למה אמסלם לא נבחר

הוא יצא נגד הרב עובדיה וזכה להזדהות רבה בציבור, אך לא קיבל מנדט אחד. מדוע?

הכוכב האמיתי של הבחירות האחרונות היה, לטעמי, חיים אמסלם - בעיקר בגלל שלא עבר את אחוז החסימה. כולם ידעו מי הוא, מה עשה, מהם כישוריו, העריכו אותו על אומץ לבו הנדיר ביציאתו נגד הרב המר"ן שאחרים מנשקים את נעליו. רבים הזדהו עם פעולותיו ומעשיו של אמסלם, ולמרות זאת הוא לא קיבל 19 מנדטים. אפילו לא אחד.

למה? מה היה חסר לאמסלם כדי להיכנס לכנסת? לא הרבה. לו כל אלה שרצו בו היו מצביעים עבורו, הוא היה עובר בגדול. למה לא הצביעו בשבילו? כי זה "בזבוז קול". כך אמרו. ועדיין אומרים. כלומר, לא בגלל שהוא אינו ראוי, להיפך הוא ראוי מאוד, כל הכבוד, אבל "אין לו סיכוי". אבל למה אין לו סיכוי? מכיוון שאנשים שרצו אותו נמנעו מלתת לו את קולם. מין חד גדיא כזה.

מצפון או חשבון?

אודה ואתגאה - אני הצבעתי עבורו. אנשים אומרים לי "בזבזת את הקול שלך", ואני משיב להם: להצביע על פי הכרתך ומצפונך זה בזבוז? מה אני, מנהל חשבונות? אמרתי לעצמי: "לכל הרוחות, אדם צריך להצביע בהתאם למצפונו ולא על פי חישובים מתמטיים".

"עשה דברים"

בהתחלה גם שאול מופז נתפס כקול מבוזבז, אבל הוא עבר. כלומר היו מספיק אנשים שהחליטו להתעלם מאפשרות הבזבוז במקרה שלו. למה מופז כן ואמסלם לא? כי, שמעתי אומרים, הוא "עשה דברים". איזה? "הוא היה רמטכ"ל, הוא היה שר הביטחון". טוב או רע? אני שואל. לא משנה. הוא "תרם למדינה".

אבל מה שבאמת עבד לטובת מופז היה הנעבעכיות. הוא הציג עצמו כמי שלאחר שירות ארוך בשירות המדינה, עכשיו רוצים לזרוק אותו. זה עבד. "מגיע לו להיות בכנסת", שמעתי מרחמני מופז.

מה יעשה מופז בכנסת? את מה שעשה בכנסת הקודמת, ומאז ומתמיד. הוא יתחמן. יעבור מפה לשם. יצביע כך ואחרת. הכל לפי התמורה הפוליטית האישית שתוצע לו. יום אחד תגיע ההצבעה שבה קולו יהיה חשוב, ואחריה תמצאו אותו במקום טוב במפלגה גדולה. בית לא עוזבים. עוברים איתו ממקום למקום.

מה היה עושה אמסלם בכנסת לו נכנס? הוא היה נאבק נגד התופעות המושחתות והפרימיטיביות שאותן מייצגת ש"ס ושכמותה. הוא היה מהווה תוספת כוח לאלה הרוצים בשוויון בנטל, הוא היה נאבק בתופעת האברכות הפרזיטית. החרדיות שלו הייתה מעניקה לעמדותיו ודעותיו משקל חשוב שהיה מהווה חיזוק לחרדים אחרים החוששים להשמיע קולם.

אבל הציבור עשה את החשבון והחליט שהוא רוצה את מופז הנעבעך התחמן, ולא את אמסלם הלוחם. ויש האומרים (לא אני) שהרוב תמיד צודק. חחח.... הרוב, ברובו, מורכב מאנשים קטנים, מנהלי חשבונות אפורים. זו המסקנה המתבקשת. לדעתי.