משימה מס' 1

אם רה"מ רוצה לראות שינוי בצמיחה ובאבטלה - יש לי עצה אחת בשבילו

אפשר להקצין ולומר כי מבחינת שוק המט"ח המקומי תוצאות הבחירות היו בבחינת "כסף על הרצפה". ניצחון לגוש השמאל והדולר היה מזנק; ניצחון ברור לגוש הימין והשקל היה מתחזק מיידית. ניתן היה לראות זאת בבירור מיד עם היוודע תוצאות המדגם. משנודעו התוצאות המפתיעות נחלש השקל במסחר בניו-יורק, אולם ככל שנקפו השעות וכשהתברר כי אף אחד לא מתכנן "פוטש" לנתניהו, ההסתערות על השקל לא איחרה להגיע.

חשוב מאוד לציין כי מבחינת הפעילות הריאלית של המשק יש עודפי ביקוש משמעותיים למט"ח, כפי שמשקף הגירעון המסחרי. ביקושים אלה מתאזנים במקרה הטוב על-ידי חשבון ההעברות ובשפה הפשוטה - "השנור". הטענה שעודפי הגז ישנו את המאזן המסחרי תהיה תקפה רק בהמשך הדרך (שנה-שנתיים ואולי אפילו שלוש). השינויים החדים שכיוונם כמעט אחיד בשנים האחרונות - התחזקות השקל - הם תולדה של פעילות ספקולטיבית רחבת היקף בניצוחם של הבנקים הזרים ובשיתוף-פעולה שצובר תאוצה מצד גורמים מקומיים.

האם הכול כאן הופך להיות כל-כך טוב? הלוואי, אולם את הספקולנטים זה ממש לא מעניין. אנחנו בסך-הכול עוד יעד אטרקטיבי על מפת הפעילות העולמית. הבנק המרכזי פועל ברכות, האוצר נהנה ממסיבות הקוקטיילים הנוצצות שמשבחות ומפארות את פועלו ואת הכלכלה הישראלית (חבל רק שבאינטל לא שמעו על זה כשהחליטו לפתוח מפעל באירלנד ולא בישראל - איך העזה האימפריה הישראלית לתת להם מענק כה זעום?). כל עוד התחזקות השקל נמשכת, נוספים מיליונים רבים לכיסם וכל תירוץ מתקבל בברכה.

מבחינתם, לא רק שנתניהו ימשיך; אם תשאלו אותם, שטייניץ היה שר האוצר הטוב בישראל מאז ומעולם ומבחינתם הוא ראוי להמשיך. בינתיים המשק סובל וכל אחוז תיסוף רק יגביר את הסבל, יקטין עוד יותר את הצמיחה ויגביר את האבטלה.

הנתק ששרר בין בנק ישראל והאוצר משחק לידי הספקולנטים והפוזיציה אותה מחזיקים רובם. בנק ישראל מוגבל בנקיטת צעדים נוספים אם כי רמז כבר על נכונותו להתערב בשוק המט"ח במידה ויראה זאת לנכון. אני סבור שהרגע בו זה יקרה קרב והולך. על הצעדים האפקטיביים ביותר שישפיעו על השוק אחראי האוצר. הטלת מס על תנועות הון ממנה כנראה לא יהיה מנוס (לפחות זה יקטין את הגירעון ותידרשנה פחות העלאות מיסים על גבינו), הינה הצעד הנכון ומחויב המציאות.

גם באירופה נעשה צעד ראשון בכיוון זה. לאירופאים ששותקו עד כה על-ידי בריטניה וארה"ב, שהתנגדו נמרצות לכל מגבלה שתוטל על הגופים הפיננסיים (מעניין למה), נמאס להיות קורבן חינם. לאחר כשנתיים של ויכוחים אינסופיים הוטל "מס רובין הוד" שיגבה מהבנקים על פעילות בשווקים הפיננסיים. זה עדיין לא מס על תנועות הון כפי שנקטה בו בהצלחה מרובה ברזיל ששר האוצר שלה הבין כי אם אין אני לי מי לי, אולם הכיוון ברור.

כשאנו מביטים על התחזקות האירו בתקופה האחרונה וכשראשי הגוש מתחילים להבין שהתחזקות זו מאיימת על ניסיונות ההתאוששות של הגוש ומתחילים לפעול, אפשר לומר שהם מכשירים את הקרקע לפעילות דומה גם אצלנו.

המלצתי הראשונה לראש הממשלה הנבחר: חתור לשיתוף פעולה מלא בין האוצר ובין בנק ישראל. זה חשוב לך וזה חשוב למשק הישראלי. אם אתה רוצה לראות שינוי מגמה בגרף הצמיחה והאבטלה, זהו התנאי הראשון.

• יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

• yf@energyfinance.co.il

• אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

• החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד