בדיקת "גלובס": מערכות המדיה לרכב שיקלו על הנהיגה

החיבור בין הסמארטפון לסביבת הנהג מעולם לא היה פשוט יותר ■ מחירי מערכות המדיה לרכב של היצרניות המובילות נעים סביב 4,000 שקל - ויש לא מעט חידושים: Waze על מסך גדול, ניהול ספר הטלפונים בעברית ואפליקציות מוזיקה אינטרנטיות

שימוש בסמארטפון בזמן נהיגה הוא דבר שכיח, למרות שאינו בטיחותי. נהגים רבים נוהגים להפעיל את אפליקציית הניווט Waze, להאזין למוזיקה דרך הטלפון או לנהל שיחות. כל היכולות הללו מתבצעות דרך מסך מגע בגודל ממוצע של כ-4 אינץ', כאשר במקרה הטוב הוא יושב על תושבת המודבקת לשמשה הקדמית והשיחה מתנהלת דרך דיבורית.

השימוש בסמארטפונים הולך וגובר ככל שצרכנים רבים יותר רוכשים סמארטפונים, והוא עוד יתגבר ככל שיתרבו האפליקציות שנבנו לעולם הנהיגה. הפתרון במקרה הזה הוא לא להילחם נגד התופעה, אלא לאמץ אותה בצורה טובה יותר לסביבת הנהג.

אמנם יש לא מעט מכוניות יוקרה, וגם כאלו שעולות קצת פחות, המגיעות עם מערכות מדיה מובנות לרכב, המציעות תוכנת ניווט וחיבור לטלפון להצגת שיחה מזוהה וניהול ספר הטלפונים בצורה נוחה. הבעיה היא שרוב יצרניות הרכב, אם לא כולן, לא משקיעות בגיור מערכות המולטימדיה שלהן, כך שהתפעול אינו בעברית. בפועל, רוב הנהגים הישראלים לא נוהגים בשלב זה במכוניות עם מערכות מדיה מובנות ואינם מתכננים לקנות ישירות מהיבואן מכונית שמגיעה עם מוצר מהסוג הזה.

הפתרון הוא מערכות המדיה לרכב, כאשר השוק כולל מגוון מכשירים הנמכרים בכמה אלפי שקלים. היתרון ברכישת מערכת ייעודית לרכב הוא בנוחות העבודה עם היישומים השונים בזמן הנהיגה.

ספר הטלפונים מופיע על מסך גדול, וקל יותר למצוא את האדם שאליו רוצים להתקשר. השיחה מתבצעת דרך מיקרופון ייעודי והיא נשמעת מרמקולי הרכב. ניתן גם להוסיף כפתורי שליטה שיותקנו על ההגה, כך שהתפעול יהיה קל יותר.

בשוק המקומי החלו לצוץ כבר במהלך 2012 דגמים המאפשרים הצגת אפליקציות הנמצאות בסמארטפון על המסך הגדול של מערכת המולטימדיה. הטרנד הזה צפוי לתפוס תאוצה השנה, והיצרניות פיוניר, אלפיין ו-JVC מציעות מכשירים המשלבים את עולם הסמארטפון עם הרכב.

המחירים ירדו

הבשורה המשמחת במערכות המדיה החדשות היא המחירים. אם עד לפני כ-3 שנים היה נהוג שמערכת מדיה עם תוכנת ניווט תעלה כ-10,000 שקל, היום אפשר למצוא כזו גם בפחות מ-4,000 שקל. הסיבה היא התחרות הגוברת והפופולריות של המערכות, שמגיעות לא רק ל"משוגעים" לדבר. עם זאת, כאן לא מסתיימת העלות, כי יש להוסיף לכך עלות התקנה שנעה בין 250 ל-1,000 שקל. הדבר תלוי בתוספות שהצרכן רוצה, למשל, שליטה במערכת מההגה או מצלמת רוורס.

לסוג הסמארטפון שמחזיק בעל הרכב יש חשיבות, כשלא כל מערכת מתאימה לכל מכשיר. משתמשי אייפון תמיד נהנו מפריבילגיה בחיבור לאביזרים שונים, וגם בתחום הרכב בעלי האייפונים יכולים למצוא מערכות לא חדשות, המאפשרות לחבר את האייפון ולהאזין למוזיקה ברמקולים של הרכב. הדגמים היותר חדשים מציעים גם ליהנות מעולם האפליקציות על מסך מערכת המדיה. לא כל אפליקציה מסוגלת לעבוד בצורה הזו והיא דורשת התאמה מצד המפתח. אפליקציות הניווט Waze ו-iGO וגם אפליקציית הרדיו האינטרנטית TuneIN ואפליקציות של יו טיוב ופייסבוק שעברו התאמה, אפשריות לתפעול ממערכות המדיה השונות.

עבור משתמשי אנדרואיד, הטכנולוגיה המאפשרת את החיבור הזה היא MirrorLink, אשר באמצעות כבל מאפשרת להציג אפליקציות של הסמארטפון על מסך אחר המותקן ברכב. בשלב זה נמצאת הטכנולוגיה הזו בחיתוליה, וזמינה רק על גלקסי S3 של סמסונג. השימוש ב-MirrorLink דורש התקנת אפליקציה של יצרנית הטלפון על-גבי המכשיר, ששמה Drive Link. האפליקציה הזו מאפשרת תפעול של הנגן, שימוש באפליקציית ניווט וניהול שיחות, אך היא עדיין לא זמינה בחנות האנדרואיד הישראלית.

MirrorLink, אגב, זמינה גם למספר מכשירי נוקיה מבוססי מערכת ההפעלה הקודמת שלה - סימביאן. בהמשך יתמכו בה סמארטפונים נוספים.

תכנון לטווח ארוך

המחירים אמנם ירדו, אך עדיין מדובר בהוצאה של אלפי שקלים, ולכן חשוב לשים לב לכך שמערכות המדיה מיועדות בדרך כלל למערכת הפעלה אחת - או אנדרואיד או אייפון - כך שמי שבוחר לקנות את אחד הדגמים וירצה להחליף את הסמארטפון, עלול למצוא את עצמו תקוע עם מערכת יקרה שאינה מתחברת למכשיר שלו. לכן כדאי לשקול מערכות שמתחברות לשני סוגי המכשירים.

"גלובס" סוקר את הדגמים המובילים, חלקם כבר נמכרים בארץ וחלקם יגיעו בקרוב.

אלפיין ICS-X8: שליטה בתוכן גם למי שמאחור

דגם ICS-X8 של אלפיין, הנמכר בארץ, הוא ה-הוא מערכת מדיה הכוללת תמיכה מלאה בעברית ואת טכנולוגיית MirrorLinK, כך שהוא מיועד למכשירי אנדרואיד בלבד.

מסך: מסך מגע בגודל 7 אינץ'.

מדיה: הצגה של סרטים מכונן הדי.וי.די הפנימי.

דיבורית: מאפשר לנהל שיחות בעזרת דיבורית הבלוטות'.

עברית: יש תמיכה בעברית בזיהוי אנשי הקשר מהטלפון.

מערכת בידור לנוסעים מאחור: לדי.וי.די יש יכולת שידור לצג אחורי. הנוסעים מאחור יכולים לשלוט בעצמם בתוכן דרך מסך המגע.

שלט רחוק: בתוספת 250 שקל.

JVC, דגם NSX700: שלט רחוק לתפעול מאחור

דגם NSX700 של חברת JVC, שיגיע בקרוב לארץ, תומך גם בטכנולוגיית MirrorLink. הדגם תומך גם באנדרואיד וגם במכשירי אייפון (כרגע רק עד דגם 4S. החיבור עם אייפון 5 יתאפשר בעתיד באמצעות מתאם חדש).

ניתן להציג אפליקציות שונות על מסך מערכת המדיה או להשמיע את השירים מהטלפון.

מסך: מסך מגע בגודל 7 אינץ'.

דיבורית: דיבורית בלוטות'.

עברית: הדיבורית תומכת בהצגת שמות בעברית על צג המערכת.

מערכת בידור לנוסעים מאחור: די.וי.די עם יכולת שידור לצג אחורי.

שלט רחוק: יש, כלול בערכה.

מתי בארץ? בחודש הבא.

פיוניר P8450: ייעודי לאייפון

חברת פיוניר הייתה הראשונה להשיק בשנה שעברה חיבור של מערכת המדיה עם אפליקציית הניווט waze. הדגם מציע חיבור לאייפון מדגם 4S ומטה, כאשר חיבור לאייפון 5 יהיה אפשרי החל מחודש אפריל בעלות נוספת של כ-350 שקל (עבור המתאם).

באפריל צפוי להגיע לארץ דגם P8550, שיאפשר גם תמיכה בסמארטפוני אנדרואיד, אולם מחירו טרם פורסם. ייתכן שכדאי להמתין לדגם הזה, וכך לרכוש מוצר שלא יכבול את המשתמש רק לאייפון.

מסך: דגם P8450 כולל מסך מגע בגודל 7 אינץ'.

תפעול: תפעול האפליקציות ישירות על מסך המערכת, דבר שמקל מאוד בשימוש שוטף במוצר.

מערכת בידור: די.וי.די עם שידור לצג אחורי.

שלט רחוק: יש, כלול בערכה.

דגם נוסף וזול יותר שפיוניר מציעה הוא X2550 בעלות של 3,800 שקל. הוא דומה ל-P8450, אך מסך המגע קטן יותר (6.1 אינץ') והוא תומך רק באייפון. המערכת כוללת די.וי.די ושלט רחוק, אך לא ניתן לשדר תמונה נפרדת לצג אחורי.

אלפיין W970: מסך מפוצל

בדגם W970 של אלפיין, שעדיין לא נמכר בארץ, מציעה החברה מסך מפוצל המאפשר להפעיל אפליקציית ניווט במקביל לנגן המוזיקה, ולמעשה, כל יישום שבו המשתמש מעוניין. נהגים שמתלבטים באיזו דרך לנסוע יכולים להפעיל במקביל שתי תוכנות ניווט, למשל, iGO ו-Waze. כך הם יכולים לראות את דיווחי עומסי התנועה משתי האפליקציות ולראות איזו תוכנה הכי אמינה.

מסך: ה-W970 כולל מסך מגע בגודל 6.1 אינץ.

חיבוריות: מכשירי אייפון 4S ומטה, באמצעות כבל.

שליטה: השליטה באפליקציות מתבצעת דרך הטלפון עצמו, כאשר המסך רק מציג את התמונה של היישום העובד באייפון.

עברית: הדגם הזה גם כולל תמיכה בעברית מלאה בספר הטלפונים.

דיבורית: הדגם משמש כדיבורית בלוטות'.

מערכת בידור: די.וי.די עם יכולת שידור לצג אחורי. הנוסעים מאחור יכולים לשלוט בעצמם בתוכן דרך מסך המגע.

שלט רחוק: בתוספת 250 שקל.

מתי בארץ? צפוי להגיע בחודש אפריל דרך היבואן אפריל טקליין.