מזל טוב: קרן הסל הראשונה בעולם חוגגת יומולדת 20

היום לפני 20 שנה קיבלו ראשי התיבות ETF משמעות, ומאז נכנסו ללקסיקון של כל משקיע ■ כיצד התפתחה המגמה ששינתה לנצח את פניה של התעשייה הפיננסית?

המשקיעים ברחבי העולם מציינים היום 20 שנה להולדת מכשיר ההשקעה הפופולרי ביותר בתבל בשני העשורים החולפים - קרן סל (ETF, Exchange Traded Fund). ב-29 בינואר 1993 החלה להיסחר בבורסה בניו יורק קרן נאמנות חדשה בשם SPDR S&P 500 ETF (SPY).

לראשונה בהיסטוריה משקיעים יכלו לסחור במדד המניות המרכזי בארה"ב באמצעות מכשיר השקעה, שהעניק להם בעלות משפטית על נכסי הבסיס (בניגוד לחוזה עתידי שמהווה התחייבות של צד שלישי). יום זה מסמל בעיני משקיעים רבים בעולם את תחילתה של מגמה ארוכת טווח בתעשייה הפיננסית, אשר מלווה גם בשינוי עמוק בפילוסופיית ההשקעה ולמעשה נמשכת עד עצם היום הזה.

רעיון ההשקעה הפסיבית בסל מניות לא היה חדשני בזמנו. כבר בשנת 1975 השיק ג'ון בוגל, מייסד ונגארד, קרן נאמנות בשם First Index Investment Trust, שהייתה לקרן האינדקס הראשונה בהיסטוריה (לימים שונה שמה ל-Vanguard 500 Index Fund, והיא מנהלת כיום סך נכסים של 118.5 מיליארד דולר).

המטרה: סל מניות סחיר

אולם יזמי קרן הסל הראשונה, נתן מוסט וסטיבן בלום, ביקשו ליצור מכשיר השקעה שיעלה את היקף המסחר בבורסה האמריקנית. החדשנות של קרן הסל הייתה נעוצה בכך שהקרן נסחרה במהלך כל יום המסחר. כך, מעגל שלם של מנהלי השקעות מוסדיים ופרטיים, סוחרי ני"ע ויועצי השקעות יכלו לבצע שימוש שוטף במכשיר. בניגוד לקרן האינדקס, שהייתה מיועדת למשקיעים פרטיים, קרן הסל כוונה בראש ובראשונה לשוק המוסדי.

במבחן התוצאה, אין ספק שהחדשנות "המוצרית" של קרן הסל הצליחה ובענק. SPY עצמה היא מנהלת הנכסים הגדולה בעולם קרנות הסל (123 מיליארד דולר - כ-9% מסך נכסי הענף), ואחת מקרנות הנאמנות הגדולות בתעשייה הפיננסית. בחלק ניכר משני העשורים שחלפו, SPY הייתה הקרן הסחירה ביותר בין קרנות הסל, ובמשך שנים זכתה לסך הצבירות נטו הגבוה בענף.

מעבר לכך, ההצלחה הגדולה של השקת SPY הייתה יצירת ענף חדש של קרנות סל, שצמח בקצב מסחרר לאורך השנים ומנהל כיום סך נכסים של יותר מ-1.4 טריליון דולר. עד היום הושקו לא פחות מ-1,400 קרנות סל על מגוון מדדי מניות, אג"ח וסחורות ברחבי העולם. בנוסף, הצלחת קרן הסל הובילה ליצירת עולם שלם של מוצרי ETP (Exchange Traded Products). עולם זה כולל גם מכשירי השקעה כדוגמת תעודות הסל בישראל (ETN בעולם), מוצרים עוקבים סחורות ומט"ח (ETC), מוצרי מדד על בסיס נגזרים, ועוד.

לפי נתוני בלקרוק, המחזיקה במותג קרנות הסל המוביל בעולם iShares, בסוף 2012 חצה היקף הנכסים המנוהל במוצרי ETP את רף שני טריליון הדולרים - כפול מאשר ב-2009. למרות זאת, כשמשווים את הנתונים הללו לתעשיית קרנות הנאמנות בארה"ב, אשר מנהלת כ-13 טריליון דולר, נראה שלענף קרנות הסל יש עוד לאן לצמוח.

מוצר עם ערך

מעבר לכל אותם המספרים המדהימים, שנקשרים ליום השנה ה-20 להולדת קרנות הסל, חובה להדגיש את הבשורה המרכזית למשקיעים. מעבר לחיסכון המשמעותי בעלויות ההשקעה, השימוש התכוף במוצרי מדד סייע למשקיעים הפרטיים והמוסדיים להפחית סיכונים ספציפיים בתהליך ההשקעה, ולהגדיל באופן מהותי את הפיזור בתיקי ההשקעות. אמנם ההיבטים הללו לא נלקחו בחשבון במהלך תכנון קרן הסל הראשונה, אולם דווקא הם אלו שיצרו ערך אדיר למשקיעי קרנות הסל במרוצת שני העשורים החולפים.

טרום עידן מוצרי המדד עיקר מנהלי ויועצי ההשקעות התמקדו בבחירה סלקטיבית של ניירות ערך ממגוון נכסים, אפיקים וסקטורים. בעוד משקיעים מקצועיים השכילו לפזר ולנהל נכון את הפוזיציות השונות, אחרים נטו להשקיע במבחר מצומצם של ניירות ערך, ללא ביצוע ניהול סיכונים אחראי בתהליך ההשקעה. אולם ככל שהשימוש בקרנות סל גבר, כך עבר כובד המשקל בניהול השקעות מבחירת ני"ע להקצאת נכסים (אלוקציה). באופן זה חל גידול רוחבי בפיזור הנכסים בתיקי ההשקעות, מקטן עד גדול, וכן הופחתו סיכונים ספציפיים ברמת הנייר הבודד, המגזר והמדינה המושקעת.

שינוי זה השפיע גם על פילוסופיית ההשקעה הרווחת בתעשייה. עם התרבותם של מוצרי המדד השונים, מנהלי ויועצי השקעות רבים הבינו שהצלחתם תלויה יותר ביכולת לנתח תהליכי מקרו ופחות בבחירה הפרטנית של ני"ע.

הסיפור של ה-SPY בפרט, ושל ענף קרנות הסל בכלל, הוא תמצית הקפיטליזם - רעיונות ישנים חולפים מהעולם ורעיונות חדשניים באים ותופסים את מקומם.

*** הכותב הוא מנהל מחלקת פיתוח מוצרים וחדשנות בפסגות בית השקעות. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך ו/או יחידות השתתפות בקרנות נאמנות