הבנקים באירופה מחזירים הלוואות - החוב האירופי לאן?

ב-30 לחודש צפויים כ-278 בנקים להחזיר הלוואות בהיקף של 137 מיליארד אירו לבנק האירופי ■ רון אייכל ממיטב: "שומרים על גישה חיובית ביחס לחוב האירופאי"

החל מסוף החודש, בנקים באירופה יוכלו להשיב לבנק המרכזי האירופי את כספי ההלוואות שניתנו להם על ידי הבנק, במסגרת התוכנית להגברת הנזילות (LTRO) שהשיק ה-ECB בחודש דצמבר 2011. במסגרת המהלך, נזכיר, זכו הבנקים ליותר מטריליון אירו של הלוואות לטווח קצר, וזאת במטרה להגביר את הנזילות ולהשיב את אמון המשקיעים למערכת הפיננסית באירופה.

לפי תנאי ההלוואה, יוכלו הבנקים להשיב את כספי ההלוואה, שניתנה לטווח של עד 3 שנים. כעת, ב-30 לחודש צפויים כ-278 בנקים להחזיר הלוואות בהיקף של 137 מיליארד אירו.

"כפי הנראה, הכספים החוזרים הם ממדינות שבהן עלויות המימון של הבנקים פחתו והם יכולים לגייס בשוק בריבית נוחה", מסביר רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב. "השיפור בסביבת הביא לידי כך שהבנקים הדירוגים הגבוהים יכולים לגייס הון לטווחים קצרים בריביות שהן נמוכות מאשר הריבית שהם משלמים לבנק המרכזי. יתר על כן, ייתכן כי חלק מהבנקים פודים את ההלוואה על רקע העובדה כי הם לא מוצאים שימושים לכספים אלו ועודף ההון יוצר בעיית רווחיות".

לדבריו, "באופן כללי, ניתן להניח כי בבנקים במדינות הולנד, גרמניה צרפת ואוסטריה הם מבין אלו שהחלו להחזיר כספים. מנגד, ניתן להניח כי בנקים במדינות כגון ספרד, פורטוגל, יוון, אירלנד ואפילו איטליה אינם מבין אלו אשר פודים את ההלוואה".

"החזר הכספים של ה-LTRO אולי מסמן עלייה צפויה בהיצא איגרות החוב של הבנקים, אולם להערכתנו ההשפעה הגדולה היא לחיוב, תוך השבת אמון של המשקיעים באיגרות החוב של הבנקים בפרט ושל החוב הקונצרני בפרט, לכן אנו שומרים על גישה חיובית ביחס לחוב האירופאי", סיכם.