וינשטיין הורה על פתיחת חקירה פלילית כנגד אשכנזי ווינר

(עדכון) בעקבות חשיפת ערוץ 10, היועמ"ש החליט להקדים את פרסום החלטתו ■ מצ"ח תנהל את החקירה ■ יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "אני מעודד מהחלטת היועמ"ש לקבל את דרישתי לפתוח בחקירה פלילית"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, פירסם הערב (ג׳) רשמית את החלטתו לפתוח בחקירה פלילית נגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ועוזרו אל"מ ארז וינר, בעקבות חקירת מבקר המדינה בפרשת הרפז.

כאמור, היועץ המשפטי לממשלה על דעת פרקליט המדינה והפצ"ר - החליט לפתוח בחקירה פלילית בחשד לביצוע עבירה פלילית צבאית של "התנהגות שאינה הולמת", בגין מעשים שבוצעו בלשכת הרמטכ"ל בקשר לפרשה המכונה "פרשת הרפז". מכיוון שהחשד הוא לביצוע עבירה על חוק השיפוט הצבאי, המשטרה הצבאית החוקרת היא שתבצע את החקירה.

מוקדם יותר נמסר ממשרד המשפטים כי ההתייעצויות בלשכת היועץ בנושא זה נמשכות, וכי ההחלטה תפורסם בימים הקרובים. ואולם נוכח גל הפרסומים הערב, לאחר חשיפת ערוץ 10, החליט וינשטיין להקדים את הפרסום להערב.

מובן מאליו, כי אם ממצאי החקירה שתנוהל, בהצטרפם לחומר הראיות שנאסף עד כה, יעלו חשד סביר לביצוע עבירות על חוק העונשין, על-ידי מי מן המעורבים בפרשה, הנושא יובא בפני היועץ המשפטי ותתקבל ההחלטה המתאימה. החקירה תלווה על-ידי הפרקליטות הצבאית תוך עדכון היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה.

להחלטה זו הגיע היועץ המשפטי לממשלה לאחר שקיים סדרה של התייעצויות בנדון עם פרקליט המדינה ובכירים נוספים במשרד המשפטים, בהן השתתפו גם הפצ"ר וקצינים נוספים מהפרקליטות הצבאית וכן ראש אח"מ וראש יחידת לה"ב של משטרת ישראל. ההחלטה התקבלה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה עיין בחוות דעת שהוכנו בפרקליטות המדינה ובפרקליטות הצבאית, אשר נכתבו על יסוד חומר הראיות שנאסף בחקירה הפלילית שבוצעה החל מחודש אוגוסט 2010 על-ידי משטרת ישראל, על יסוד דו"ח מבקר המדינה בפרשת הרפז שפורסם לפני כחודש ימים, ועל יסוד חומר הראיות הרב שנאסף על-ידי מבקר המדינה.

אשכנזי פרש מכהונת הרמטכ"ל לפני קרוב לשנתיים. עם זאת הורה וינשטיין כי בכפוף לממצאי החקירה, ניתן יהיה להרחיבה בהמשך גם להיבטים של החקיקה האזרחית, ולחקור חשדות לעבירות על חוק העונשין, דוגמת מרמה והפרת אמונים.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת היוצאת, ח״כ אורי אריאל (הבית היהודי) אמר בתגובה כי "אני מעודד מהחלטת היועמ״ש לקבל את דרישתי לפתוח בחקירה פלילית נגד המעורבים בפרשת הרפז. אני בטוח שהמשטרה תעשה את עבודתה נאמנה ותבדוק את הדברים החמורים לעומקם, ותפעל לנקות את העננה הכבדה מעל צמרת צה״ל".