2012: כ-300 מיליון שקל נתפסו ו-60 מ' ש' חולטו מעבריינים

נתוני האכיפה הכלכלית לשנת 2012 מתארים עלייה של פי 3.5 מנתוני האכיפה של 2011 ■ בין הרכוש שנפתס וחולט: מזומן, מכוניות פאר, מקרקעין, בעלי חיים, תכשיטים וכו'

נתוני האכיפה הכלכלית לשנת 2012 מתארים עלייה משמעותית, של פי 3.5, מנתוני האכיפה של 2011. על פי הנתונים שפירסם היום (ג') משרד המשפטים, במהלך השנה החולפת נתפסו יותר מ-300 מיליון שקל, ולמעלה מ-60 מיליון שקל חולטו מעבריינים, במסגרת האכיפה הכלכלית המשולבת לזרועות השונות של אכיפת החוק.

במשרד המשפטים אומרים כי "בשנים האחרות הציבה פרקליטות המדינה כיעד מרכזי במסגרת תפיסת עולם חדשה, את הגברת האפקטיביות באכיפה הכלכלית המשולבת כנגד הפשיעה החמורה והמאורגנת, בשילוב עם משטרת ישראל, רשות המסים, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ויתר גופי האכיפה, במטרה להפחית את הכדאיות שבפשיעה, ולצמצם את כוחם הכלכלי ומידת פגיעתם של עבריינים שפעילותם מהווה חסם לתחרות החופשית ולצמיחה הכלכלית".

בשנת 2012 הניבה הפעילות המשותפת של הגופים השונים תפיסות, חילוטים ושומות מס לעבריינים בהיקפים ניכרים. נרשמו תפיסות של רכוש מסוגים שונים, ובין היתר: מזומן, מכוניות פאר, מקרקעין, בעלי חיים, תכשיטים וכו', שהגיעו לסכום כולל של קרוב ל-300 מיליון שקל.

הרכוש שחולט בשנת 2012 במסגרת פסקי דין של בתי המשפט, מגיע לעלות של יותר מ-60 מיליון שקל, לעומת כ-24 מיליון שקל ב-2011. בנוסף, הוציאה רשות המסים שומות מס אזרחיות לעבריינים בסכום של כ-65 מיליון שקל, לעומת כ-3 מיליון שקל בלבד בשנת 2011.

נתונים אלה משקפים עלייה של 250% בשיעור הרכוש, מסוגים שונים, שנלקח מעבריינים בחילוט סופי. כן משקפים הנתונים עלייה בשיעור של למעלה מפי 20 בגובה שומות המס לעבריינים בגין פעילותם הפלילית. יצוין כי הרכוש שחולט בשנת 2012 נתפס בשנים קודמות שכן ההליכים בבתי המשפט אורכים לעתים תקופות ארוכות. בתי המשפט הם הקובעים את שיעורו של הרכוש שמחולט סופית על יסוד הראיות שהוכחו במשפט.

על פי הדין מורים בתי המשפט לבקשת הפרקליטות על חילוט רכוש שמקורו בעבירה או ששימש לביצוע עבירה, או שהוא בשווי רכוש שהולבן על ידי עבריינים. במקרים רבים היקף הרכוש המחולט נמוך מהיקף הרכוש שנתפס, וזאת בשל משכנתאות, שעבודים וזכויות אחרות של "טוענים לזכות" ברכוש התפוס, כגון קרובי משפחה, נושים, ובעלי שעבודים וזיקות שונות לרכוש, המתנגדים לחילוטו לטובת המדינה. במקרה כזה מכריע בית המשפט על פי הוראות הדין.

מטה האכיפה הכלכלית המשולבת שהוקם בפרקליטות מונה רפרנטים מקצועיים וחוליות אכיפה כלכלית במחוזות מרכז ודרום, המתאמים כולם את פעילותם באמצעות "פורום חילוט", המשלב בתוכו גם נציגים מגופי האכיפה השונים. הנתונים החדשים מצביעים על מגמת עלייה משמעותית ומתמשכת בשנים האחרונות, בפגיעה הכלכלית בארגוני הפשיעה, ובמחוללי הפשיעה החמורה בישראל, תוך הגברת האפקטיביות של מערך האכיפה הכלכלית המשולבת.