה היו לכלוכים?" אז אני מקווה שלא לשיח הזה שלח מתכוון, כי זה שיח ממש לא חדש אצל פוליטיקאים.