רבי ג'ו כפרה הולך לתיאטרון: קובי אוז מעלה מחזמר - "פרח השכונות"

קובי אוז - הכותב והמנהל המוזיקאלי של "פרח השכונות", אומר בראיון ל"גלובס": "השנים שבהן נוצר המחזמר, היו תקופת שינוי והתחדשות בחיי האישיים"

"הפגישה הראשונה ביני ובין גל פרמן, שהפך לבסיסט להקת טיפקס, התרחשה כששנינו צפינו באופרת הרוק 'מאמי' בשנת 88' והתחלנו לדבר בהפסקה. זו סגירת מעגל, כי נולדנו באופרת רוק ועכשיו השירים שלנו הפכו בסיס למחזמר", כך אומר הזמר-יוצר קובי אוז על "פרח השכונות", הפקת הדגל של תיאטרון באר שבע לציון 40 שנות פעילות. המחזמר מבוסס על מיטב הלהיטים הגדולים שאוז כתב וביצע במסגרת הלהקה המצליחה שהתפרקה לפני ארבע שנים, אך בניגוד למיזמים דומים שהועלו בארץ בשנים האחרונות ("מרי לו" על-פי שיריו של צביקה פיק, "לילה לא שקט" על-פי שיריו של שלמה ארצי ו"נתתי לה חיי" על-פי שיריו של דני סנדרסון) הוא מתפקד גם ככותב המחזה וכמנהל מוזיקלי.

אוז: "כתבתי בעבר שני ספרים אך מעולם לא התנסיתי בכתיבת מחזה, מה גם שהייתה לי תפיסה די מגובשת לגבי מחזות זמר כמשהו אמריקאי וקצת מלוקק. כשכתבתי את השירים מעולם לא דמיינתי אותם על במה עם להקת זמרים ורקדנים, אבל שנתיים של עבודה אינטנסיבית עם הבמאי ניר ארז גרמו לכך שכיום זה נראה טבעי. הרבה שירים של טיפקס נכתבו במקור כסיפורים קצרים עם דמויות, ומרגש אותי לראות את רבי ג'ו כפרה או את סמי וסומו הופכים לאנשים בשר ודם".

מוכר הניסים

המחזמר "פרח השכונות" מתכתב לכל אורכו (שעתיים וחצי) עם החזרה לשורשים המאפיינת את יצירתו של אוז בשנים האחרונות וכוללת, בין השאר, את המופע ואת שני אלבומי "מזמורי נבוכים" שהקליט בהשראת מזמורים ופיוטים ששמע כילד בבית אביו ז'וז'ו אוזן. שמו המקורי של גיבור המחזמר (שאותו מגלם גיא זו-ארץ) הוא ז'וז'ו בוזגלו. בן למשפחה מרוקאית מעיירת פיתוח בדרום, שאינו מוצא את דרכו בחיים. מנער ביישן שומר מצוות המאוהב בחברתו מהתיכון אורית (לירז צ'רכי), הוא הופך בעידודם של צמד הערסים השכונתי סמי סומו (שלומי קוריאט ועמי אנידג'ר), לנוכל המוכר ניסים לכל מאמין תחת השם רבי ג'ו כפרה, ובהמשך כובש את תל-אביב כיזם מצליח וכוכב מדורי הרכילות ספי קצב.

אוז: "בתיאטרון באר שבע רצו סיפור שמתרחש בדרום, עם דמויות המכילות את כל העממי-צבעוני של התושבים ומדבר בשפת המקום. זה לקח אותי למחוזות שבהם גדלתי, לאנשים שליוו את חיי כילד וכנער.

"שלוש השנים האחרונות, שבמהלכן נוצר המחזמר, היו תקופת שינוי והתחדשות בחיי האישיים. נישאתי לאישה מדהימה (בת שבע מזרחי, אשתו השלישית של אוז, ט.פ), נולדו לי שלוש בנות (תאומות לפני שנתיים ובת נוספת השנה) והתקרבתי לדת ולמסורת. נוצר סיפור על בחור שעזב משפחה ושורשים והפך לכוכב בעיר הגדולה, רק כדי להבין שאין כמו בית אבא, ואני גם מקדיש את המחזמר לאבי שעובדות אמיתיות רבות מחייו שלובות בדמות אבי המשפחה, שאותו מגלם מאיר סוויסה.

"אחד הדברים הראשונים שידעתי שיהיו במחזה זו משפחה, אבל עם כל השאר הסתבכתי הרבה זמן עד שעלה הרעיון על באר עראק שמגלה האב בחצר הבית, ואז שאר חלקי העלילה מצאו את מקומם. זה השלים את הממד המיסטי של אגדת עם שחסר לי. אנשים פשוטים החיים לצד נס, אבל בידם ההחלטה איך להשתמש בו".