המבחן של יאיר לפיד: האם יפגע בעובדי המגזר הציבורי?

האיש שמדבר על כך שמעמד הביניים לא יכל לרכוש דירה היום יידרש לנפק הסברים טובים אם ייתן את ידו לעוד פגיעה במעמד הביניים

בימים הקרובים תתחילו לשמוע על "הפטור הכי מעוות במס", כך לפי הגדרת פקידי האוצר, שניתן לעובדים "הכי חזקים" ולאלה שמאוגדים תחת מה שמכונה "הוועדים הגדולים". מדובר בפטור שניתן לתשלום מס על קרנות ההשתלמות, אף שלפי הלמ"ס, כ-55% מהעובדים במשק מחזיקים בקרנות כאלה. בניגוד לפרופגנדה הזולה שעוד תלך ותגבר לאחר הרכבת הממשלה, דווקא העובדים החלשים במשק מחזיקים בקרנות השתלמות. מורים, עובדים סוציאליים, עובדי ייצור, צווארון כחול וצווארון לבן שהמכנה המשותף שלהם הוא דווקא שכר נמוך. לפי ההסכם האחרון בין ההסתדרות לממשלה, אפילו עובדי הניקיון והשמירה במגזר הציבורי יזכו לקרנות השתלמות. עובדים חזקים? עובדים עליכם בעיניים.

פוליטיקה אחרת?

במסגרת קמפיין ההסתה, יספרו לכם כי בזמן ששכר העובדים במגזר הפרטי "קפא" בשנים האחרונות, עובדי המגזר הציבורי קיבלו "תוספות שמנות ונדיבות" - מה שאמור להצדיק ביטול של 1% מהתוספת הרוחבית שאלה אמורים לקבל לפי ההסכם האחרון. מה שלא יספרו לכם זה שלפי הלמ"ס, השכר במגזר הפרטי רשם בשנת 2011 עלייה ריאלית של 0.18% ועמד על 8,724 שקל ברוטו בחודש. השכר במגזר הציבורי גדל אמנם מעט יותר (0.56%), אבל נותר נמוך: 8,202 שקל ברוטו בחודש.

השנה אמנם 2013, אבל רוח התקופה היא 2003. כל מה שחסר עכשיו זה סיפורים על השמן והרזה, המגזר הפרטי הרדוף והשדוף שסוחב על גבו את המגזר הציבורי הגדול והעצל. גם אז היה לפיד בממשלה, טומי לפיד. בתקופתו לא רק שהקפיאו את השכר במגזר הציבורי, אלא שהעובדים נאלצו לשלם מס מיוחד שהוטל על המגזר הזה בלבד, בשם "עידוד הצמיחה". במקביל להפחתה במס החברות, הייתה זו צמיחה מיוחדת במינה, כזו שמעטים הם הנהנים ממנה.

זהו המבחן האמיתי של יאיר לפיד. האיש שמדבר על כך שמעמד הביניים לא יכל לרכוש דירה היום, תוך כדי התרפקות על נסיעותיו בין דאלס לסאו פאולו, יידרש לנפק הסברים טובים אם ייתן את ידו לעוד פגיעה במעמד הביניים. לפיד יצטרך להסביר למורים, אלה שקראו ודאי את מאמריו הרבים על מערכת חינוך אחרת, מה פתאום פוגעים להם בקרן ההשתלמות. בקרן האור שלא מתחילה אפילו לפצות על שכרם העלוב. לפיד יצטרך להחליט האם הוא נציגו של מעמד הביניים, או שמא נציגו של מעמד הביניים מהמגזר הפרטי בלבד. אחרת, איך יסביר לעובד הסוציאלי או לפקיד במשרד הפנים מדוע הם טובים פחות מעובד הבנק או מסוכן הביטוח.

לפיד מקפיד לדבר על פוליטיקה אחרת. הוא בז הרי למה שהוא מכנה "הפוליטיקה הישנה". אבל אם ייתן יד להסתה נגד ציבור עובדים גדול, לחזרה לימי השמן והרזה, תהיה זו פוליטיקה ישנה ומכוערת באריזה חדשה ונוצצת. או במילים אחרות: יש עתיד, אבל לא העתיד שחשבתם.

יו"ר ההסתדרות עופר עיני סירב תחילה להגיב על הפרסומים השונים, אולם בהמשך היום שיגר מסר תקיף: "כפי שכבר הודעתי לפני הבחירות, ההסתדרות לא תאפשר לפגוע ולו בשקל בודד מכספי העובדים והיא תיאבק עד חורמה בכל האמצעים העומדים לרשותה בכל ניסיון לפגיעה בעובדים". עיני התייחס גם לפרסומים שלפיהם ראש הממשלה מתכוון לאמץ את התוכנית של ראשי המעסיקים, להגביל משמעותית את סמכויות בתי הדין לעבודה. "בתי הדין לעבודה הם זרוע בלתי נפרדת ממערכת המשפט האמונה על שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית. לבתי הדין לעבודה תפקיד הכרחי ביחסי העבודה במשק וכל פגיעה בהם משמעותה פגיעה בדמוקרטיה, בשלטון החוק וביחסי העבודה בישראל, ולא ניתן לכך יד".