בכיר בפנטגון: יש תוכניות לתקיפת איראן, זה לא צריך להפתיע

במקביל, ה-FBI מגביר את הלחץ על חשודים בהדלפות למדיה על תוכנית סטאקסנט האמריקנית-ישראלית לחבלה בצנטריפוגות של איראן ■ "רק קבוצה קטנה של אמריקנים וישראלים ידעו על התוכנית"

פקיד בכיר במשרד ההגנה של ארה"ב אישר, באופן לא רשמי, את דברי שר הביטחון, אהוד ברק, על קיום תוכניות אמריקניות מפורטות לתקיפת מתקנים גרעיניים באיראן. כך מוסר היום (א') "ניו-יורק טיימס".

ברק, שרואיין לאתר "דיילי ביסט", אמר, כי "לפי הוראת הבית הלבן הכין הפנטגון אזמלי מנתחים מתוחכמים למדי, מדויקים, מדויקים ביותר; לכן, לא מדובר על ברירה בין מלחמה גדולה עם איראן לבין אי התקפה על איראן. במצב מסוים, אם הגרוע מכל ייתרחש, ייתכן שיהיה מבצע כירורגי".

"ניו-יורק טיימס" מציין כי משרד ההגנה סירב להגיב על הדברים, אך פקיד בכיר בפנטגון אמר: "צבא ארה"ב מכין כל הזמן תוכניות לטווח של אפשרויות שעימן עלולה ארה"ב להתמודד ברחבי תבל, והתכנון שלנו מפורט למדי לעיתים קרובות. זה לא צריך להפתיע אף אחד".

ברק לא ציין מהם ה"איזמלים" שהפנטגון מכין, אך ה"טיימס" מציין כי הבית הלבן, משרד ההגנה וסוכנויות המודיעין הכינו שורת אופציות שעשויות להאט, אם כי, קרוב לוודאי, לא לבלום כליל, את תוכנית הגרעין האיראנית. שורת האופציות הראשונה, "משחקים אולימפיים", היא תוכניות למתקפות סייבר נגד מתקני העשרת האוראניום של איראן. אחת מהן היתה תוכנית "סטאקסנט", מפיתוח משותף של ארה"ב וישראל, שחיבלה בצנטריפוגות העשרת האוראניום.

שורת האופציות השנייה היא מבצעים חשאיים לשיבוש אספקת האוראניום למתקני ההעשרה, או פגיעה פיזית במתקנים עצמם. המטרה המרכזית, כידוע, היא המתקן התת-קרקעי פורדו, מתחת לצלע הר. ארה"ב הוסיפה באחרונה לארסנל שלה פצצה רבת עוצמה לפגיעה במטרות תת-קרקעיות משורינות.

"ושינגטון פוסט" מוסר היום כי ה-FBI מגביר את לחציו על פקידי ממשל בכירים בעבר ובהווה, שחשודים במעורבות בהדלפות מידע על תוכנית סטאקסנט לעיתונים בארה"ב. החקירה החלה ביוני אשתקד ביזמת שר המשפטים, אריק הולדר, לאחר שכמהעיתונים פרסמו ידיעות מפורטות על התוכנית.

לפי הידיעה ב"פוסט", החוקרים בוחנים "כל אחד, לרבות אנשים בצמרת... ישנם אנשים רבים שסוכנויות ממשלתיות יצרו עימם מגע".

ממשל אובמה העמיד עד עתה לדין 6 פקידים שנחשדו בגילוי מידע מסווג לאנשים לא מוסמכים, בדרך כלל עיתונאים, יותר מכל הממשלים האחרים יחדיו. אך החקירה בהדלפת מידע על סטאקסנט מתמקדת בפקידים הבכירים ביותר והיא עלולה לסבך כמה פקידים רמי-דרג בממשל. המידע על תוכנית סטאקסנט הוגבל לקבוצה קטנה ביותר של אמריקנים וישראלים והוא חולק על סמך הצורך לדעת בלבד.

חוקרי ה-FBI ותובעים כבר ראיינו כמה פקידים בכירים בעבר ובהווה בקשר להדלפות סטאקסנט, ובמקרים מסוימים הציגו לפניהם ראיות על פרטי התקשרויות שלהם עם עיתונאים. החוקרים עשו ניתוחים אינטנסיביים של חשבונות אי-מייל וטלפון של הפקידים הבכירים במאמץ לדלות פרטי התקשרויות עם עיתונאים.