זה מעולם לא קרה: מאזן הפד בארה"ב הגיע ל-3 טריליון דולר

כלכלן בכיר לבלומברג: "אנחנו נכנסים לטריטוריה לא מוכרת. גם אם הכסף יזרום לוורידים של המערכת הפיננסית ולכלכלה הריאלית, זה מותיר אותנו עם הרבה סיכונים"

מאזן הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי בארה"ב) הגיע לשיא של 3 טריליון דולר בעקבות רכישות האג"ח הבלתי פוסקות שהחלו ב-2008 בשל המשבר הכלכלי בארה"ב. מעולם בהיסטוריה של ארה"ב לא היה מאזן הפד כה גבוה, וההשלכות אינן ידועות אך הפד יצטרך להתמודד עימן בשנים הקרובות. במילים אחרות, מדובר ככל הנראה בניסוי המוניטרי הגדול ביותר בהיסטוריה המודרנית.

הפד ביצע מספר תוכניות של רכישות אג"ח ממשלתיות ומגובות משכנתאות, ובחודשים האחרונים החל לרכוש אגרות חוב ללא הגבלת זמן או כמות, בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש. המטרה: להאיץ את קצב הצמיחה ולהוריד את שיעור האבטלה העומד היום על 7.8%.

"אנחנו נכנסים לטריטוריה לא מוכרת", אומר לסוכנות בלומברג כלכלן בכיר בבנק BNP פאריבה, שעבד בעבר בפד. "גם אם הכסף יזרום לוורידים של המערכת הפיננסית ולכלכלה הריאלית, זה מותיר אותנו עם הרבה סיכונים".

לפי נתונים שפורסמו בארה"ב, בשבוע החולף התנפח מאזן הפד ב-48 מיליארד דולר נוספים לרמה של 3.01 טריליון דולר נכון ל-23 בינואר. הנתונים פורסמו במקביל לסגירת יום חיובי נוסף בשוק המניות האמריקני, כאשר מדד S&P 500 בשיא שלא נראה מאז דצמבר 2007.

החשש הגדול הוא מיצירת בועות נכסים בשווקים, שכן ריבית אפסית לאורך זמן רב בשילוב עם תוכניות תמרוץ מוניטריות בדמות רכישות אג"ח גורמות לעלייה בערך נכסים כגון ני"ע מסוכנים (מניות, אג"ח "זבל") ובמחירי הסחורות, ומכאן החשש מהתפרצות אינפלציה בעתיד ומהגדלת הסיכונים בקרב משקי בית ובנקים.

למרות החששות, הפד צפוי להמשיך לנקוט מדיניות אגרסיבית שכן שיעור האבטלה נותר גבוה גם 3.5 שנים לאחר היציאה מהמיתון בארה"ב. בפד סימנו יעד של 6.5% באבטלה כיעד בו יתחילו לסגת מהמדיניות המוניטרית המרחיבה, או לחלופין אם ליבת האינפלציה תחרוג מ-2.5%.

"אין דוגמאות בהיסטוריה בהן הפד ביטל את כל המעצורים בדרך להזניק את הכלכלה", אמר לבלומברג כלכלן בכיר בבנק אוף אמריקה. "זה מהפכני".

בוול סטריט נזכרים בפעם האחרונה בה הפד נקט פעולות קיצוניות כל כך: פול וולקר, יו"ר הפד ב-1979-1987, הקפיץ את ריבית הבסיס במשק ל-22% (לעומת 0% היום) על מנת לרסן את ההיפר-אינפלציה שהגיעה לכמעט 15% בסוף שנות ה-70. כעת, הקיצוניות עברה לצד השני כאשר ברננקי מחזיק ריבית אפסית ורוכש אג"ח במטרה להחזיר כמה שיותר אמריקנים לעבודה, מבין 12.2 מיליון המובטלים.