היזם שמעון אקהויז: "תמיד ידעתי לשלוח את היד לכיס"

היזם הסדרתי שהקים את לומניס וסינרון מדבר על חממת המכשור הרפואי החדשה שהקים: "אני נמצא בשיחות עם מגוון גורמים אסטרטגיים ומאמין שבסופו של דבר ייכנס שותף"

במכרז הראשון לבחירת החממות הטכנולוגיות החדשות, שהסתיים באחרונה, השתתפו לא מעט גורמים מסקרנים, בהם היזם הסדרתי שמעון אקהויז שעוסק בתחום המכשור הרפואי. אקהויז הקים את ECS (היום לומניס) ואת סינרון, שתיים מבין החברות המובילות בתחום האסתטיקה הרפואית. הוא היה אחד המשקיעים הראשונים בחברת וונטור, אשר עוסקת בתחום הקרדיולוגיה, שנמכרה ב-325 מיליון דולר תוך שנים ספורות מאז הקמתה. הוא משקיע פרטי מעורב מאוד בשש חברות מכשור רפואי צעירות, כך שהקמת חממה הייתה מבחינתו צעד די מתבקש.

"הבנתי שבעצם הפעלתי עד היום חממה, אבל בלי ליהנות מרוב התנאים שהמדינה מציעה", אומר אקהויז בראיון ל"גלובס". למרות שמדובר בהתפתחות טבעית לכאורה, ההחלטה לא הייתה טריוויאלית. "האתגר הגדול בחממות הוא לדעת להביא את מימון ההמשך. עם זאת, אני תמיד ידעתי לדאוג להשקעות המשך בחברות בהן השקעתי בשלב הסיד וגם לשלוח בעצמי את היד לכיס".

הוא מוסיף כי: "המדינה נותנת היום, בעקבות רפורמת החממות, תנאים טובים מאוד לזכיינים בחממות - בתנאי שלא יקרה חלילה משהו עם התקציב". הוא מציין גם כי מלבד החממות, אין היום כמעט גורמים שמשקיעים בחברות צעירות מאוד, בוודאי לא קרנות הון הסיכון. לכן חממה היא היום ברירת מחדל עבור פרויקטים טובים. "נהיה מאוד סלקטיביים בבחירה", הוא אומר.

אקהויז מתכנן לגייס לחממה 4-5 חברות בשנה, ולהמשיך ללוות את החברות שיתגלו כראויות. למרות ההצלחה בסינרון והסיבוב המזהיר בוונטור, סביר להניח שאקהויז לא יממן את כל החברה מהונו הפרטי. "כרגע אני מפעיל את החממה לבדי, אבל אני נמצא בשיחות עם מגוון גורמים אסטרטגיים", הוא אומר, "ומאמין שבסופו של דבר ייכנס שותף".

התמקדות במכשור רפואי

מבחינת תחומי העניין של החממה, הוא מציין כי היא תתמקד במכשור רפואי, ולא בפארמה, אך ייתכנו השקעות במוצרים בתחום הביוטק המשולבים במכשור רפואי. תחום האסתטיקה מעניין כמובן, וגם תחום פחות מזוהה עם אקהויז - הטלה-רפואה והרפואה המותאמת אישית - קורץ לו, "אבל נשקיע בכל תחום בתוך המכשור הרפואי".

באשר למורכבות החברות הוא אומר: "זה נכון שבעבר הייתה לי הצלחה עם חברות שדרשו מסלולים רגולטוריים קצרים והשקעה יחסית מעטה עד תחילת המכירות. זו המומחיות שלי, אבל פה ושם עבדתי גם עם חברות שדורשות השקעה רבה יותר ואנחנו יכולים לעשות גם את זה".

באשר לחברות הקיימות בהן השקיע, הוא מציין את טוליפ, שעוסקת בתחום מניעת ההשמנה באמצעות גלולה שמתנפחת בקיבה ורפיד, אשר עוסקת בתחום השבץ, נמצאות היום שבשלב הניסויים הקליניים. את ההשקעות הנותרות הוא מעדיף לא לחשוף.

בסיכום הוא אומר: "אנחנו מתעניינים להמשיך לרכוש חברות ישראליות. לא חברות שהן more of the same, דומות לנו במוצריהן, אבל חברות חדשנות - בהחלט".